דה בירס חנות תכשיטי יהלומים בלונדון

דה בירס מסכמת שנה: הכרייה התכווצה, המכירות ירדו

דה בירס (De Beers) רשמה במהלך 2023 ירידה בנפח הכרייה והמכירות, כך עולה מנתוני סיכום השנה שפרסמה ענקית היהלומים.

 

כרייה: נתונים חזקים בבוצוואנה, ירידה חדה בדרום אפריקה

 

במהלך 2023, נפח כריית היהלומים של דה בירס רשם ירידה שנתית של 8%, והסתכם ב-31.9 מיליון קרט יהלומי גלם. למרות הירידה, החברה עמדה בתחזית הכרייה השנתית, שעמדה על 30 עד 33 מיליון קרט.

 

בוצוואנה נותרה  יעד הכרייה המוביל של דה בירס, והכרייה בתחומה עלתה ב-2% ל-24.7 מיליון קרט. בבוצוואנה הופקו 77% מכלל היהלומים שדה בירס הפיקה אשתקד. 

 

מכרה יהלומים ג'וואננג בוצוואנה

נפח הכרייה של דה בירס בנמיביה צמח אף הוא ב-9% ל-2.3 מיליון קרט, ואילו תפוקת היהלומים בקנדה לא רשמה שינוי שנתי, והסתכמה ב-2.8 מיליון קרט יהלומי גלם.

 

התחזקות הכרייה בבוצוואנה לא הספיקה כדי לקזז את הירידה החדה בכרייה בדרום אפריקה, בשל ירידה מתוכננת בתפוקת היהלומים במכרה ונשיה (Venetia), שבו מתבצע המעבר לכריית יהלומים תת-קרקעית. כריית הבור הפתוח במכרה ונשיה פסקה בדצמבר 2022, וכעת דה בירס מעבדת באתר עופרה בעלת דירוג נמוך יותר. עד כה, דה בירס השלימה 70% מהפרויקט התת-קרקעי, ושני גופי העופרה התת-קרקעיים במכרה ונשיה צפויים להפיק מדי שנה 4.5 עד 5.5 מיליון קרט יהלומים, ולהפוך את המכרה למקור משמעותי ליהלומים. בסך הכל, נפח הכרייה של דה בירס בדרום אפריקה ירד ב-64% לכ-2 מיליון קרט. 

 

מכירות: היחלשות במחצית השנייה של השנה 

 

מכירות היהלומים רשמו שיפור מסוים בסבב המכירות הראשון של 2024, בזכות מכירות תכשיטים חיוביות בעונת החגים בארה"ב. המכירות בסייט הראשון אמנם ירדו שנתית ב-9% לעומת מחזור המכירות המקביל ב-2023, אך הסתכמו ב-370 מיליון דולר – שיפור משמעותי לעומת הסייט האחרון של 2023, שהסתכם ב-137 מיליון דולר בלבד.

 

במונחי נפח, מכירות היהלומים של דה בירס ירדו אשתקד ב-19% ל-27.4 מיליון קרט. במונחי ערך, מכירות היהלומים ירדו ב-36% ל-3.63 מיליארד דולר. 

 

נתוני המכירות רשמו שינוי הדרגתי במהלך 2023. אחרי שנת 2022 המוצלחת, מכירות הגלם התחילו להיחלש באביב 2023, אחרי שהביקוש ליהלומים טבעיים ירד מהשיאים שנרשמו בתקופה אחרי הקורונה, ויהלומי מעבדה הלכו והתחזקו בשוק. החל מהאביב, סיטונאים ויצרנים מצאו עצמם עם מלאי עודף, כשברקע מחירי המלוטש התחילו לרדת. בסתיו, דה בירס החלה לצמצם נזקים.

 

יהלומי גלם דה בירס

החברה ערכה במהלך השנה בסך הכל 10 מחזורי מכירות במהלך 2023, כולל מכירות גלם לבעלי סייט ומכירות פומביות אונליין. המכירות התחילו לרדת בהתמדה החל מהמחזור הרביעי (1-16 במאי), כאשר מהמחזור השמיני (18 בספטמבר עד 3 באוקטובר) ואילך, דה בירס החלה לצמצם משמעותית את היקף המכירות. בין היתר, הוחלט לבטל את המכירות אונליין ליתר השנה, וניתנה גמישות מוחלטת לבעלי הסייט במחזור המכירות ה-9 וה-10. 

 

על הירידה בנפח המכירות השפיעה גם החלטתה של הודו לעצור לחודשיים את ייבוא הגלם, מה-15 באוקטובר עד אמצע דצמבר.

 

יש לזכור כי הנתונים הם בהשוואה לשנת 2022, שהייתה החזקה ביותר של דה בירס בארבע השנים האחרונות. סיבות נוספות לירידה היו האינפלציה, וחולשת השוק הסיני. 

 

ירידה גם במחירי היהלומים

 

מחיר היהלומים הממוצע של דה בירס ירד אשתקד ב-25% ל-147 דולר, לעומת 197 דולר בממוצע בשנת 2022. הירידה נובעת משילוב של ירידה של 6% במחירון הגלם של דה בירס, ועלייה בחלקם היחסי של יהלומים זולים יותר, בתמהיל המכירות של החברה.

 

דה בירס מכרה יהלומים

החברה מסרה כי "דה בירס הפגינה גמישות מלאה בהקצאות הגלם שלה […] לאור הזהירות של בעלי הסייט בהחלטות הרכישה במהלך הרבעון, בשל התנאים בשוק, וסגירת מפעלי הליטוש והחיתוך בהודו". החברה הוסיפה כי "דה בירס רשמה הפסדים במחצית השנייה של 2023, בשל מכירות חלשות בסייטים, ששיקפו מחזוריות נמוכה בסביבה המקרו-כלכלית הנוכחית. אמנם צפוי שיפור מסוים בתחילת 2024, אך תחזיות הצמיחה עדיין סובלות מחוסר ודאות, וייתכן שייקח עוד קצת זמן עד שהביקוש ליהלומי גלם יתאושש לחלוטין". 

 

דה בירס לא פרסמה עדיין את הכנסותיה השנתיות הסופיות אשתקד. באמצע ספטמבר, הודיעה החברה על תוכניותיה להשקיע 20 מיליון דולר בקמפיין שיווק של יהלומים טבעיים, שהחזיר את הסלוגן האייקוני "יהלומים הם לנצח". 

 

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן