יהלומים מלוטשים בגדלים שונים

ניתוח שוק: מכירות חלשות במרץ, הבעיה בהכנסות מיהלומי מעבדה נמשכת

עלייה בשיעורי הריבית ובמחירי האנרגיה גרמה לצרכנים לצמצם הוצאות בחנויות תכשיטים. במהלך חודש מרץ, המכירות של תכשיטים משובצים ויהלומים לא משובצים ירדו ב-3%, וההוצאה הממוצעת לפריט רשמה ירידה שנתית של 3.5%.

 

יהלומי מעבדה – לא משובצים ומשובצים בתכשיטים – מתמודדים עם אתגרים משמעותיים. העלייה במספר הפריטים הנמכרים כבר לא מספיקה. הקמעונאים רושמים ירידה בהכנסות מיהלומי מעבדה, מה שמוביל אותם לחפש חלופות – אם אין להם כבר כאלו.

 

מכירות התכשיטים לא רשמו שינוי

 

מרץ היה חודש יציב במכירות התכשיטים, ובמהלכו מספר היחידות שנמכרו עלה ב-0.3%, וסך המכירות הקמעונאיות כמעט שלא רשמו שינוי (ירידה של 0.2%). הגידול בכמויות המכירה נבע מעלייה במכירות של פריטים בטווח המחיר של עד 750 דולר, ואילו השווי הכולל התחזק בזכות המכירות בסגמנט היוקרה ושל פריטים במחיר 20,000 דולר ומעלה.

 

שולי הרווח הקמעונאי לא רשמו שינוי, ונשארו ברמה של 51%. מחיר המכירה הקמעונאי הממוצע רשם ירידה קלה של 0.5% ועמד על 1,080 דולר.

 

תוצאות הרבעון הראשון של השנה מצביעות על ירידה של 0.4% במספר היחידות שנמכרו, ועלייה של 0.7% בשווי המכירות הכולל.

 

יהלומים מלוטשים יהלומי מעבדה

בחודש מרץ, נרשמה ירידה של 3.4% במספר תכשיטי היהלומים שנמכרו, לצד ירידה של 2.4% בשווי המכירות הכולל. במהלך החודש נרשמה עלייה במכירות של צמידים ושרשראות, אך זו לא הספיקה כדי לאזן את הירידה במכירות של עגילים וטבעות. בסיכום הרבעון הראשון, מספר תכשיטי היהלומים הטבעיים שנמכרו ירד ב-3%, ושווי המכירות הכולל ירד ב-1%. נתח השוק של תכשיטים המשובצים ביהלומים טבעיים עמד על 91%, לאחר שרשם ירידה שנתית של 3.4%.

 

מספר התכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה, לעומת זאת, גדל ב-4.1%, ושווי המכירות הקמעונאיות הכולל עלה ב-25%. שולי הרווח הקמעונאי עמדו על 59%, עלייה של 5.8% לעומת מרץ אשתקד. המחיר הקמעונאי הממוצע רשם ירידה שנתית של 11.7%, ועמד על 2,077 דולר. במהלך הרבעון הראשון, מספר התכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה שנמכרו עלה ב-43.6%, והשווי הכולל של המכירות הקמעונאיות עלה ב-26%.

 

טבעות אירוסין משובצות ביהלומי מעבדה

 

דיון ער מתנהל בנוגע לעלייה בשולי הרווח של יהלומי מעבדה, לא משובצים ומשובצים בתכשיטים כאחד. שולי הרווח הממוצעים של טבעת משובצת ביהלום מעבדה עמד בחודש מרץ על 59.5%. העלייה הנמשכת נובעת מכך שהקמעונאים נהנים מהירידה במחיר הסיטונאי של יהלומי מעבדה. עם זאת, העלייה בשולי הרווח נרשמת במקביל לירידה מתמשכת במחיר המכירה הממוצע.

 

במהלך השנתיים האחרונות, מחיר המכירה הממוצע של טבעת אירוסין משובצת ביהלומי מעבדה ירד ב-28%, מ-4,148 דולר ל-2,974 דולר. מגמה זו של ירידת מחירים השפיעה באופן משמעותי על הרווח הגולמי של קמעונאים.

 

הרווח הגולמי הקמעונאי הממוצע על טבעות אירוסין משובצות ביהלומי מעבדה ירד בשנתיים האחרונות ב-17.5%. המגמות בשוק לא מצביעות על סימני האטה בשחיקת המחיר הזו.

 

טבעות אירוסין יהלומי מעבדה

 

טבעות אירוסין משובצות ביהלומים טבעיים

 

שולי הרווח הקמעונאי במכירת טבעות אירוסין משובצות ביהלומים טבעיים נותרו ללא שינוי משמעותי בשנתיים האחרונות, ועמדו בממוצע על 46.3%. במקביל, נרשמה שחיקה במחיר הקמעונאי הממוצע, שירד בשיעור של 8%, מ-4,074 דולר ל-3,768 דולר. השפעת השחיקה על הרווח הגולמי של קמעונאים מפורטת בגרף הבא.

 

טבעות אירוסין יהלומי מעבדה

 

הרווח הגולמי הקמעונאי הממוצע על טבעת אירוסין משובצת ביהלומי מעבדה ירד בשנתיים שהובילו למרץ 2024 בשיעור של 4.8%. שני הגרפים מציגים את תמונת המצב, מבחינת הרווח הגולמי.

 

קמעונאים רשמו רווח גולמי ממוצע גבוה יותר ממכירת טבעות אירוסין משובצות ביהלומי מעבדה, מחודש מרץ 2022 ועד הרבעון הרביעי של 2023.

 

בשל המשך הירידה במחיר הקמעונאי הממוצע של טבעות משובצות ביהלומי מעבדה, הרווח הגולמי ממכירתן כעת נמוך יותר מהרווח הגולמי ממכירת טבעות אירוסין משובצות ביהלומים טבעיים. מגמה זו לא מראה כל סימני האטה.

 

במהלך תקופה זו, נתח השוק הממוצע של טבעות משובצות ביהלומי מעבדה עלה מ-10% במרץ 2022 ל-21% במרץ 2024.

 

לייטבוקס טבעות אירוסין יהלומי מעבדה

המגמה הנוכחית היא של עלייה בנתח השוק של יהלומי מעבדה, לעומת ירידה ברווח הגולמי. אין כל בסיס לאמונה כי תכשיט כלשהו עשוי להימכר במנותק מדינמיקות המחירים של יהלומי מעבדה לא משובצים.

 

הנתונים ממשיכים לחזק את הצורך של השוק ברווחיות יציבה על יהלומי מעבדה, לאור הסיכון המיידי לירידה ברווחיות של התעשייה.

 

מכירות יהלומים חלשות

 

הביקוש החלש בחודש מרץ הוביל לירידה בהכנסות של קמעונאים ממכירת יהלומים לא משובצים, למרות עלייה קלה במספר היהלומים שנמכרו. במהלך החודש, נרשמה עלייה של 2% במספר היהלומים שנמכרו, לצד ירידה של 13% בשווי המכירות הכולל.

 

בסך הכל, המחיר הממוצע של פריט שרכשו צרכנים בארה"ב ירד ב-15%, נתון המשקף בעיקר ירידת מחירים והיעדר אירועים מסורתיים לרכישת תכשיטי חתונה.

 

מכירות היהלומים רשמו ירידה חדה במרץ

 

במהלך מרץ, מכירות היהלומים הטבעיים חזרו לירידות דו-ספרתיות ביחס לחודש המקביל אשתקד. במונחי שווי, המכירות ירדו ב-15.6%, ואילו מספר היחידות שנמכרו ירד ב-13%.

 

גם ההוצאה הממוצעת על פריט רשמה ירידה של 2.7% במרץ לעומת החודש המקביל אשתקד. בתוך כך, ההוצאה הממוצעת על פריט גבוהה יחסית, ועמדה בממוצע על 9,455 דולר – עלייה חדה לעומת 6,500-7,000 דולר על פריט בתקופה שקדמה לקורונה.

 

המחיר הקמעונאי הממוצע של יהלומים עגולים במשקל 1 קרט ירד ב-14%, והמחיר של יהלומים במשקל 2 קרט ירד ב-16%, לעומת המחירים במרץ 2023.

 

יהלומים מלוטשים ליטושים שונים

הירידה החדה ביותר במכירות נרשמה בדרום-מערב ארה"ב, בשיעור של 47%, ואילו הירידה הקלה ביותר נרשמה במערב-התיכון, בשיעור של 4%.

 

לירידה בביקוש הצרכני הייתה השפעה קלה על קמעונאים. מספר היהלומים הטבעיים הלא משובצים שהם החזיקו במלאי גדל ב-1.5% בלבד בחודש מרץ.

 

מכירות יהלומים טבעיים ארהב

 

ההכנסות מיהלומי מעבדה ממשיכות להתכווץ, למרות המשך העלייה במספר הפריטים שנמכרו

 

ההכנסות ממכירה של יהלומי מעבדה לא משובצים רשמו ירידה זה החודש הרביעי ברציפות, וברור כי מדובר במגמה. במהלך מרץ 2024, המכירות הקמעונאיות של יהלומי מעבדה לא משובצים רשמו ירידה שנתית של 5.6% ל-2,743 דולר.

 

הירידה השנתית בהכנסות החלה בדצמבר 2023. הירידה נרשמה למרות עלייה של 18% במספר היחידות בחודש שעבר. המחירים הקמעונאים יורדים מהר יותר, ובשיעור חד יותר, מהעלייה במספר היחידות שנמכרות. בחודש מרץ, מחיר המכירה הממוצע של יהלום מעבדה ירד ב-20% לעומת החודש המקביל אשתקד.

 

זו עלולה להיות מגמה מדאיגה עבור סקטור יהלומי המעבדה. המשמעות עבור קמעונאים היא כי צריך להגדיל את קצב הגידול במספר היחידות שנמכרות, או להקטין את מכירות יהלומי המעבדה בתמהיל המכירות שלהם.

 

מכירות יהלומי מעבדה הכנסות

 

את ירידות המחירים הובילו בעיקר יהלומים בקטגוריות משקל מרכזיות גדולות יותר. המחיר הקמעונאי של יהלומי מעבדה עגולים במשקל 1 קרט ו-2 קרט ירד במהלך מרץ ב-2%. בהשוואה למרץ אשתקד, המחירים התרסקו ב-30% וב-29%, בהתאמה.

 

העלייה במספר יהלומי המעבדה שנמכרו נמשכת, אך מורגש לחץ מתמיד על הצמיחה הזו. במהלך מרץ, המכירות של יהלומי מעבדה לא משובצים רשם עלייה שנתית של 22.6%, לעומת עלייה של 27% ברבעון הראשון.

 

ייתכן שירידה זו בביקוש הצרכני הפתיעה את הקמעונאים. רמות המלאי של יהלומי מעבדה לא משובצים שבידי הקמעונאים עלו ב-14% לעומת פברואר.

 

כפי שנכתב כאן בנוגע לתכשיטים, גם סקטור יהלומי המעבדה צריך להבין לאן הוא הולך מכאן. כפי שעולה מהנתונים והמגמות שהוצגו כאן, הביקוש הצרכני אינו מספיק. בסוף, צריך להכניס מזומן לקופה. עם פחות הכנסות, הקמעונאים סובלים משחיקה ברווחיות, ויפנו את הצרכנים שלהם למוצרים אחרים.

 

מאת חברת המחקר טנוריס

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן