כריית יהלומים במכרות אפריקה

סיכום פגישת מליאת קימברלי: זה הזמן לפעול

נשיא מועצת היהלומים העולמית (WDC), אדוארד אשר (Edward Asscher), קרא לחברים בתהליך קימברלי (KP) להרחיב את ההגדרה של יהלומי מריבה, על מנת לחזק את אמון הצרכן לטווח ארוך. נשיא מועצת היהלומים העולמית אמר את הדברים לנציגי המשלחות השונות, בפתיחת מליאת קימברלי לשנת 2021, שהתקיימה ברוסיה.

 

מר אשר ציין כי הפגישה מתקיימת בתקופה שבה הצרכנים הצעירים דורשים יותר מידע על ההשפעה החברתית והסביבתית של המוצרים שהם רוכשים. הוא הדגיש כי תעשיית היהלומים יכולה לעמוד בציפיות של הצרכנים הללו, אבל לשם כך החברים בתהליך קימברלי חייבים לפעול כדי להרחיב את ההגדרה של יהלומי מריבה.

 

אדוארד אשר מועצת היהלומים העולמית
צילום: WDC

מליאת קימברלי, שהתכנסה למשך חמישה ימים, החלה באירוע שכלל פגישות פנים מול פנים, לצד ועידות וידיאו עם משלחות מרחבי העולם. את הפגישה אירחה ממשלת רוסיה, שעומדת כיום בראש תהליך קימברלי.

 

"ליהלום יש פוטנציאל לענות על הציפיות של הדור הצעיר, כמשאב טבע שמסוגל לייצר הזדמנויות כלכליות וחברתיות בנות-קיימא לקהילות שמפיקות אותם, או להידחות על ידי הצעירים כפריט יוקרה לא חיוני. אני יכולים לזכות בהם, אבל באמצעות פעולות, ולא מילים ריקות", אמר אשר.

 

כרייה ידנית אלוביאלית
צילום: Free Wind 2014 / Shutterstock.com

נשיא מועצת היהלומים העולמית הכיר בכך שנרשמה התקדמות חיובית מסוימת, למשל עם עקרונות Frame 7 שגובשו והוצעו לאחרונה. אשר ציין כי "אני משבח את יו"ר וסגנית יו"ר קימברלי, על ההצעה של שבעת עקרונות האחריות החברתיות לסורסינג של יהלומים טבעיים, Frame 7, שעשויים לשמש כמגדלור לדיונים שיתקיימו במפגש".

 

עם זאת, נשיא מועצת היהלומים תהה מדוע תהליך קימברלי לא הצליח להתקדם בנושא החשוב ביותר, ושאל "מדוע אנו נכשלים בעקביות לרשום התקדמות משמעותית בהרחבת ההגדרה של יהלומי מריבה – מהלך שכמעט כולנו מבינים שהוא הכרחי?".

 

נשיא מועצת היהלומים העולמית הזכיר לקהל את התחזית מפגישת מליאת קימברלי בחודש יוני, בדבר הסיכונים של עלייתה של תעשיית יהלומים ממעגל שני. המעגל הראשון מורכב מחברות גדולות ומבוססות יותר, ומסוגלת לפקח עצמאית על שרשרת האספקה שלו ולעמוד בציפיות הצרכנים. לעומת זאת, נתח השוק של המעגל התחתון, הפחות מבוסס, יילך ויתכווץ. לדברי נשיא מועצת היהלומים העולמית, זה לא בהכרח באשמת אותם גורמים, אבל מי שייפגעו מכך יהיו "היחידים, הקהילות והכלכלות שמסתמכות על הכנסות מיהלומים, לטובת פרנסה ופיתוח עתידי".

 

יהלומים מלוטשים יהלומים לבנים
צילום: Bjoern Wylezich / shutterstock.com

אשר הדגיש גם את תפקידה של מועצת היהלומים העולמית, בשדרוג מערכת הערבויות ההדדית, שהושקה ב-21 בספטמבר ועשויה לתת לכך מענה. הוא הצהיר כי המערכת החדשה "תמשיך לתמוך במסחר ביהלומים המצייתים לדרישות קימברלי, דרך שרשרת האספקה, ותראה כי הם עומדים בדרישות האוניברסליות בנושא זכויות אדם ותנאי עבודה, ובעקרונות חיוניים של מאבק בשחיתות ובהלבנות כספים".

 

נשיא מועצת היהלומים העולמית גם הביעה את אכזבתה מהווטו שהוטל במועצת הביטחון של האו"ם על התקציב למימון פאנל המומחים ברפובליקה המרכז אפריקאית (CAR), שתואר כ"עיניים והאוזניים" של האו"ם באזור, ודיווח באופן אובייקטיבי על הבעיות במדינה. 

 

כריית יהלומים ידנית איכות הסביבה
צילום: Shutterstock.com

אשר אמר כי אין מבחינת הארגון, אין הצדקה להרחיב את "התווים הירוקים" ברפובליקה המרכז-אפריקאית, המאשרים לייצר יהלומים המצייתים לעקרונות קימברלי, מאזורי כרייה ידנית. "כמו כן, אם הם לא יעמדו בתנאי המסגרת התפעולית החדשה, עלינו לחזור למסגרת העבודה הישנה. במילים אחרות, עלינו לחזור ולבצע את הבדיקות שלנו, לפני שמאשרים משלוח לייצוא מהרפובליקה המרכז-אפריקאית, במקום להסתפק במעקב אחרי שהסחורה כבר נשלחה". 

 

ולדימיר מלכוב, Rough&Polished

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן