חנות תכשיטים יהלומים מכירות

מעמד הביניים בארה"ב – נקודת התורפה של מכירות התכשיטים ב-2023

האתגרים שעמם מתמודדת כלכלת הצריכה הגלובלית משפיעים בראש ובראשונה על מעמד הביניים. השילוב של אינפלציה גבוהה ומדיניות מרסנת של הבנק המרכזי ב-12 החודשים האחרונים, הוביל להידוק תקציב ההוצאות, והחליש את הסנטימנט הצרכני, במיוחד בקרב צרכנים ממעמד הביניים, הרגישים יותר להתייקרות בעלויות המזון, האנרגיה והדיור.

 

מעמד הביניים בארה"ב – הכולל בעלי שכר שנע בין 2/3 ועד פי 2 מההכנסה החציונית – מייצג כ-50% מכלל האוכלוסיה, כך עולה מנתונים רשמיים שבידי ממשלת ארה"ב. בסין, השוק השני בגודלו של תעשיית היהלומים, מעמד הביניים מהווה כ-30% מהאוכלוסייה – נתון שצמח במהירות בעשורים האחרונים.

 

חברת התכשיטים סיגנט (Signet Jewelers), הבעלים של קיי (Kay) וזיילס (Zales), שאפשר להגדיר כקמעונאית היהלומים הגדולה בעולם "למעמד הביניים", הורידה לאחרונה ב-7% את תחזית המכירות לשנת הכספים שתסתיים בינואר 2024. סיגנט צופה כי מכירות התכשיטים במהלך השנה יירדו ב-8% לכ-7.2 מיליארד דולר. 

 

חנות תכשיטי יהלומים של זיילס מרשת סיגנט
חנות תכשיטי יהלומים של זיילס מרשת סיגנט

 

בחודש יוני, סיגנט, הפועלת בעיקר בשוק האמריקאי, מסרה כי "הלחצים המקרו-כלכליים" גדלו, כמו גם ההנחות בשוק. ההנהלה ציינה באופן ספציפי כי מחיר המכירה הממוצע של החברה ירד ככל שהשנה התקדמה, והוסיפה כי הצרכנים הקטינו את היקף הקניות, במיוחד של מתנות לחתונות – כלומר עדיין קונים, רק במחירים נמוכים יותר. 

 

מגמה זו מתקשרת לביצועי שוק היהלומים העולמי אחרי מגיפת הקורונה, שהתפצל באופן ניכר בין הסגמנט היוקרתי ביותר לסגמנט הזול יותר – פיצול שלא במקרה חופף לגידול בפערי העושר בעולם.

 

מגפת הקורונה, ובאופן ספציפי תוכניות התמריצים הכלכליים בעקבותיה, הובילו את מחירי הנכסים לרמות שיא, שהיטיבו באופן חסר פרופורציה עם האוכלוסיה העשירה ביותר. 

 

מותגי היוקרה הגדולים בעולם, ובהם LVMH וריצ'מונט (Richemont) – הבעלים של ענקיות תכשיטים כגון טיפאני (Tiffany) וקרטייה (Cartier) – המשיכו לרשום גידול דו-ספרתי במכירות בשנת 2023, וזאת עוד בהשוואה לשנות השיא 2021 ו-2022.

 

חנויות תכשיטים של קרטייה ושומה
חנויות תכשיטים של קרטייה ושומה

 

בצד השני של הסקאלה, פנדורה (Pandora) שפונה בעיקר לצרכנים שמחפשים תכשיטים פחות יקרים (מחירו של פריט ממוצע של החברה הוא פחות מ-100 דולר), מעריכה כי המכירות ב-2023 לא יעלו ולא יירדו לעומת אשתקד. מוקדם יותר השנה, ההנהלה ציינה "אינפלציה גבוהה ועלייה בתשלומי המשכנתא" כגורמים שמשפיעים על יכולת הקנייה של צרכנים.

 

Charles & Colvard, חברת תכשיטים קטנה יחסית אך ציבורית ובעלת אינטגרציה אנכית, המוכרת בזכות אבני מואסניט ולאחרונה השיקה גם ליין של יהלומי מעבדה, דיווחה על ירידה של 32% במכירות ברבעון הראשון של 2023. החברה ייחסה את התוצאה החלשה ל"רקע המקרו-כלכלי המאתגר", כמו גם ל"דינמיקות מאתגרות" בשוק יהלומי המעבדה, כלומר לחצים נוספים להורדת מחירים.

 

יהלומי מעבדה מתקבלים יותר ויותר בשוק בשנים האחרונות, ופונים לצרכנים בעלי הכנסה נמוכה עד בינונית, בשל מחירם הנמוך יחסית. בחודש מאי, מנכ"לית סיגנט אמרה כי "יהלומי מעבדה זוכים לפופולריות בקרב צרכני החברה שתקציבם מוגבל".

 

חנות יהלומי מעבדה של לייטבוקס
חנות יהלומי מעבדה של לייטבוקס

 

כתוצאה מכך, מחיריהם הסיטונאים של יהלומים טבעיים באיכות נמוכה ובינונית, שלרוב נמכרים לצרכנים ממעמד הביניים, נחלשו בשנה האחרונה, בשל אותו איפוק של צרכנים ממעמד הביניים, וזאת לצד הצמיחה במכירות של יהלומי מעבדה, המתחרים בטווח מחירים דומה. 

 

לדוגמה, לפי הנתונים שבידינו, המחיר של יהלומים חסרי צבע במשקל 0.5-2.00 קרט, בדרגת ניקיון SI, ירדו ב-20% עד כה ב-2023, לעומת ירידה של פחות מ-10% במחירון הכולל של יהלומים מלוטשים.

 

מאת פול זימניסקי, אתר GJEPC 

 

זוג בחנות תכשיטי יהלומים
זוג בחנות תכשיטי יהלומים

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן