gia04

פתחנו תיבת פנדורה

 

יו"ר ועדת האתיקה של סיבג'ו ומנכ"לית JVC ססיליה גרדנר, בדיון שעסק בהרחבה באתיקה של המעבדות הגמולוגיות.

 

יו"ר ועדת האתיקה של סיבג'ו ומנכ"לית JVC ססיליה גרדנר, בדיון שעסק בהרחבה באתיקה של המעבדות הגמולוגיות
צילום:קובי פוקס

״פתחנו תיבת פנדורה״ – אמרה יו״ר ועדת האתיקה של סיבגיו ומנכ״לית JVCJewelers Vigilance Committee) ) ססיליה גרדנר, בדיון שעסק באתיקה של המעבדות הגמולוגיות לדרוג יהלומים. בסיכומו של דיון ארוך ומעניין, ולאחר שנדונו הצעות רבות, הוחלט לאמץ בינתיים אחת מהן: כתיבת מדריך סיבג'ו שיעסוק בסטנדרטים ושיטות שיש לצפות להן ממעבדות גמולוגיות העוסקות בדירוג יהלומים.

 

חוסר עקביות בדירוג יהלומים, קביעת מדינת המקור בנוגע לאני חן, וגילוי נאות של טיפולים ויהלומים לא טבעיים בדו״חות דירוג – אלה היו הנושאים המרכזיים שעלו בדיונים הגמולוגיים בקונגרס סיבג'ו, בהשתתפות נציגי רוב המעבדות הגמולוגיות המובילות בעולם.

 

 

 

דו"ח דירוג

בכל פעם שמישהו השתמש בצירוף המלים: תעודה גמולוגית (Grading Certificate) קפצה מנכ״לית JVC ויו״ר ועדת האתיקה של סיבג'ו – ססיליה גרדנר, ממקומה: אל תאמרו תעודה, אלא דו״ח דירוג ( Grading Report) – דרשה באסרטיביות.

כשססיליה גרדנר מדברת כולם מקשיבים. לאורכן של שנים רבות בהן היא אומרת לאט וברור דברים בנושאי חוק, אתיקה ורגולציה בענף התכשיטים, קבעה לעצמה מעמד של מובילת דעה דומיננטית בכל הארגונים הענפיים הבין לאומיים, לא רק בארצות הברית, שם היא מתגוררת ופועלת.
לדברי גרדנר, למלה תעודה יש משמעות ברורה מאוד בחוק האמריקאי. התעודה היא מסמך חתום המחייב משפטית את החותם עליו, בה בשעה שמה שקרוי בפינו תעודות גמולוגיות אינו אלא "דו"חות שמכינים אנשים עם מומחיות וידע ספציפיים, המתארים מאפיינים של אבנים, ועל כן יש לקרוא להם דו"חות דירוג" – אמרה.

 

 

הולכת שולל

ססיליה גרדנר, שהנחתה את הדיון בנושא האתיקה של דו"חות הדירוג, אמרה, של- JVC מגיעות תלונות מאנשי מקצוע ומצרכנים בנוגע לדו"חות דירוג שיש בהם הגזמה גדולה של דירוגי הצבע או הניקיון של היהלום המגיע לבדיקה. דו"חות אלה גורמים לצרכן להאמין שהיהלום שקנה הוא באיכות הרבה יותר גבוהה מהמציאות – אמרה. לעתים קרובות, המחיר שמבקשים מתאים לאיכות האמיתית של האבן, אולם הקונה מוצא עצמו קרבן לפרשנות לא נכונה, ומאבד את ההטבה הגלומה לכאורה במחיר המציאה ששילם. "העניין הוא לא שהצרכן הוא קרבן לרמאות פיננסית, אלא להולכת שולל" – אמרה.
"פער של דרגה אחת מקובל בענף, בהתבסס על העובדה שבדירוג מעורבת סובייקטיביות של האדם הבודק. יותר מדרגה אחת עלולה להצביע על הולכת שולל, במיוחד אם התופעה חוזרת על עצמה. יש גם אינדיקציות אחרות להולכת שולל, כמו ציון התייחסות ל- ISO, בה בשעה שברור שאין שום סטנדרט של ISO לדירוג גמולוגי.
בכמה חברות נותרו מלאים של דו״חות שעלולה להיות בהם הולכת שולל. JVC קיבלה פניות מקמעונאים השואלים באיזו לשון הם יכולים להשתמש כדי להגן על עצמם מפני אחריות הכרוכה בשימוש בדו״חות אלה, אבל אין לשון כזאת. אם הדו״ח מוליך שולל ואתה נותן את הדו״ח בעת מכירת אבן, אתה אחראי למצג המופיע בדו״ח״ – אמרה. ״אז מה עושים? התשובה היא – אל תשתמש בדו״ח כזה. תשיג דו״ח דירוג אחר. זה מצב החוק בארצות הברית.״

 

ססיליה גרדנר הזכירה גם את התביעה התלויה ועומדת בעניין דירוג יתר בארצות הברית, ״העלול להוביל לכותרות שליליות רבות, וזה משהו שאנחנו ממש לא צריכים.״ ססיליה גרדנר העלתה שאלות אחדות כמו: האם ניתן להתקין סטנדרטים לדירוג, או פרוצדורות משותפות למעבדות גמולוגיות? האם יש לדרוש ממעבדות המשתמשות באותיות של ה-GIA לצורכי דירוג לחשוף את השינויים ביישום הדירוגים? האם יש לדרוש חשיפה מינימאלית של שיטות דירוג ותהליכים? עוד שאלה, האם יש סטנדרט לציוד הכרחי במעבדה גמולוגית? האם יש מנגנון לחינוך מעבדות דירוג לסטנדרט מינימאלי וחינוך הציבור לדרוש סטנדרטים אלה?

 

האם אפשר לצפות ממעבדות גמולוגיות לשיתוף מידע, ואם כן – אילו סוגים של מידע? האם יש מודלים למנגנונים להשגחה על פעילות המעבדות?
השאלות רבות ומעניינות, אך יש לזכור שכולן נדונו במסגרת סיבגיו וכולן יכלו להיבחן באותו המעמד רק ביחס למנדט שיש לסיבג'ו וליכולתו לפעול בנושא.

 

 

אבני מאסטר

משתתפים אמרו שיש הבדלים בין סטים של אבני מאסטר לא רק בין מעבדות שונות בעולם, אלא גם בין סניפים שונים של אותן המעבדות.

גו'נתן קנדל מדה בירס אמר, שלאחר הקמתה של מעבדה גמולוגית ליהלומי המותג Forevermark ״אנחנו מתקדמים לקראת דירוג גנרי. אנו מרכיבים את סט המאסטר שלנו תוך התבוננות במאות ובאלפי יהלומים. הרכבנו את הסטים שלנו משום שלא מצאנו סט שאנחנו יכולים להאמין בו.״
מנהל מעבדת Gem-A ריטניה – גיימס ריילי, אמר, ש״המאסטרים של היום לא דומים לאלה שהיו בשימוש לפני 15 – 20 שנה.״
מנחם סבדרמיש אמר, שאין ידע מדעי להגדרת הצבע של אבני המאסטר. ״קשה למצוא שתי אבני מאסטר דומות זו לזו, משום שקשה למצוא את הנוסחה.״

עוד נאמר בדיון, כי מעבדות גמולוגיות יכולות לשלוח את אבני המאסטר שלהן לבדיקה ב-GIA, או לשלוח כמות גדולה מאוד של יהלומים, כדי שב- GIA יאתרו בהן את אבני המאסטר. אחד המשתתפים הציע להקים בסיבג'ו גוף שיבחן את אבני המאסטר.

 

 

דירוג דיגיטלי

אחד מ'כוכבי' הדיונים בוועדה הגמולוגית היה מנחם סבדרמיש, שמונה באחרונה כראש קבוצת EGL. סבדרמיש סיפר, כי הצוות שלו עובד קשה כדי לארגן מחדש את הסטנדרטים והמוניטין של דו״חות הדירוג של הקבוצה. מנחם סבדרמיש הציג את שפת הצבע הדיגיטלית של מערכת GemeWizard שפיתח, המאפשרת תקשורת צבע מדויקת בכל הנוגע לצבעיהם של אבני חן ויהלומים, תוך פילוח מדויק לעשרות אלפי גוונים. ״הדיגיטיליזציה היא העתיד״ – אמר.

 

 

אבני חן

בסיבג'ו סבורים, שאין להצהיר על מקור אבני החן. בדיון נאמר, שבארצות הברית לעתים אי אפשר למכור אבן חן בלי שתיים או שלוש תעודות, ולעתים קרובות בכל תעודה כתוב שהאבן החן הופקה במקום אחר, ככל הנראה משום שאין מספיק מידע בנוגע לנתונים על המקור. אחד הפתרונות שעלו במהלך הדיונים הוא קביעת ארץ המקור באמצעות זיהוי גיאולוגי, עם רשימה של מדינות בהן יש מאפיינים גיאולוגיים אלה.

עוד התקיים דיון במונחים המונעים על ידי השוק. קמעונאים משתמשים בתיאורים כמו ״דם יונה״, ״כחול מלכותי״ ו״כחול דרדרי״, למרות שאין הסכמה בין לאומית על צבעים אלה. אחדים אמרו, שסיבגיו צריכה לשכנע את החברים לא להשתמש במונחים אלה. אחד המשתתפים שעשע את הנוכחים כששאל – כמה יונים צריך להרוג כדי לדעת מהו הצבע של דם יונה. אבל מתברר שזה לא ממש מצחיק. אחד הגמולוגים אמר לי בהפסקה, שהוא ביקש שיהרגו בשבילו יונה כדי לראות מה צבע הדם שלה – צבע שחור כמעט לחלוטין, אמר, שאין לו שום קשר לצבע דם היונה של אבני החן. מכל מקום הוחלט, שסיבגיו תעודד את חבריה שלא להשתמש במונחים אלה.

 

 

הצעות רבות

ההצעות שעלו היו רבות ומעניינות, כמו למשל ההצעה להקים ועדה שתנסח כללים למעבדות גמולוגיות. נשיא בורסת היהלומים של מוסקבה ויו״ר WDM – אלכס פופוב אמר, ש-WDM מכין חבילת הסברה לתכשיטנים וקמעונאים לקריאת דו״חות מעבדה.
הצעה אחרת עסקה בצורך לבחון מהו הציוד המינימאלי שיש לדרוש ממעבדה גמולוגית. ביזמת סיימון ריינר יישלח למעבדות הגמולוגיות ברחבי העולם שאלון בנוגע לציוד ולשיטות העבודה המשמשים לדירוג יהלומים. תוצאות הסקר יפורסמו ביחד עם רשימה של מעבדות שלא השיבו. השיטה לאימות המידע שיימסר על ידי המעבדות עדיין בדיון.
מכל מקום היה ברור, כמו שאמר יו״ר הוועדה – רולנד נפתול, שהדברים דחופים מדיי, ולא הגיוני לדחות את הדיון בהם לקונגרס הבא.

 

בסופו של דבר החליטה ההנהלה החדשה של סיבג'ו, בישיבתה הראשונה, להכין מדריך מעבדות גמולוגיות, שיתבסס על הספר הכחול של סיבג'ו.

 

 

מאת: שירה עמי

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן