fux 0188 8761590

ננעלה ועידת הנשיאים 2015: עובדים יחד, לעתיד טוב יותר

שורה של מכובדים ובכירי תעשיית היהלומים הישראלית והעולמית השתתפו בוועידת הנשיאים 2015 – פגישה משותפת של הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים (WFDB) והתאחדות תעשייני היהלומים העולמית (IDMA).

 

הוועידה, שנפתחה ביום ראשון ה-14 ביוני ונמשכה שלושה ימים, נערכה במלון הילטון בתל אביב ובבורסה ליהלומים ברמת גן. בוועידה נכחו כ-30 נשיאי בורסות יהלומים בעולם החברות ב-WFDB, כ-16 חברים מ-IDMA, ולצדם בכירים רבים מן התעשייה, ושגרירים של מרכזי יהלומים חשובים כגון בלגיה, אנגולה, דרום אפריקה והודו.

 

הנושאים העיקריים שנידונו בוועידה היו ריווחיות, מימון, אספקת גלם, קידום גנרי של יהלומים, צמצום שולי הרווח וכיצד למשוך צרכנים ליהלומים כמוצר.

ביום הראשון של הועידה התקיימו ישיבות עבודה של הועדה משפטית והועדה לסחר קידום ושיווק ובמושב הצהריים התקיימה פגישה של הועד המנהל של WFDB, בחדר הישיבות של בורסת היהלומים הישראלית. הועד המנהל של WFDB קיבל עדכון מפי טום מוזס (Tom Moses), סגן נשיא וראש מעבדת המחקר של ה-GIA, בנוגע ליהלומים המטופלים שנתגלו לאחרונה במעבדה.

 

 

סגן נשיא ומנהל מעבדת המחקר של ה- GIA טום מוזס
צילום:קובי פוקס

"אנחנו מוכרים יהלומים – והם יישארו לנצח"

באותו מושב, נשא דברים נשיא ה-WFDB ארני בלום (Ernie Blom), שציין כי תעשיית היהלומים בנויה על תקווה. "אני מאמין בכם ואתם מאמינים בנו. אנחנו מוכרים יהלומים – והם יישארו לנצח״, אמר. באותו אירוע דיבר גם שמואל שניצר, נשיא בורסת היהלומים הישראלית ונשיא כבוד של WFDB, שהציג את ההתפתחויות בתעשיית היהלומים הישראלית, וכיצד הענף השפיע לטובה על כלכלת מדינת ישראל. שניצר התייחס גם לאתגרים שעמם מתמודדת התעשייה, והזמין את הקהל לשבוע היהלומים הבינלאומי שייערך בין ה-30 באוגוסט ל-3 בספטמבר.

 

נשיא WFDB ארני בלום
צילום:קובי פוקס

עוד עסקה הישיבה בקידום גנרי של יהלומים. הנשיאים שמעו על ההתקדמות שנעשתה על ידי ה-World Diamond Mark Foundation, שחיברה דו"ח אשר סקר את פעילויות קידום המכירות המוצלחות של הארגון במגוון שווקי נישה, כגון טורקיה ואיחוד האמירויות הערביות. כריסטינה קלמן-שילר (Krisztina Kalman-Schueler) העבירה באותו מושב גם מצגת על פרויקטים עתידיים, ובהם תערוכות ותצוגות יהלומים אופנה הפונות לצרכנים בשווקים גדולים, כגון ארה"ב.

 

יו"ר המועצה ההודית לקידום יצוא אבני חן ותכשיטים (GJEPC), ויפול שאה (Vipul Shah) נשא דברים על חלקה של הודו בזירת היהלומים העולמית ואמר כי הודו תחנוך בקרוב אזור סחר מיוחד, יוזמה שלדבריו, תחזיר את הביטחון לתעשייה.

 

התחזית: שיפור בשנה הבאה
בהמשך היום, שמעו הנוכחים סקירה של אנליסט היהלומים חיים אבן זוהר מ-Tacy Ltd ופרנאי נארווקר (Pranay Narvekar) מ-PharosBeam Consulting. הסקירה עסקה במגוון נושאים כמו הלחצים המופעלים על חלקים שונים בשרשרת אספקת היהלומים, הכוחות המשפיעים על התעשייה (ספקים, ממשלות ובנקים), היהלומים סינתטיים, הביקוש והקמעונאים. אבן זוהר קרא לתעשיית היהלומים להתנהג כמו תעשייה רגילה, במקום לפעול כמו "ארגון ללא מטרות רווח", לדבריו, והסביר שהרווחיות חייבת לקבל עדיפות. כמו כן, הציג אבן זוהר ניתוח מעמיק של הוספת הערך בשלבים השונים של שרשרת האספקה, ואת חוסר התיאום בין מחירי הגלם למחירי המלוטש.

שני האנליסטים צפו כי התעשייה לא תרשום צמיחה השנה, אולם 2016 תהיה טובה יותר. אבן זוהר ייחס את הצמיחה העתידית לירידה במלאי היהלומים. הוא פנה לאמצע הערוץ של תעשיית היהלומים, וציין כי יהלומים סינתטיים אינם מאיימים עליהם, אך כן מאיימים על יצרני יהלומים.

 

מוטי גנץ לנציגים: מקווה שתהיו שגרירים טובים לישראל

 

בערבו של היום הראשון לתערוכה, הוזמנו המשתתפים לפתיחת תערוכת "יהלומים על 45: יהלומים כמחוללי מוזיקה", במוזיאון היהלומים ע"ש הארי אופנהיימר. לאירוע הגיעו מכובדים רבים מן הענף, והתערוכה גרפה שבחים רבים.

ערבו של היום הראשון, השתתפו יהלומנים בקוקטייל אליו הגיע שר הכלכלה החדש, אריה דרעי. נשיא הבורסה, שמואל שניצר, אמר לשר כי הוא מעריך את בואו לאירוע, וכי הוא שמח שלענף היהלומים יש אוזן קשובה במשרד הכלכלה.

יו"ר מכון היהלומים, מוטי גנץ, שברך את הנוכחים בקוקטייל, אמר כי "ימים קשים עוברים על הענף בתקופה האחרונה, ועל כן אנו שמחים במיוחד שהשר, שנמצא בתפקיד רק שבועיים, רואה לנכון להגיע ולכבד אותנו בנוכחותו ולעמוד על הבעיות של הענף".

שר הכלכלה דרעי הודה על הברכות ואמר כי הוא מוקיר ומעריך את ענף היהלומים והעובדים בו. "אני מודע לכך שהענף נמצא בתקופה לא קלה. ענף היהלומים בישראל נמצא כרגע בתהליך הסדרה, שנעשה בשיתוף פעולה הדוק עם התעשייה, ואנו מעוניינים בהמשך קיום הענף המעסיק הרבה מאד עובדים"

 

מנכ"ל דה בירס: העולם השתנה, ולא ישתנה בחזרה

 

יומה השני של ועידת הנשיאים נפתח במליאה משותפת של שני הארגונים. נשיא ה-WFDB, ארני בלום, הציג בפני המשתתפים את ההתפתחויות בענף בשנה האחרונה. בין היתר, ציין כי ה-WFDB ממשיכה לקיים פגישות עם בנקים, יצרנים ומעבדות, כדי לשמור על יחסים הדוקים בין הצדדים. הוא סיפר לחברים על חששות הבנקים בנוגע לסחר ביהלומים, בעיקר שקיפות מחירים, הודעה לפני משלוח, והפחתת סיכונים.

נשיא אלרוסה (Alrosa), אנדרי זרקוב (Andrey Zharkov), שזה ביקורו הראשון בישראל, עסק בענף כריית היהלומים, ובאתגרים הניצבים בפני התעשייה בכללותה. "אלרוסה באה לישראל לא רק כדי להשתתף בוועידת הנשיאים הזו, אלא גם כדי לדבר ולהקשיב ללקוחות שלנו", הסביר. בהתייחסו לישראל, אמר זרקוב כי "אני גאה לומר שישראל היא הקונה השלישית בגודלה של יהלומים מאלרוסה. אנו מקווים כי מערכת היחסים ארוכת השנים הזו תמשיך לתרום למגזר היהלומים של המדינה" סיכם

אחריו עלה לדבר מנכ"ל דה בירס (De Beers) פיליפ מילייה (Philippe Mellier), שהתייחס לשלושה צרכים חשובים המשפיעים על ענף היהלומים, הצורך ליצור ביקוש צרכני; הצורך ביעילות; והצורך לשמר את הזמינות במעלה הערוץ. "העולם השתנה, והוא לא ישתנה בחזרה", אמר מילייה, שהחמיא בדבריו לחוסנה וחוזקה של תעשיית היהלומים הישראלית, וציין לטובה פעולות שבהן נקטו מנהיגי התעשייה המקומית.

 

חברות כבוד לווילי נגל וערב גאלה חגיגי

 

בסיכום המושב המשותף של היום השני, העניקו נשיא בורסת היהלומים הישראלית שמואל שניצר ונשיא ה-WFDB ארני בלום, חברות כבוד בבורסת היהלומים לברוקר היהלומים הוותיק, ווילי נגל (Willy Nagel). נגל הפך לברוקר ב-1959.

נגל הביע את תודתו, ואמר: "הכבוד שהענקתם לי היום הוא ייחודי ומיוחד. באתי מישראל, ומעולם לא שכחתי את שורשיי". נגל סיפר על השלב שבו הבין על הצורך בשיטה שתפקח על תנועת היהלומים – רעיון שהוביל בסופו של דבר להקמת תהליך קימברלי.

"אנחנו צריכים להיות אופטימיים כדי להשתייך לתעשיית היהלומים הזו", סיכם נגל, אשר זכה למחיאות כפיים סוערות מהקהל.

את היום השני חתם ערב גאלה חגיגי בהנחיית מיכל אנסקי. במהלך הערב, שכלל ארוחת ערב ובר משקאות עשיר, הוקרן סרט שהופק על ידי בורסת היהלומים הישראלית, אשר הציג את תעשיית היהלומים הישראלית לאורך השנים במלוא עושרה. בחלק האמנותי של הערב כיכבה הזמרת מרינה מקסימיליאן בלומין, ששרה בליווי התזמורת הסימפונית של רעננה בניצוחו של גיל שוחט

 

ביקור אצל רה"מ נתניהו, ומבט לעתיד

 

ביום שלישי נחתמה ועידת הנשיאים, בתום שלושה ימי דיונים אינטנסיביים בנושאים העיקריים שמשפיעים על מסחר היהלומים בעולם. "אנו מתכוונים לפעול על מנת לקדם נושאים שהועלו בישיבות, ומספר ועדות יבחנו אותם לעומק וידווחו בחזרה עם הצעות כיצד יש להתמודד איתם", סיכם נשיא ה-WFDB, ארני בלום.

 

נשיא הבורסה שמואל שניצר ציין כי דברים רבים הושגו בוועידה. "נגענו בנושאים רציניים מאוד שעמם מתמודדת התעשייה. החלק החשוב ביותר הוא היעדר הרווחיות. שום עסק לא יכול להימשך בנסיבות כאלה. ציינו זאת בפני מפיקות היהלומים, כדי לראות מה ניתן לעשות כדי לשפר את המצב".

 

שניצר הוסיף כי "מימון ומימון בנקאי היה הנושא השני שעמד במרכז הדיונים. יש בנקים שאינם רוצים לעבוד עם עסקינו. אנו מסתייגים מכך ופונים לבנקים ואומרים כי יש הרבה יותר שקיפות במסחר כיום והבנקים צריכים להסיק את המסקנות הנכונות. לא נכון עבור הבנקים לעזוב את התעשייה".

 

עוד ביום שלישי, נסעו נשיאי הבורסות החברות ב-WFDB ועמיתיהם ב-IDMA לפגישה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בפגישה עדכנו החברים את ראש הממשלה במצב סחר היהלומים בעולם. בלום סיכם את הפגישה באמרו כי ראש הממשלה היה מודע היטב לבעיות העומדות בפני עסקי היהלומים, והבטיח לחפש אחר דרכים לסייע בעתיד.1

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן