dbcm 110127 078 1050811

החברות שיובילו את כריית היהלומים בעתיד

המשבר הכלכלי בשנת 2009 שינה באופן דרמטי את האיזון שקדם לו, בין חברות לכריית יהלומים, ליטוש יהלומים ומסחר ביהלומים, ויצר נסיבות שבהן גברה מאוד התחרות ביניהן. למעשה, האלף השלישי, שבו אנו חיים לא מעט שנים, הביא עמו שינויים באמת חסרי תקדים. אם עד לאחרונה ארבע חברות מרכזיות הובילו את תעשיית היהלומים, הרי שבימינו המצב משתנה במהירות, וחברות מהמעגל השני מתקדמות לחזית.

 

 

 

לכן, בכדי להעריך את סיכויי הפיתוח של סגמנט כריית היהלומים העולמית בהווה, יש להגדיר טוב יותר את מקומן ותפקידן של חברות בדירוג העתידי של היררכיית היהלומים, על בסיס ניתוח אסטרטגי. ניתוח זה בוצע באמצעות המודל הקלאסי שפיתחה חברת הייעוץ BCG, מודל ששודרג על ידי כותב שורות אלו על בסיס דינמיקות השינויים בנתח ההפקה ותפוקת היהלומים של ארבע חברות הכרייה המובילות בשנים 2009-2012.

 

 

 

השינוי בנתח ההפקה ובתפוקה של כורות היהלומים הגדולות בעולם בשנים 2009-2012

 

 

חברות כריית יהלומים 2018
צילום:Rough & Polished

 

 

כורות היהלומים המובילות בעולם בשנים 2010-2012

חברות כריית היהלומים המובילות
מקור: Rough & Polished

 

 

המודל הדינמי מראה בבירור את השינוי במעמדן של החברות אחרי המשבר, ואת סיכויי הצלחתן בעתיד. ב-2010, דה בירס (De Beers) ואלרוסה (Alrosa) השתייכו לקטגוריות ה"כוכבים" (Stars), וב-2012 רק אלרוסה שמרה על מעמד זה. דה בירס מצדה עברה לקטגוריית "פרה חולבת" (Cash Cow), בשל ירידה אובייקטיבית בביצועי העסק, וכן בשל מכירת מניות היהלומים של משפחת אופנהיימר.

 

מכרה היהלומים ויקטור
צילום: De Beers

 

 

כמו כן, ב-2010 ריו טינטו (Rio Tinto) ו-BHP ביליטון השתייכו לקטגוריית "ילדים בעייתיים" (Problem Children), אך ב-2012 BHP כבר עברה לקטגוריית 'כלב [מת]' (Dead Dogs), לאחר שמכרה כמה מנכסי היהלומים (לא נכסי ליבה) להארי ווינסטון (Harry Winston Diamond Mines), חברת יהלומים מהמעגל השני, הצומחת במהירות.

 

 

 

על מנת לקבוע מהם סיכויי ההצלחה בעתיד של חמש החברות המובילות לכריית יהלומים, יש לקחת בחשבון את דינמיקות השינוי בנתח הפקת היהלומים, ואת העלייה בתפוקת היהלומים בשנים 2014-2018.

 

 

השינוי בנתח השוק והצמיחה בתפוקה של חמש כורות היהלומים המובילות ב-2014-2018

 

 

שוק היהלומים כריית יהלומים
מקור: Rough & Polished

 

 

המודל מראה כי החברות הרב-לאומיות – אלרוסה ודה בירס – נהנות מעליונות בענף כריית היהלומים העולמי. אלרוסה, עם זאת, שומרת על מקומה בקטגוריית ה"כוכבים", ומחזקת מדי שנה את מעמדה כמובילה בענף. דה בירס, לעומתה, שייכת לקטגוריית "פרה חולבת" כבר זמן ממושך.

 

 

 

משאית בלילה במכרה ונשיה של דה בירס
צילום: De Beers

 

 

בנוסף, נראה כי מנהלי דה בירס לא חושבים שכריית יהלומים היא עסק מבטיח למדי. הם נפטרים בהדרגה ממכרות היהלומים המתרוקנים, ומגוונים את פעילות העסק. כחלק מכך, בשנים האחרונות היחידה העסקית Element Six של דה בירס עוסקת בייצור יהלומי מעבדה (סינתטיים).

 

 

 

כורות היהלומים המובילות בעולם בשנים 2015-2018

 

 

 

חברות כריית היהלומים המובילות
מקור: Rough & Polished

 

 

ייתכן כי ההתקדמות המדעית והטכנולוגית המואצת בעתיד הקרוב תוביל לייצור כמויות גדולות יותר של יהלומי גלם סינתטיים באיכות נוי, בעלויות נמוכות בהרבה. לכן, נראה כי עדיף מבחינתה של אלרוסה לשנות אסטרטגיה, להפחית באופן הדרגתי את הפקת יהלומי הגלם, ולהתמחות בייצור יהלומי מעבדה (סינתטיים). במקרה זה, יקוטיה תמשיך להתפתח בשל המקורות המוגבלים לכריית יהלומים טבעיים, לצד ייצור יהלומים סינתטיים בכמויות מסחריות.

 

 

 

ד"ר יורי דנילוב (Yury Danilov), אוניברסיטת NEFU ברוסיה

 

למאמר המקורי באנגלית לחצו כאן

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן