יהלום גלם סלע קימברליט

מה יעלה בגורל הסכם היהלומים של דה בירס ובוצוואנה?

ממשלת בוצוואנה וענקית היהלומים דה בירס (De Beers) ממשיכו את הדיונים על חידוש הרישיון לכריית יהלומים, ובמקביל על הסכם חדש לשיווק ומכירות יהלומים. חידוש הסכם השיווק נדחה כבר שלוש פעמים, בשל ההערכות כי בגבורון רוצים לשנות את מבנה השותפות, ולייצר למדינה יותר הכנסות. 

 

ממשלת בוצוואנה מקבלת כיום, דרך חברת היהלומים הממשלתית אוקבנגו (Okavango), כ-25% מתפוקת היהלומים של דבצואנה (Debswana), ומוכרת אותם באופן עצמאי. נשיא בוצוואנה, מוקגווצי מסיסי (Mokgweetsi Masisi) אמר מוקדם יותר השנה שממשלתו רוצה נתח גדול יותר מתפוקת היהלומים במדינה, וכי היא מוכנה לעזוב את ההסכם אם דרישותיה לא ייענו.

 

מכרה יהלומים ג'וואננג בוצוואנה

פול זימניסקי (Paul Zimnisky), אנליסט עצמאי בתעשיית היהלומים, אמר בריאיון ל- Rough&Polished כי האיומים של מסיסי נועדו לטובת שיפור עמדות, וכי הקשרים בין בוצוואנה ודה בירס הם "גדולים מדי מכדי ליפול". לפניכם תמצית הריאיון.

 

מה דעתך על הדיווחים כי נשיא בוצוואנה מסיסי אמר כי ממשלתו רוצה נתח גדול יותר מתפוקת היהלומים המקומית, וכי תשים סוף לדיונים עם דה בירס אם דרישותיה לא ייענו?

 

יש כאן במידה מסוימת שיפור עמדות בכמה מהסוגיות שעל הפרק. מבחינה היסטורית, בוצוואנה מנהלת מו"מ קשוח, אך הרבה מוטל על הכף מבחינת שני הצדדים. צריך לזכור שהדיונים הם בשני נושאים, וכוללים גם את הסכם השיווק ל-10 שנים, וגם את הסכם רישיון הכרייה ל-25 שנה.

 

אך בסך הכל, למרות משך הדיונים עד כה, אני אופתע אם הצדדים לא יגיעו לסיכום השנה. הקשרים "גדולים מכדי ליפול", עבור שני הצדדים.

 

עד כמה דה בירס יכולה להיענות לדרישות שהעלתה ממשלת בוצוואנה?

 

בדה בירס באמת מאמינים שההסכמים הנוכחיים מאוזנים והוגנים, ואין הרבה מקום לוויתורים נוספים. בנוסף, דה בירס בקרוב תצטרך להשקיע מיליארדי דולרים בהארכת הפעילות במכרות היהלומים ג'וואננג (Jwaneng) ואורפה (Orapa), כך שברור שהם חותרים להגיע להסכם ארוך טווח לפני כן. כאמור, הרבה מוטל כאן על הכף.

 

כיצד משפיעים האיומים לעזוב את ההסכם עם דה בירס על אקלים ההשקעות בבוצוואנה?

 

מדובר בעיקר בשיפור עמדות. מאחורי הקלעים, הדיונים כנראה בונים ולבביים. היחסים בין שני הצדדים הם מהטובים בעולם הכרייה (בין תאגיד וממשלה). הצדדים מעריכים זה את זה, ומעריכים את מערכת היחסים ביניהם. עם זאת, מדובר בהסכמים ארוכים ומורכבים, ומטבע הדברים יש לא מעט סוגיות לפתור. 

 

דה בירס מכרה יהלומים

אחרי שכל זה ייפתר, בוצוואנה תישאר אחד המקומות הטובים ביותר לעשות עסקים באפריקה. לטובת הקשר, תראו מה קרה לפני כמה שנים בטנזניה עם חברת Barrick Gold, ומה קורה כיום בצ'ילה בנושא הלית'יום. מנגד, ממשלת בוצוואנה נוהגת לעמוד לצד אנשיה, אך במקביל מבינה את הערך של השקעות זרות ופרטיות. מתקיים תמיד איזון בריא בין השניים, ונראה שבוצוואנה השיגה אותו.

 

מה תהיה ההשפעה על כלכלת בוצוואנה, אם דרום אפריקה, נמיביה וקנדה ידרשו להפסיק את מיון היהלומים במדינה? 

 

בוצוואנה נהנית מעמדת המיקוח הטובה ביותר, כי הנכסים שלה מעולים. מכרה ג'וואננג לבדו מפיק כ-17% מתפוקת היהלומים העולמית במונחי שווי, ו-10% מהיהלומים בעולם במונחי כמות. קשה להתחרות בנתונים האלו.

 

בוצוואנה מקצה 25% מהתפוקה של דבצואנה למכירה עצמאית, באמצעות חברת היהלומים הממשלתית אוקבנגו. מה היא תשיג מהימשכות הדיונים?

 

בוצוואנה הייתה ברורה מאוד, בנוגע לרצונה להגביר את השקיפות של תמחור הגלם, ולהרחיב את ה-beneficiation. עם זאת, יהלומים הם סחורה ייחודית, כי יש 10,000 קטגוריות שונות של גלם, כך שיש סיבה לכך שדה בירס מוכרת כיום יהלומים באמצעות הסכם. לדעתי יש יותר מקום לגמישות בנוגע להרחבת ה-beneficiation, מאשר על נפח המכירות העצמאיות של בוצוואנה. סביר להניח שכל צד יצטרך לוותר על משהו.

 

מיון יהלומי גלם בבוצואנה

אם בוצוואנה תקבל נתח גדול יותר מ-25% שהיא מקבלת כיום, איך זה ישפיע על הדיונים העתידיים בנמיביה?

 

נפח כריית היהלומים בנמיביה קטן יחסית לבוצוואנה. עם זאת, כריית היהלומים לחופי נמיביה טובה מאוד, והיהלומים שם מיוחדים למדי. אך לא נראה שלדיונים של דה בירס ובוצוואנה תהיה השפעה מיוחדת על היחסים בין דה בירס ונמיביה, שנראים חזקים למדי. 

 

ממשלת בוצוואנה חשפה לקראת סוף אפריל כי היא מתכננת לרכוש 24% מ-HB Botswana, שקיימת שלוש שנים. איך זה יועיל למדינה?

 

בוצוואנה רואה כאן אפשרות לשפר את שקיפות המחירים, ולספק ערך בתחום ה-beneficiation. בסופו של דבר, מדובר בהיקף קשרים עסקיים ופעילות פיננסית קטנים יותר מאלו שבין דה בירס ובוצוואנה. עם זאת, בוצוואנה קרוב לוודאי רואה כאן הזדמנות לגוון קצת את היחסים האלו. HB גם מסרה כי תגייס 500 עובדים, כחלק מהמיזם. אם היא תמשיך בקצב הזה, זה ייתן דחיפה נאה לתעסוקה המקומית המבוססת על התמחות מקצועית. 

 

מת'יו ניאונגווה (Mathew Nyaungwa), עורך חטיבת אפריקה, Rough&Polished

 

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן