hacker 254438

הפריצה ל-GIA היא סימפטום של בעיות עמוקות יותר בתעשיה שלנו

מרבית המעורבים בתעשיית התכשיטים כבר ודאי יודעים כעת, כי המעבדה הגמולוגית האמריקאית (GIA) ביטלה למעלה מאלף דו״חות דירוג יהלומים בעקבות פריצה למסד הנתונים שלה. הדירוגים שונו לפני שהדו״חות הודפסו. לתקרית הזו קדמו כמה אחרות, לרבות: יותר מ-400 דו״חות יהלומים שבוטלו לאחר טיפול שלא זוהה, לקוח שהגיש יהלומים עם חריטות מזויפות והשעיית שירותי sealing היהלומים של הארגון לאחר שיהלום sealed שנשלח לאימות לא התאים לדו״ח המקורי.

 

GIA ראוי לציון לשבח על שהוא פועל בפתיחות ובכנות בכל הנוגע לתקריות האלה. בכל אחד מהמקרים הם פירסמו הודעה לציבור ופעלו ללא לאות למצוא, לחשוף ולתבוע את העבריינים. אנשים רבים מזדרזים להאשים את GIA על שלא יישמה מערכת אבטחה משוריינת. אבל עלינו לזכור שגם לאבטחה יש גבול.

 

בין אם מדובר בהתמודדות עם מתקפות מקוונות, בטחון בשדה התעופה או אפילו מערכות מניעת הגניבות בחנות שלכם – אבטחה תמיד משחקת תופסת עם אלה שמנסים לפרוץ את ההגנות. כל מי שיש לו מספיק מיומנות ונחישות יכול לעקוף כמעט כל מערכת אבטחה. עסקים גדולים רבים ואפילו רשתות ממשלתיות מאובטחות במיוחד כבר סבלו מפריצה.

 

המניעים לתקריות מהן סובלת GIA הם חמדנות ופחד. חמדנות תמיד היתה חלק מהבעיות בתעשיית התכשיטים. טיפולים בלתי מדווחים, מעבדות המחלקות דירוגים נדיבים מדי, יהלומים סינתטיים שמתחזים לאמיתיים, הערכות מנופחות, מתכות שמספר הקרט שלהן נמוך – הרשימה יכולה להימשך לנצח. בכל מקרה כזה תמיד מעורב מישהו שמנסה להונות את האדם הבא כדי להרוויח יותר מהעיסקה. לכן עסקי התכשיטים נתפסים כמפוקפקים בעיני הצרכנים.

 

מעבדה גמולוגית
צילום:Valerie Power, GIA

גם פחד הוא המניע של ניסיונות הונאה. בעוד מחירי היהלומים ממשיכים לרדת, נהיה עדים ליותר ניסיונות להעלות באופן כוזב את ערכו של המלאי שנקנה במחירים גבוהים יותר. אלה שמנסים לעשות זאת ברמת התעשיה יתפסו בסופו של דבר, משום שהמעבדות והבורסות מחזקות את האבטחה והבקרה הפנימית שלהן.

 

האיום הגדול ביותר נמצא בדלפק החנויות, שם נמצאים הצרכנים שאינם מצוידים בידע מספק ואין להם גישה לדירוג מדויק. הם חייבים להתבסס על יושרו של האדם שעומד מאחורי הדלפק. זוהי החוליה החלשה ביותר בשרשרת האספקה. מרבית העיסקאות השנויות במחלוקת לעולם לא יתגלו. אבל אי אפשר להימנע מכך שאלה שכן מתגלות זוכות לסיקור תקשורתי רב וממשיכות לשחוק את אמון הצרכנים בתעשיה שלנו כולה.

 

למרבה המזל, מרבית אנשי התעשיה מנסים לפעול ביושר ובכבוד. הם מבינים את ערכו של האמון ושואפים להגן על המוניטין של הסחורה שלהם. הטובים שביניהם מכירים בעובדה ששווקים וערכים משתנים ומקבלים את ההפסדים האפשריים בצורה מכובדת.
עם זאת, תמיד יהיו מעטים שייכנעו לחמדנות, פחד ויאוש. כל מה שאנחנו יכולים לעשות זה להיות בעלי כבוד בהתנהלות שלנו ולנסות לחשוף את אלה שמוכנים לבצע הונאות.

 

מאת: Jewellery News Asia

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן