טבעת היהלום של ואן קליף אנד ארפלס

נקודת האור של תעשיית התכשיטים

תכשיטי יוקרה של מותגים הפכו לכוכב הנוצץ של תעשיית התכשיטים, וממשיכים למשוך קונים עשירים, ולייצר שיאי מכירות למותגי היוקרה המוכרים והמובילים. בזכות עבודה איכותית וחומרי גלם מעולים, תכשיטים מסוג זה הם התגלמות היוקרה, וממשיכים לשגשג. המותג קרטייה (Cartier), למשל, ישיק במהלך יולי קמפיין שיווק ראשון מסוגו, שיתמקד ספציפית בתחום תכשיטי היוקרה. 

 

אין בידינו הגדרה רשמית להבחנה בין "תכשיטי יוקרה" (high jewellery) לבין "תכשיטים יוקרתיים" (fine jewellery). עם זאת, רוב הגורמים בתעשייה יסכימו כי תכשיטי היוקרה לרוב שייכים למותגים, מיוצרים מהחומרים הטובים ביותר, באיכות העבודה הגבוהה ביותר, ומחיריהם יכולים להגיע בקלות ל-6 ספרות. 

 

חנויות תכשיטים קרטייה שומה
חנויות יוקרה של המותגים קרטייה ושומה

קרטייה ומותגים נוספים כמו טיפאני אנד קו (Tiffany & Co), ואן קליף אנד ארפלס (Van Cleef & Arpels) ובולגרי (Bulgari), מדגישים את עוצמתו של שוק תכשיטי היוקרה, שסייעה לחברות-האם של המותגים – ריצ'מונט ו-LVMH – לרשום שיא במכירות התכשיטים ברבעונים האחרונים.

 

המנכ"לים של קרטייה וטיפאני מסרו לאחרונה כי את הביקוש לתכשיטי יוקרה מניעים שווקים חדשים, כמו דרום-מזרח אסיה, וגידול במספר הלקוחות החדשים בשווקים המבוססים יותר במערב אירופה ובארה"ב, וכן בשווקים כמו דרום קוריאה, תאילנד, מלזיה, אוסטרליה ואפילו לונדון, פריז וניו יורק.

 

מגיפת הקורונה, ותוכניות התמריצים הכלכליים בעקבותיה, הניעו את מחירי הנכסים לרמות היסטוריות, שהיטיבו באופן לא פרופורציונלי עם הצרכנים העשירים ביותר, בעלי אחזקות משמעותיות בנכסי נדל"ן ומניות.

 

טיפאני חנות דגל ניו יורק
חנות הדגל החדשה של טיפאני'ס בניו יורק 

נתוני הבנק הפדרלי בארה"ב מראים למשל כי בשנת 2018, כ-30 טריליון דולר הוחזקו בידי 1% העשירים ביותר בארה"ב, ונתון זה זינק ביותר מ-50% ל-46 טריליון דולר בשנת 2022. במילים אחרות, החלק היחסי מעושרה של אמריקה המוחזק בידי 1% העשירים ביותר, גדל ב-30% לעומת 2022. מגמות דומות נרשמות ברחבי העולם, כולל בסין, למרות ניסיונות הממשלה לקדם מדיניות לצמצום הפערים. 

 

הדינמיקה של צמיחת העושר, אחראית לפחות חלקית לזינוק העולמי בתחום תכשיטי היוקרה, המורגש היטב גם לתוך 2023. כתוצאה מכך, חברות בתחום תכשיטי היוקרה להוטות מאי פעם להשקיע בקטגוריה, במיוחד בזכות האופן שבו היא מחזקת את המותג. הפרסום שתכשיטי היוקרה מספקים למותג עשוי לעקוף את השורה התחתונה במכירות, כפי שקובע הפתגם המוכר: "היהלומים הגדולים מוכרים את היהלומים הקטנים". או אולי בהקשר זה, מדויק יותר לקבוע כי "תכשיטי היוקרה מוכרים את יתר התכשיטים היוקרתיים".

 

מוקדם יותר השנה, טיפאני רכשה חבילה של 35 יהלומים ורודים וסגולים שסייעו לה לקדם את מעמדה כ"ספקית מרכזית של הפריטים הנחשקים ביותר והיהלומים המיוחדים ביותר". יהלומים ורודים מארגייל נמכרים לרוב תמורת מעל מיליון דולר לקרט. טיפאני הציגה לאחרונה גם עדכונים לפריט האייקוני שלה, bird on a rock ("סיכה על סלע"). על פי הדיווחים, הקולקציה נמכרה זמן קצר אחרי השקתה, למרות שמחירי התכשיטים נעו בין 75 אלף דולר ועד מעל מיליון דולר לפריט. מהלך זה קנה לטיפאני סיקור תקשורתי רב, בזמן שבמקביל פתחה מחדש את חנות הדגל בניו יורק. 

 

ארגייל יהלומים ורודים אדומים
יהלומים ורודים ואדומים ממכרה ארגייל

גם ואן קליף אנד ארפלס ויצרנית השעונים פיאז'ה (Piaget), שתיהן חברות-בנות של ריצ'מונט, וכן מותגי אופנה במובן הרחב יותר כמו שאנל (Chanel) ודיור (Dior), ערכו במהלך יוני אירועי תכשיטים למוזמנים בלבד. בשנת 2021, שאנל חשפה שרשרת יהלומים יחידה במינה, המעוצבת כבקבוק הבושם המפורסם "שאנל 5", משובצת באבן מרכזית במשקל 55.55 קרט. התכשיט ציין את חזרתה של שאנל לעסקי התכשיטים, אחרי הפוגה של 90 שנה.

 

בנובמבר 1932, בזמן המיתון הגדול, תאגיד היהלומים של לונדון גייס את שאנל לעצב קולקציית תכשיטים "כדי לחדש את העניין העולמי ביהלומים". קולקציית BIJOUX DE DIAMANTS שעוצבה בסופו של דבר, נחשבה לקולקציית "תכשיטי היוקרה" הראשונה בעולם.

 

מאת פול זימניסקי. פורסם באתר GJEPC

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן