wdc art 88

מועצת היהלומים העולמית (WDC)- מלחמה ושלום

מועצת היהלומים העולמית (WDC) הוקמה בשנת 2000 על ידי הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים WFDB)) וההתאחדות הבין לאומית של תעשייני היהלומים (IDMA) כגוף המייצג את האינטרסים של ענף היהלומים העולמי ב'תהליך קימברלי', המורכב מנציגי המדינות ובעלי עניין החתומים על האמנה שנועדה למנוע חדירה של יהלומי קונפליקט למעגל הסחר ביהלומים.

כנס היסוד של (WDC) התקיים בישראל בשנת 2000. במשך 13 שנה עמד בראש המועצה מיודענו – אלי אייזקוב, נשיא כבוד של WFDB. אלי אייזקוב סיים את תפקידו במחצית הראשונה של 2013 ובמקומו נכנם לתפקיד עד לסיום הקדנציה של מועצת המנהלים וקיום בחירות חדשות לנשיא (על פי התקנון), סגנו הראשון – אבי פז -נשיא כבוד של בורסת היהלומים הישראלית ונשיא כבוד של הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים.

 

מנכ"ל בורסת היהלומים שלעבר, מוטי בסר
צילום:מוטי בסר

 

תהליך השתלטות
כחלק מתהליך בחירת הנשיא מחודש מאי 2013 החל תהליך סמוי של ניסיונות 'השתלטות' של גורמים מרכזיים חזקים ביותר בתעשיית היהלומים העולמית, כמו חברות הכרייה המובילות (אלרוסה, דה בירס, ריו טינטו, דומיניון), נציגי המגזר הקמעונאי (צ׳ו טאי פוק, רשת סיגנט, טיפאני ועוד). במועצת המנהלים החדשה, המונה 20 חברים, מתוך 45 חברים ששילמו, בראשונה, דמי חבר שנתיים, עלה משקלם של גורמים חדשים ופחת משקלם היחסי של הנציגים האותנטיים של ענף היהלומים העולמי, אם כי נותרו בו שרידים ל'תקופה הרומנטית', כמו נשיא WFDB – ארני בלום, נשיא הבורסה שלנו – שמואל שניצר, סיבג׳ו ועוד מספר חברי הנהלה.

 

 

תהליך ה'השתלטות' הסמוי הפך לגלוי כאשר בבחירות לכהונת נשיא WDA נבחר, ברוב דחוק (11 מול 9), אדוארד אשר על פניו של המועמד הטבעי – אבי פז, אשר מילא את תפקיד הנשיא בפועל באופן מוערך ומסור במשך כחצי שנה מעת פרישתו של אלי אייזקוב. אדוארד אשר הוא דמות ידועה בתעשיית היהלומים העולמית – הוא עומד בראש חברת יהלומי 'רויאל אשר', בעל ותק של עשרות שנים בענף, סנטור בעבר בפרלמנט ההולנדי, כיהן בעבר כנשיא ההתאחדות הבינלאומית של התאחדויות תעשייני היהלומים (IDMA) ונושא עוד תארים בתעשיית היהלומים ומחוצה לה – אדם ראוי לכל הדעות. אדוארד אשר כינס את האסיפה השנתית של WDC במהלך חודש אוקטובר האחרון באנטוורפן, במקביל למפגש נשיאות פדרציית הבורסות (EXcom) והכין מספר 'הפתעות' לאסיפה השנתית שנראו כמייצגות את האג'נדה של בעלי העניין החדשים ב- WDC.

 

 
הרושם שהתקבל היה, כי ההנהגה החדשה מחפשת 'הצלחות מהירות', שיספקו את האג'נדה של 'בעל הבית החדש' של WDC – חברות הכרייה המובילות, קמעונאים מובילים ובעלי סייט רבים, באמצעות הרחבת המנדט של WDC, כך שפעילות ה¥00\ תכלול גם טיפול בנושאי איסור הלבנת הון, יהלומים סינתטיים, זכויות אדם ועוד, בנוסף לטיפולה המסורתי בכל הנוגע לתהליך קימברלי.

 

 
מועצת המנהלים בראשות הנשיא החדש – אדוארד אשר, קבעה עובדות בשטח והטילה על ג'מדאקס – חברה בלגית העוסקת בחקר שווקים, לקיים סקר בין חברי ה- WDC (החברים המשלמים), הכולל שאלות מנחות, שמסקנותיו נועדו לתת תמיכה 'מדעית' לרצון להרחיב את מנדט ה- WDC בנושאים שהוזכרו לעיל. בנוסף, נבחרה פטרישיה סייוורוד למשרת מנכ״לית ה-WDC , לאחר שוועדת איתור שמונתה על ידי מועצת המנהלים של ה- WDC ראיינה עשרות מועמדים פוטנציאלים לתפקיד ומצאה שהיא הראויה ביותר לתפקיד רק לאחר שמונתה לתפקיד על ידי הנשיא, בהמלצת ועדת האיתור, נמסרה הודעה למועצת המנהלים של ה- WDC, מבלי שהוצגה קודם לכן בפני מועצת המנהלים.

 

 

הקרקע כבר בערה, וגם הנוכחות הדלילה של חברי הוועד המנהל של WDC במפגש שהתקיים באוקטובר סימנה את משבר האמון. האסיפה הכללית של ה WDC- הוחרמה על ידי חברים בולטים כמו נציגי הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים, נציגי התעשיה מהודו, נציגי התעשייה מדרום אפריקה, נשיא סיבג׳ו, נשיא התאחדות תעשייני היהלומים העולמית ועוד. נראה, שהקרע העמיק עד כדי העלאת סימן שאלה משמעותי ביותר בנוגע ללגיטימיות המשך הפעולה של מועצת היהלומים העולמית בהרכבה החדש.

 

 

פיוס ב- WDC

WDC
צילום:WDC

כדי לנסות לגשר על הפערים נקבעה פגישה לא פורמלית של מועצת המנהלים של ה- WDC בניו דלהי, בהזמנת נשיא הבורסה ההודית בבהרט ויו"ר מכון היהלומים ההודי (GJEPC), בסמיכות זמנים לכנס יהלומים עולמי שהתקיים בניו דלהי באותו שבוע. במפגש זה, שהתקיים ב-10 בדצמבר 2014, השתתפו חברי הוועד המנהל של WDC, הנשיא – אדוארד אשר, נשיא WFDB – ארני בלום, נשיא הבורסה שלנו ונשיא כבוד של WFDB – שמואל שניצר, נשיא כבוד של הבורסה הישראלית ושל WFDB – אבי פז, סגן נשיא IDMA -רוני ואנדרלינדן, נשיא סיבג'ו – ד"ר גיאטנו קבליירי, מנהל קשרי החוץ של אלרוסה – פיטר קארקביי נשיא בורסת היהלומים של הודו – אנופ מהאטה, יו״ר GJEPC – ויפול שאה, אג׳יש מהאטה מ-GJEPC, נשיא מרכז היהלומים הבלגי (AWDC) – סטפן פישלר, נשיא בורסת היהלומים של אוסטרליה – רמי ברון, מנהל חטיבת היהלומים של ריו טינטו –ז'אן מרק ליהברר, יו"ר לאו שכטר – אליוט טננבאום, מנהלי קשרי ממשל-תעשייה בדה בירס – אנדרו בון ומחליפתו המיועדת -פריאל זרוקי והח"מ.

 

 

הפגישה התקיימה באווירה של פיוס. אדוארד אשר הביע צער על מספר מהלכים שנעשו ללא תשומת לב מספקת, כמו מינוי מנכ"לית חדשה ומסירת והודעה לעיתונות עוד לפני שהודיעו לדירקטורים, עריכת הסקר של חברת ג'מדאקס בחופזה וללא מתן הבהרות והיעדר תאום ותקשורת.
 

 

הדיון התחדד בנושא המנדט שיש ל- WDC, והייתה תמימות דעים סביב השולחן כי על ה- WDC להישאר נאמן למטרות שלשמן הוקם – ייצוג התעשייה בכל הנוגע לתהליך קימברלי על פי הגדרת יעדו. הובהר שהמפתח לפעילות בהרמוניה הוא שיפור התאום והתקשורת בדרך של מפגשים קבועים בין ראשי הארגונים המובילים, כדי להגיע לרמת תאום מרבית ולסכם במשותף דרכי פעולה בנושאים שעל הפרק, שיטופלו בהתאם לאחריות ול'גבולות הגזרה' הקיימים. כלומר מועצת היהלומים העולמית תמשיך להתמקד בטיפול בתהליך קימברלי בלבד, ותהיה שותפה לדיונים ולתהליך קבלת ההחלטות בנושאים אחרים, יחד עם IDMA, WFDB, CIBJO.

 

 
המפגש סיים את המחלוקת, והגביר את התחושה כי אחדות ושיתוף פעולה בין הארגונים המובילים את ענף היהלומים העולמי הוא המפתח: אחדות הגופים המובילים הרבה יותר חזקה מחלקיה, כפי שבא לידי ביטוי בהצהרתו הפומבית של אדוארד אשר. נקודה חשובה נוספת בהודעות של אדוארד אשר היא 'השיבה למקורות', כלומר – היצמדות להגדרת התפקיד של WDC ־ ושל תהליך קימברלי: "המנדט של מועצת היהלומים העולמית הוא לעשות הכל כדי לקדם, לתמוך ולהגן על תהליך קימברלי, ולייצג את הענף במגעים עם הממשלות. WDC מתמקד בחינוך המדינות והארגונים החברים בתהליך קימברלי להשיג ידע רב יותר ולתאם שיטות ונהלים, כדי שכל המדינות המייצאות ומייבאות ישתמשו באותן השיטות."

 

 

 

במבט לאחור אני רואה, שבמשפט זה חסרות המלים – יהלומי גלם. יש לקוות, שההשמטה אינה אלא מקרית.
 

מערכת אשרורים
מועצת היהלומים העולמית (WDC) עדכנה את אתר האינטרנט שלה כדי לאפשר גישה נוחה יותר למדריך מערך האשרורים (System of Warranties). מערך האשרורים הוא הליך וולונטארי שנקט ענף היהלומים ליצירת רגולציה עצמית התומכת במערך התיעוד של תהליך קימברלי. המערך מחייב את הקניינים והמוכרים יהלומי גלם, מלוטש ותכשיטי יהלומים, להטביע נוסח מסוים בחשבוניות המכירה. את הנוסח ניתן למצוא באתר http://worlddiamondcouncil.org

 

 

מאת: מנכ״ל הבורסה – מוטי בסר

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן