מכרה יהלומים ג'וואננג בוצוואנה

למרות שיאי הביקוש: כריית היהלומים לא תגדל ב-2022

למרות שיאי הביקוש ליהלומים טבעיים בשנת 2021, נפח כריית היהלומים בשנה הנוכחית צפוי להישאר ברמות דומות לאלו שנרשמו אשתקד, ולנוע סביב כ-117 מיליון קרט. 

 

לשם השוואה, בשנת 2019 כריית היהלומים העולמית הסתכמה ב-140 מיליון קרט, בשנת 2017 הכרייה הסתכמה ביותר מ-150 מיליון קרט, ואילו בשנת 2005 הכרייה הסתכמה בקרוב ל-180 מיליון קרט, בנתון שלפי ההערכות היה הגבוה בכל הזמנים בכריית היהלומים העולמית. 

 

תחזית כריית יהלומים 2022
מקור: GJEPC

ניתן לייחס את מגמת הירידה בנפח הכרייה בעיקר למחירי היהלומים בעשור האחרון, שפגעו בתיאבון של חברות להשקיע בחיפוש ופיתוח של פרויקטים חדשים. זה הוביל לירידה באספקת היהלומים מהמכרות המסורתיים בשנים האחרונות, בשעה שהמקורות החדשים מוגבלים בהיקפם, ולא יכולים לאזן את הירידות הללו. 

 

ב-5 השנים האחרונות, נפח הכרייה העולמי נחתך ביותר מ-30 מיליון קרט לשנה נטו, בשל מיצוי הכרייה במכרות כמו ארגייל (Argyle) באוסטרליה, אינטרנשיונל (International) ומיר (Mir) ברוסיה, ו-ויקטור (Victor) בקנדה.

 

במבט קדימה, נפח הכרייה העולמי צפוי להישאר עד סוף העשור בטווח שבין 115 ו-125 מיליון קרט יהלומי גלם בשנה. 

 

במקביל, מאגרי היהלומים במכרות אקאטי (Ekati) ודיאביק (Diavik) בטריטוריות הצפון-מערביות של קנדה צפויים להתרוקן עד אמצע העשור הנוכחי. יש לציין כי ארקטיק קנדיאן דיאמונד (Arctic Canadian Diamond Company), הבעלים של מכרה אקאטי, בוחנת אפשרות להאריך את חיי המכרה, באמצעות כרייה רובוטית מרחוק. 

 

מכרה יהלומים אקטי קנדה
צילום: newscast

כמו כן, המכרות אלמזי-אנבארה (Almazy-Anabara) בסיביר שברוסיה מתקדמים למיצוי הפעילות עד שנת 2025 (בהתאם להערכות הנוכחיות של מקורות היהלומים באתר), וכמוהם גם מכרה זרניטסה (Zarnitsa) הקטן אך החשוב – מכרה היהלומים המסחרי הראשון ברוסיה.

 

גם מכרה היהלומים קופיפונטיין (Koffiefontein) בדרום אפריקה צפוי להשלים את פעילות הכרייה בשלוש השנים הקרובות. הכרייה במכרה זה מתבצעת מאז שנת 1870. 

 

מכרה היהלומים לואקס (Luaxe) באנגולה – מכרה היהלומים המשמעותי החדש היחיד שכעת נבנה – צפוי לאזן חלק מהירידה הצפויה בכריית היהלומים בשנים הקרובות. עם זאת, מועד תחילת הפעילות במכרה לואקס לא ברור עדיין. החברה עדיין מתמודדת עם כמה אתגרי הנדסה, ועוד לא השלימה את מימון הפרויקט.

 

כריית יהלומים במכרות אפריקה
צילום: Fancy Color Research Foundation

כשבוחנים את הפוטנציאל למציאת מקורות חדשים, חיפוש יהלומים מוקדם מתבצע באנגולה, קנדה, בוצוואנה, רוסיה, אוסטרליה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, זימבבואה וברזיל. למרות המחסור בהיצע, ההשקעות בחיפושי יהלומים ברחבי העולם יישארו ברמות הנמוכות מזה שנים ארוכות.

 

מצד שני, דה בירס (De Beers) וריו טינטו (Rio Tinto) רכשו לאחרונה רישיונות לחיפושי יהלומים באנגולה. גם מפיקת היהלומים העצמאית ג'ם (Gem Diamonds), מסרה לאחרונה כי היא "שמה רגל" במים של אנגולה. נזכיר כי לענקית הכרייה הרוסית אלרוסה יש קשרים חזקים עם אנגולה, דרך המיזם המשותף של מכרה קטוקה (Catoca). אלרוסה שותפה גם במכרה לואקס החדש. 

 

עם סיומה של מלחמת האזרחים באנגולה, שנמשכה שנים רבות ופגעה בהשקעות הזרות במדינה, דה בירס ציינה לאחרונה כי "אנגולה פעלה רבות בשנים האחרונות כדי ליצור סביבת השקעות יציבה ואטרקטיבית… (המדינה) שומרת על סיכוי גבוה (למציאת יהלומים)".

 

מאת פול זימניסקי, פורסם באתר GJEPC

 

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן