הרמס יוקרה סין תכשיטים

סין – "הקלף המשוגע" של ענף היהלומים והתכשיטים

קבוצת LVMH (לואי ויטון מואה הנסי) דיווחה לאחרונה על גידול של 18% במכירות בשוק של אסיה (כולל סין רבתי, לא כולל יפן), במהלך שנת 2023. התוצאות באסיה של קונגלומרט היוקרה הגדול בעולם – והבעלים של ענקיות תכשיטים כמו טיפאני אנד קו (Tiffany & Co) ובולגרי (Bulgari) – עלו על ביצועיו באירופה ובארה"ב, שבהן המכירות עלו ב-13% וב-14%, בהתאמה.

 

בשיחה עם אנליסטים בחודש ינואר, הנהלת LVMH מסרה כי במהלך השנים 2022-2023, המכירות באסיה צמחו בשיעור דו-ספרתי "למרות מדיניות הסגרים בסין". עם זאת, החברה צירפה לכך אזהרה. במהלך השיחה, סמנכ"ל הכספים של LVMH, ז'אן-ז'אק גויוני (Jean-Jacques Guiony), העריך כי בעקבות מגפת הקורונה, הוכפל מספרם של הצרכנים הסינים שרוכשים מוצרי יוקרה בסין עצמה, לעומת מספרם ב-2019 – וזאת בשל ירידה בנסיעות ובטיולים, הכוללים מסעות קניות בשווקים כמו פריז וניו יורק.

 

חנות תכשיטים בולגרי LVMH

LVMH קבעה כי מספר הסינים שרוכשים כיום תכשיטים מחוץ לסין התכווץ ב-20% – לעומת "נתח משמעותי מהעסקים לפני 2019", כפי שנמסר, בלי לציין נתֹונים כמותיים.

 

גויוני לקח את צרפת כדוגמה, והסביר כי "אנחנו צופים ירידה של כ-30% במכירות לסינים לעומת 2019, כך שלא חזרנו למקום שבו היינו בעבר". הוא הוסיף כי בימים אלו, פחות קבוצות גדולות של צרכנים מסין מבקרות במדינה. "אלו [בעיקר] מטיילים הרבה יותר עצמאים, בעלי שווי כספי גבוה יותר".

 

מגמה זו באה לידי ביטוי בעובדה שביצועי  בולגרי התעלו על ביצועי טיפאני, מאחר שלדברי ההנהלה, בולגרי חשופה יותר לסין, ואילו טיפאני חשופה בעיקר לשוק האמריקאי.

 

החשיבות כאן היא שצרכנים נוטים להוציא פחות כשהם עושים קניות בבית, בחישוב לפי מחיר ממוצע לפריט. כאשר צרכנים רוכשים תכשיטים במדינות אחרות, לעומת זאת, הסיטואציה לרוב "מיוחדת יותר", ולכן הם נוטים להוציא יותר – כפי שהוכח מחקרית בקרב קבוצות דמוגרפיות שונות. 

 

טיפאני חנות דגל ניו יורק

השינויים העסקיים שנגרמו בשל המגפה – כמו הדוגמה לעיל – ממשיכים להיות מורגשים, ואי-הוודאות ברמת המקרו בנוגע לשוק הסיני משחקת תפקיד מרכזי בשנת 2024, כשעיקר החששות נוגעים לשוק הנכסים החלש, ולמגמה הולכת וגוברת של דה-גלובליזציה.

 

ממוצע התחזיות של קרן המטבע הבינלאומית, ה-OECD והבנק העולמי, הוא כי כלכלת סין תצמח השנה ובשנה הבאה בשיעור של 4.2% בלבד. אם התחזית תתממש, הרי שצמיחה זו, בשיעור של פחות מ-5%, תהיה הנמוכה ביותר של כלכלת סין מאז 1990 (להוציא את שנות סגרי מגפת הקורונה בשנים 2020 ו-2022).

 

אמנם לא ניתן להשוות לגמרי את המערכת הכלכלית של סין לכלכלות קפיטליסטיות יותר, אך ברור כי הכלכלה הסינית עוברת שינויים מבניים. כדי להבין את חשיבות הנושא, נזכיר כי סין אחראית ליותר מ-40% מהצמיחה הכלכלית העולמית ברבע המאה האחרונה. 

 

מבחינתה של תעשיית היהלומים, סין היא חלק אינטגרלי מהביקוש העולמי בתקופה זו. לפני שנות ה-2000, תכשיטי יהלומים, במיוחד כמתנה לרגל נישואין, כמעט ולא היו קיימים בסין. מאז, דה בירס (De Beers) הגדילה כמעט במו ידיה את השוק הסיני, לכדי שוק הצרכנות השני בגודלו של התעשייה.

 

קמפיין יהלום הוא לנצח

במבט קדימה, יש לציין כי באופן מסורתי, ממשלת סין אינה חוששת לנקוט במדיניות סיוע כלכלית ובאמצעים לעידוד הצריכה, כשהתנאים דורשים זאת, כמו למשל ב"אסטרטגיית המחזור הכפול" וב"תוכנית החומש ה-14". "אסטרטגיית המחזור הכפול" היא מדיניות כלכלית שסין יישמה בתחילת שנת 2020, במטרה להאיץ את הצמיחה המקומית, ובמקביל להשאיר את המדינה פתוחה למסחר בינלאומי והשקעות זרות. "תכנית החומש ה-14" היא סדרה של יוזמות פיתוח חברתיות וכלכליות שיושמו לראשונה על ידי ממשלת סין בשנת 1953.

 

מאת פול זימניסקי. פורסם באתר GJEPC 

 

סין תכשיטים טבעת יהלומים

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן