זוג חנות תכשיטי יהלומים

מכירות היהלומים והתכשיטים ירדו ב-11%, יהלומי מעבדה הגיעו ל-50% מהמכירות

בחודש יולי, מכירות התכשיטים והיהלומים בארה"ב רשמו ירידה של 5.1%, וזאת בהמשך לירידה של 2.8% בחודש יוני. השווי המשולב של מכירות התכשיטים והיהלומים רשם ירידה שנתית של 10.8%, בעקבות ירידה של 8.7% ביוני.
אך בעוד המכירות ירדו בכל הקטגוריות, המכירות של יהלומי מעבדה לא משובצים הגיעו לנתח של 50% מכלל הפריטים שנמכרו.

 

מכירות התכשיטים המשיכו לרדת ביולי

 

מכירות התכשיטים המשיכו להפגין חולשה לעומת יולי 2022. מספר היחידות שנמכרו ירד ב-5.4% ושווי המכירות הכולל ירד ב6% לעומת יולי אשתקד. עד כה השנה, מספר הפריטים שנמכרו ירד ב-5.7%, ושווי המכירות הכולל ירד ב-6.8%. נתון נוסף שהכביד על קמעונאים בחודש יולי היה ירידה של 1.3% בשולי הרווח, שהתכווצו ל-51%.

 

כאשר בוחנים את ביצועי המכירות לפי קטגוריית מוצרים, עולים הבדלים משמעותיים. בחישוב שנתי, מספר השרשרות שנמכרו עלה ב-0.7%, ושווי המכירות הכולל שלהן עלה ב-6.5%. מספר הצמידים שנמכרו ירד ב-0.4%, אך שווי המכירות הכולל עלה ב-3%. מספר התליונים שנמכרו ירד ב-1.9%, ושווי המכירות הכולל ירד ב-2.2%. מספר העגילים שנמכרו ירד ב-5.7%, ושווי המכירות הכולל ירד ב-12%.

 

מספר הטבעות שנמכרו ירד ב-9.2%, ושווי המכירות הכולל ירד ב-7.4%, בנתון שפגע בביצועי השוק. סגמנט טבעות האירוסין, החשוב במיוחד, המשיך להפגין חולשה עם ירידה של 9.1% במספר היחידות שנמכרו, וירידה של 17.7% בשווי המכירות הכולל לעומת יולי 2022.

 

טבעת יהלום 
טבעת יהלום

 

בחלוקה לטווחי מחיר קמעונאיים, עולה כי החלק היוקרתי ביותר בשוק תרם לסך הביצועים, כאשר מכירות הפריטים בטווח המחירים ההפכפך של 100 אלף דולר ומעלה לפריט, עלו ב-25% במספר היחידות שנמכרו, וב-34.8% בשווי המכירות הקמעונאיות הכולל. בכל טווחי המחירים האחרים נרשמו ירידות, הן במספר היחידות שנמכרו, והן בשווי המכירות הכולל.

 

בסך הכל, מספר תכשיטי היהלומים שנמכרו ירד ב-7.7%, ושווי המכירות הקמעונאיות הכולל ירד ב-7.3%. תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה עלו ב-6.2%, לאחר עלייה של 3.8% בחודש יולי 2022. בחישוב שנתי, מספר התכשיטים הנמכרים המשובצים ביהלומי מעבדה צמח ב-51.9%, ושווי המכירות הכולל עלה ב-31.6%.

 

מכירות התכשיטים התחזקו בעיקר במערב

 

דפוסי הקניות של צרכנים בארה"ב לא ניתנים להגדרה לפי קריטריון לאומי אחיד. כשצוללים לנתוני המכירות לפי אזורים, מגלים דפוסי קניות שונים מאוד בשווקים האזוריים השונים.

 

השוואה שנתית של מכירות התכשיטים לפי אזורים בחודש יולי, מעלה את הנתונים הבאים:

מערב – עלייה של 5% במספר היחידות שנמכרו ובשווי המכירות הכולל

המערב התיכון – מספר היחידות שנמכרו ירד ב-1.3%, שווי המכירות הכולל עלה ב-0.2%

דרום-מערב – מספר היחידות שנמכרו ירד ב-5%, שווי המכירות הכולל עלה ב-4.7%

דרום-מזרח – מספר היחידות שנמכרו ירד ב-9.6%, שווי המכירות הכולל ירד ב-9.1%

מזרח – מספר היחידות שנמכרו ירד ב-14.3%, שווי המכירות הכולל ירד ב-21.1%

 

במכירות תכשיטי היהלומים נרשמו דפוסים דומים:

מערב – מספר היחידות שנמכרו ירדו ב-1.5%, שווי המכירות הכולל עלה ב-3.4%

המערב התיכון – מספר היחידות שנמכרו ירד ב-4.2%, שווי המכירות הכולל עלה ב-0.6%

דרום-מערב – מספר היחידות שנמכרו ירד ב-7.3%, שווי המכירות הכולל עלה ב-3.6%

דרום-מזרח – מספר היחידות שנמכרו ירד ב-11.7%, שווי המכירות הכולל ירד ב-11.4%

מזרח – מספר היחידות שנמכרו ירד ב-13.3%, שווי המכירות הכולל ירד ב-20.3%

 

מכירות תכשיטי היהלומים חיזקו את שווי המכירות הכולל של תכשיטים במערב התיכון, והשפיעו באופן הפוך על הנתונים בדרום-מערב. נראה כי מכירות תכשיטי היהלומים במזרח הן אינדיקטור משמעותי לביצועי המכירות באזור.

 

זוג רוכש טבעת אירוסין בחנות תכשיטים 
זוג רוכש טבעת אירוסין בחנות תכשיטים

 

הירידה ברווח הגולמי של הקמעונאים מספקת תובנות על ההתנהגות הקמעונאית. לפניכם המגמות לפי אזורים (הנתון מייצג את אחוז השינוי ברווח הגולמי , לא שינוי באחוזי שולי הרווח):

מערב – ירידה של 4.8%

המערב התיכון – ירידה של 1.8%

דרום-מערב – ירידה של 1.2%

דרום-מזרח – ירידה של 4.6%

מזרח – עלייה של 2.3%

 

הנתונים מראים כי קמעונאים בחוף המזרחי הגנו על הרווחים על ידי הגדלת שיעור הרווח הגולמי, לאור הירידה החדה במכירות. במערב נראה כי המצב הפוך, ותמחר קמעונאי אטרקטיבי יותר הגדיל את המכירות, במחיר של ירידה בשולי הרווח.

 

תובנות מחלוקה לפי אזורים עשויות לסייע לסיטונאים להבין טוב יותר איך לנהל את המוצרים והמכירות. בפרסומים עתידיים, נצלול יותר לעומק לבידול של מוצרים לפי אזורים.

 

מכירות תכשיטים בארה"ב ביולי 2023 (עידן גולן)
מכירות תכשיטים בארה"ב ביולי 2023 (עידן גולן)

 

הפיצול בשוק היהלומים נמשך ביולי

 

בשעה שמכירות היהלומים הטבעיים המשיכו לרדת כמעט בכל פרמטר, מכירות יהלומי המעבדה צמחו כמעט בכל פרמטר, חוץ מהמחיר. החדשות המשמעותיות הן שאחרי חודשים שבהם התקרבנו לנקודה הזו לאט, המכירות של יהלומים טבעיים ויהלומי מעבדה הגיעו כעת לחלוקה של 50/50 במספר היחידות הנמכרות בחודש יולי.

 

מכירות היהלומים הטבעיים רשמו ירידה שנתית של 10.6%

 

בהשוואה שנתית, מספר היהלומים הטבעיים שנמכרו ירד בקרוב -30% לעומת יולי אשתקד, וב-14% לעומת יוני 2023. במונחי שווי, מכירות היהלומים הטבעיים רשמו ירידה שנתית של 34%, בעקבות ירידה של 2.1% בשווי המכירה הממוצעת בחודש יולי.

 

הפריטים הנמכרים ביותר נותרו יהלומים עגולים במשקל 1.04 קרט, SI/GH, בטווח המחירים שבין 2,500-5,000 דולר.

 

יהלומים לבנים מלוטשים טבעיים (Claudio Bertoloni / Shutterstock)
יהלומים לבנים מלוטשים טבעיים (Claudio Bertoloni / Shutterstock)

 

המחיר הקמעונאי הממוצע של יהלומים לא משובצים ירד בחישוב שנתי ב-2.1%, ובחישוב חודשי התכווץ ב-6.5% ל-9,713 דולר.

 

להלן כמה אינדיקציות לקשיים שעמם מתמודד ענף היהלומים הטבעיים: ב-2022, יהלומים טבעיים לא משובצים החזיקו בממוצע 13 חודשים במלאי, קצת יותר משנה. בחודש יולי, יהלומים טבעיים נמכרו אחרי 19 חודשים במלאי, שהם קצת יותר משנה וחצי. יש לזה השפעה עצומה על תזרים המזומנים.

 

מלאי היהלומים ירד בחודש מאי ב-3%, ולאחר מכן גדל בחודשים יוני ויולי, שבו גדל מספר היחידות במלאי ב-1.1%. שווי המלאי של יהלומים לא משובצים שבידי קמעונאי התכשיטים בארה"ב עלה בחודש יולי ב-2.4%.

 

בנתון אופייני לתקופה, נרשמה עלייה מתמשכת במכירות יהלומים באמצעות 'ממו'. במהלך יולי, 26.5% מהעסקאות בוצעו ב'ממו', לעומת 18% מהעסקאות ב-2022.

 

מחיר יהלומים טבעיים לא משובצים ביולי 2023 (עידן גולן)
מחיר יהלומים טבעיים לא משובצים ביולי 2023 (עידן גולן)

 

נמשכת הירידה במחירים של יהלומי מעבדה לא משובצים

 

בחודש יולי, נרשמה ירידה חודשית של 3.6% במחיר הקמעונאי הממוצע של יהלומי מעבדה. לירידה הזו תרמו לחצים להורדת מחירים לכל אורך שרשרת הערך, החל ממפיקות היהלומים, עבור ביצרנים וכלה בצרכנים. כל אחד מהגורמים הללו תרם ללחצים להורדות מחירים.

 

נתון נוסף המצביע על הירידה המתמשכת בשווי המכירה הממוצעת, הוא כי מספר היחידות שנמכרו עד כה השנה עלה ב-55.5%, ושווי המכירות עלה ב-20.9%. מסקנה נוספת מהנתונים עד כה השנה, היא כי הביקוש הצרכני המשיך לעלות במהלך 2023.

 

שיעור הרווח הגולמי המשיך לעלות, והגיע ביולי לשיא של 62.7%.

 

תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה של המותג לייטבוקס (דה בירס)
תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה של המותג לייטבוקס (דה בירס)

 

עלייה קלה נרשמה גם בגודלם הממוצע של יהלומי המעבדה הנמכרים, שעלה כעת ל-1.94 קרט. יהלומים במשקל 2 קרט הם הפריט המבוקש ביותר, ועם הימשכות המגמה אנו צופים כי יהלומי מעבדה במשקל 3 קרט ימשיכו להתחזק, ויקפיצו את גודלם הממוצע של יהלומי המעבדה הלא משובצים שנמכרים בחנויות.

 

ירידת המחירים מצטרפת לירידה של 5.7% במספר היחידות שנמכרו לעומת נתוני יוני. כדאי לשים לב לירידה הזו. לא מדובר באובדן עניין מצד הצרכנים, אלא בירידה עונתית. מסורתית, ביולי נרשמת האטה בביקוש לתכשיטים, וזה פגע גם במכירות של יהלומי מעבדה.

 

זה נתון חשוב, המצביע על חזרה לנורמליות. הקורונה עברה, תקופת הפוסט-קורונה נרגעה, וכעת, לטוב ולרע, הביקוש לתכשיטים חוזר לדפוסי הגאות והשפל המוכרים מן העבר.

 

מחירי יהלומי מעבדה ביולי 2023 (עידן גולן)
מחירי יהלומי מעבדה ביולי 2023 (עידן גולן)

 

יהלומי מעבדה לא משובצים הגיעו לנתח שוק של 50%

 

צפינו לראשונה שזה יקרה בחודש מאי, ואז ביוני, ולבסוף זה קרה באיחור של חודש, אבל זה הגיע. הנתח של יהלומי המעבדה הנמכרים על ידי קמעונאי תכשיטים בארה"ב הגיע לנקודת המפנה. 49.9% מכלל היהלומים הלא משובצים שנמכרו ביולי היו יהלומי מעבדה, כאשר מכירות היהלומים הטבעיים היוו 50.1% מכלל המכירות.

 

מכירות יהלומי מעבדה ויהלומים טבעיים בארה"ב (עידן גולן)
מכירות יהלומי מעבדה ויהלומים טבעיים בארה"ב (עידן גולן)

נתון זה עוד עשוי לעלות ולרדת עם הזמן, אך המגמה לשנה הקרובה היא של עלייה במכירות של יהלומי מעבדה, בשעה שההיצע והביקוש ליהלומים טבעיים ישמרו על יציבות יחסית, שתאפשר ליהלומי מעבדה להגדיל את נתח השוק.

 

בתוך כך, יש לציין כי במונחי שווי, מכירות יהלומי המעבדה מהוות רק 25.2% מכלל מכירות היהלומים.

 

מאת עידן גולן

 

למאמר באנגלית לחצו כאן

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן