מכרה יהלומים ג'וואננג בוצוואנה

התוכניות של דה בירס למכרה היקר בעולם

דבצואנה (Debswana), המיזם 50/50 של דה בירס (De Beers) וממשלת בוצוואנה, הודיעה לאחרונה על תוכניות להשקעה ראשונית של מיליארד דולר בהרחבת מכרה היהלומים ג'וואננג לכרייה תת-קרקעית. המכרה התחיל לפעול ב-1982, ומפיק בממוצע 11 מיליון קרט יהלומי גלם בשנה. דובר מטעם דה בירס, שהעדיף לשמור על אנונימיות, התראיין לאחרונה לאתר Rough&Polished, ודיבר על תוכניות החברה עבור המכרה בעל השווי הגבוה בעולם, על הצמצומים באנגלו אמריקן, ועל הסנקציות החדשות שהוטלו לאחרונה על יריבתה של דה בירס, אלרוסה (Alosa) הרוסית. 

 

דבצוונה אישרה השקעה של מיליארד דולר ב"שלב פיתוח גישה לחיפושים" בפרויקט התת-קרקעי בג'וואננג. מה חייב את המעבר לכרייה תת-קרקעית?

 

מועצת המנהלים של דבצוואנה אישרה להשקיע בשלב פיתוח הגישה לחיפושים בפרויקט התת-קרקעי בג'וואננג, בדרך לשינוי במכרה היהלומים בעל השווי הגבוה בעולם, מכריית בור פתוח לכרייה תת-קרקעית. מחקרי היתכנות הראו כי המעבר לפעילויות תת-קרקעיות הוא החלופה המשתלמת ביותר כלכלית למכרה ג'וואננג לטווח ארוך. אחרי שלב פיתוח הגישה לחיפושים, הפרויקט יעבור שני שלבי פיתוח נוספים, כרייה שלב 1 וכרייה שלב 2, כדי להבטיח שהמכרה יפיק יהלומים לטווח ארוך, בסביבה שבה היצע היהלומים הולך ומתכווץ. שלב פיתוח הגישה לחיפושים בפרויקט יתחיל בחודש מאי הקרוב.

 

מכרה יהלומים בוטסואנה בוצוואנה

 

כמה קרט אתם צופים להפיק בג'וואננג, עם המעבר לכרייה תת-קרקעית?

 

מאז שנת 1982, שבה החלה הכרייה במכרה ג'וואננג, המכרה הפיק בממוצע כמעט 11 מיליון קרט מדי שנה. שלב פיתוח הגישה לחיפושים בפרויקט כולל הקמה של פלטפורמת קידוח, שתקל על לקיחת דגימות מקיפות, ועל ביצוע הערכה של ארובות קימברליט ברמה התת-קרקעית.

 

דה בירס עברה לכרייה תת-קרקעית במכרה ונשיה (Venetia) בלימפופו, דרום אפריקה, בעקבות השקעה של 2.3 מיליארד דולר בשנת 2012. מה התפוקה הצפויה של הפרויקט ב-2024?

 

קבוצת דה בירס לא מספקת הערכות כרייה לפי מכרות באופן פרטני. 

 

כמה יהלומים נוספו לפרויקט בזכות המעבר לכרייה תת-קרקעית?

 

הפרויקט צפוי לספק כל שנה עד שבעה מיליון טון עופרת קימברליט, ולהפיק (בערך) 4 מיליון קרט יהלומים בשנה. ביולי אשתקד המכרה התחיל להפיק יהלומים, וקצב הפעילות בו יוגבר בשנים הקרובות. 

 

משאית בלילה במכרה ונשיה של דה בירס

 

אנגלו אמריקן (Anglo American) מסרה כי תקצץ 100 מיליון דולר מההוצאות השנתיות של דה בירס. מה הוביל להחלטה הזו, ואיך היא תשפיע על הפעילויות?

 

בחנו לאחרונה את סדרי העדיפויות האסטרטגיים שלנו, ואנחנו ממשיכים להתמקד במיצוב של דה בירס להצלחה לטווח הארוך, ובמיקסום הערך בר-הקיימא. במסגרת זו, אנו מחפשים אחר המבנה הארגוני האופטימלי, שיסייע להגשים את האסטרטגיה ולהבטיח שהעסק יהיה אפקטיבי ויעיל ככל הניתן.

 

איך השוק הגיב לקמפיין שהשקתם לאחרונה לקידום יהלומי גלם?

 

ראינו תגובה חיובית, הן מצד הצרכנים והן מצד תעשיית היהלומים, להשקתו מחדש של הסלוגן "יהלום הוא לנצח", ולהחזרתו של קמפיין Seize the Day המצליח מאוד, בפרשנות מודרנית, ובהשקעה של 20 מיליון דולר לקידום הביקוש הצרכני ליהלומים טבעיים בעונת החגים של 2023. ההשקעה כללה פריסה תקשורתית רחבה בארה"ב וסין, כולל תקשורת מסורתית ותוכן שיצרו משפיענים, כדי להבטיח שהמאפיינים המרכזיים של יהלומים טבעיים יעברו לצרכנים באופן מעורר לפעולה ורלוונטי. חומרי הקמפיין אף נמסרו לשימוש בחינם לקמעונאים ולעולם המסחר.

 

קמפיין יהלום הוא לנצח

 

מה התגובה של דה בירס לסנקציות של ה-G7 והאיחוד האירופי על אלרוסה?

 

אנחנו תומכים לחלוטין ביעדים שהציבו מדינות ה-G7, לאסור על כניסת יהלומים ממקור רוסי לתחומן. אנחנו מעריכים את ההזדמנויות שהיו לנו לפעול מול נציגי הוועדה הטכנית של ה-G7 עד כה.

 

עם זאת, יש בידינו בינתיים מעט פרטים על יישום הגבלות הייבוא החדשות, שעליהן הודיע ה-G7. אנחנו מעודדים מההתחייבות לפעול מצד בעלי עניין מרכזיים, אך חוששים כי קביעת מערכת תיעוד ופתרון מעקב שבהם בלגיה היא נקודת הכניסה היחידה למדינות ה-G7 של יהלומים שלא עובדו במדינות ה-G7, במסגרת פתרון טכנולוגי לגמרי, עלולה לפגוע במפיקות יהלומים באפריקה, בכורי יהלומים באופן ידני, ובתעשייה במובן הרחב יותר, וליצור סיכון משמעותי להשלכות לא מכוונות.

 

מאת מת'יו ניואונגווה (Mathew Nyaungwa), עורך חטיבת אפריקה, Rough&Polished

 

כריית יהלומים במכרה יהלומים

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן