img 0841 63022551

חוזי אספקה לטווח ארוך עם ארבע מפיקות היהלומים הגדולות

לגליון 219 המלא של מגזין היהלום

 

127 יצרני יהלומים, סוחרי יהלומי גלם וקמעונאי תכשיטים, חתומים על חוזים לקבלת אספקה שוטפת וקבועה מארבע מפיקות היהלומים הגדולות בעולם – דה בירס, אלרוסה, ריו טינטו ודומיניון.
טנדרים עושים הרבה רעש ומעוררים עניין, אבל עדיין – למרות התלונות, המחירים הגבוהים וכמויות הסחורות הנשארות על השולחן – רוב רובה של אספקת יהלומי הגלם העולמית מנותב באמצעות חוזי אספקה הנחתמים בין מפיקות הגלם הגדולות – דה בירס, אלרוסה, ריו טינטו ודומיניון – לחברות המובילות בענף היהלומים, ובשנים האחרונות – גם בענף התכשיטים [טיפאני (באמצעות חברת הבת לאורטון), סיגנט, ציו טאי פוק, לוק פוק וגי'טאנג'אלי]. תור הממתינים המבקשים להצטרף למועדונים היוקרתיים של המפיקות הגדולות לא מתקצר.

 

רק ארבע המפיקות הגדולות, החולשות ביחד על כשני שלישים מאספקת הגלם העולמית (במונחי כמות) יכולות להתחייב לאספקה קבועה ושוטפת. כל אחת מהן מקצה את רוב אספקת הגלם שלה ללקוחות חוזיים, ואת היתרה למכירות נקודתיות מיוחדות, טנדרים ומכירות פומביות. (היחס בין האספקה החוזית לאספקה באמצעות טנדרים, מכירות פומביות ומכירות נקודתיות מיוחדות הוא בדרך כלל 70-30.)

 

כורים עומדים על יד מחפרי ענק במכרה ונשיה של דה בירס
צילום:De Beers

 

לדה בירס 85 לקוחות (Sightholders), המקבלים גלם על פי החוזה התלת שנתי החדש, שנכנס לתוקף ב-1.4.15. דה בירס מפנה את מרביתו של הגלם לאספקה חוזית, למעט 10% המנותבים לזרוע המכירות הפומביות של דה בירס (שאנו נוהגים להמשיך לקרוא לה דיאמדל) ולמעט חלק יחסי מתפוקת הגלם של בוצוואנה, המופקת באמצעות החברה המשותפת לממשלת בוצוואנה ולדה בירס – דבצוואנה, המנותב לחברת היהלומים של ממשלת בוצוואנה – אוקבנגו (12% ב-2012, 13% ב-2014 ובהמשך – עד 16%).
81 מבין לקוחות דה בירס מקבלים אספקה באמצעות (GSS – De Beers Global Sightholder)
בעלי הסייט מקבלים אספקה מתוכננת מראש באמצעות תכנית 'כוונת ההצעה' (Intention to offer), המאפשרת בקשת גלם העשוי להיות זמין, על פי התחזיות של דה בירס, בשנה הקרובה.
חלק מבעלי הסייט מקבל גלם המיועד לייצור במדינות בהן הוא מופק – 20 בבוצוואנה, 8 בדרום אפריקה ו-11 בנמיביה.
אספקת הגלם המיועד להישאר בתחומי המדינה המפיקה נעשית במסגרת תכניות ההטבות לאוכלוסייה המקומית (Beneficiation Strategy) המשותפות לדה בירס ולממשלות הרלוונטיות. במסגרת ההסכמים החוזיים בין דה בירס לממשלות אלה מחויבת דה בירס לתמוך בייצור מקומי באמצעות התניית אספקת הגלם ליצרנים בהקמתם של מפעלים ויצירת מקומות עבודה לתושבים. (אף מלה לא נאמרת בחוזים אלה על דאגה לרווחיות היצרנים, שרבים מהם מתלוננים על חוסר רווחיות מתמשך, בלשון המעטה, ואף על הפסדים ניכרים. יש הטוענים, שמי שלא מתלונן פשוט חושש לקלקל יחסים עם הספק).

 

יהלומי גלם בערמות מיון של חברת דה בירס
צילום:De Beers

השנה הוסיפה דה בירס קטגוריה חדשה – קונה מוסמך (Accredited Buyer) – מעמד שהוענק לחברות אחדות, המוזמנות לרכוש גלם מדה בירס אד-הוק, על בסיס מלאי עודף שנותר מחוץ לתוכנית האספקה לבעלי סייט (Ex-plan). נציין, שבמסגרת החוזית החדשה החמירה דה בירס את דרישותיה ליציבות הפיננסית של בעלי הסייט הן באמצעות דרישה לעמידה בתקן הדיווח הכספי הבין לאומי (IFRS) והן באמצעות דרישה לשמירה על יחס מרבי בין חוב להון עצמי.

 

 

 

 

לרשימת הלקוחות של אלרוסה, המכונה ׳ברית אלרוסה׳ (ALROSA Alliance) מופנים כ-70% מאספקת הגלם של החברה. לאלרוסה 47 לקוחות ליבה – 15 מבלגיה, 14 מהודו, 8 מרוסיה, 4 מישראל, 3 מהונג קונג ואחרים ממדינות אחרות.
רשימת הלקוחות של ריו טינטו, המכונה בשם ׳יהלומנים נבחרים׳ (Select Diamantaire), כוללת 17 לקוחות נבחרים המקבלים גישה לכ-70 אחוזים מאספקת הגלם של ריו טינטו. היתרה נמכרת בטנדרים ובמכירות מיוחדות לגלם מ-10.8 פלוס.

 

דומיניון מספקת גלם משני מכרות – דיאביק ואקאטי שבטריטוריות הצפון מערביות של קנדה. המכירות החוזיות של דומיניון מכונות בשם ׳רכישות מועדפות׳ (Preferred Purchases). לדומיניון 33 לקוחות מועדפים.

 

הנוכחות הישראלית
מבין 127 בעלי הסייט יש 15 לקוחות ליבה ישראלים (באנגלית ייכתב שם החברה כפי שהוא מופיע באתרי האינטרנט של מפיקות הגלם. בסוגריים הוספתי בעברית את שם החברה כפי שאנחנו מכירים בארץ, ובמקרה של ראשי תיבות – גם שם של אדם שאנו נוהגים לזהות אותו עם החברה).
בין 85 בעלי הסייט של דה בירס נמצא 11 ישראלים: A. Dalumi (א. דלומי), De Toledo (דה טולדו), EZ Diamonds (יצחק זיוון), Fruchter Gad (גד פרוכטר), Leo Schachter (לאו שכטר), MOTIGANZ(מוטי גנץ), (1987) Niru Diamonds Israel (נירו, ברמציה), Sahar Atid(סהר-עתיד); YDI – Yoshfe(אברהם פלוק), Yerushalmi Brothers (אחים ירושלמי), Yosi Glik(יוסי גליק). [ברשימה מופיעים שמות נוספים שאנו מכירים כישראלים, אולם הכתובת הראשית של חברותיהם הרשומה באתר בעלי הסייט של דה בירס אינה נמצאת בישראל].

 

ארבעת הלקוחות הישראלים של אלרוסה הם LLD (לב לבייב), L&N (יצחק ניסנוב), Sahar Atid (סהר עתיד) ו- Penford-Diamcore [(פנפורד-דיאמקור), שטיינמץ].
ברשימת הלקוחות הישראלים של ריו טינטו ישראלי אחד – L&N גם לדומיניון לקוח ישראלי אחד- Sahar Atid.
מעיון ברשימות עולה, ששתי חברות ישראליות מקבלות גלם מיותר ממפיקת גלם אחת – L&N (המקבלת גלם מאלרוסה וריו טינטו וסהר-עתיד – המקבלת גלם משלוש מפיקות – דה בירס, אלרוסה ודומיניון).

 

 

מאת: שירה עמי

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן