מיון יהלומי גלם טבעיים

האם אנגלו אמריקן רוצה למכור את דה בירס?

לאחרונה דווח כי חברת הכרייה המגוונת אנגלו אמריקן (Anglo American), שעשויה להירכש על ידי קבוצת BHP תמורת 39 מיליארד דולר, שוקלת למכור את החברה-הבת דה בירס (De Beers).

 

על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", הקבוצה מנהלת דיונים עם קונים פוטנציאליים, ובהם קרנות עושר ריבוניות מהמפרץ ובתי יוקרה. בשנת 2023, דה בירס רשמה הפסדים בהיקף 314 מיליון דולר, לאחר ששוק היהלומים לא הצליח לרשום התאוששות במחירים ובנפח המכירות. 

 

מנכ"ל אנגלו, דאנקן וואנבלד (Duncan Wanblad), אמר בפברואר כי תיק הנכסים של הארגון עובר בדיקה "שיטתית", שבה הכל אפשרי. אנגלו אמנם טרם אישרה את הדיווחים כי תהיה מוכנה למכור את דה בירס, אך אנליסט היהלומים פול זימניסקי (Paul Zimnisky) אמר בריאיון ל-Rough&Polished שייתכן כי יהלומים הם לא מה שהחברה צריכה לטווח ארוך, וכי הבעלים החדש צריך להאמין בעתיד של עסקי היהלומים. 

 

לאחרונה דווח בתקשורת כי אנגלו מוכנה למכור את דה בירס. מה הסיבה העיקרית לכך?

 

אנגלו טרם מסרה מפורשות שהיא מוכרת את דה בירס, אבל כן  מסרה שהיא בוחנת את תיק הנכסים שלה, אז יש לכך רמזים. ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי אנגלו רוצה למכור את דה בירס. בסופו של דבר, אנגלו תעשה מה שבעלי המניות שלה רוצים, ונראה שהם מעוניינים באסטרטגיה ארוכת טווח המתמקדת בסחורות התומכות בבניית תשתית ירוקה, כמו למשל נחושת. מסיבה זו, אני מניח שיהלומים לא יתאימו.

 

מכרה היהלומים ויקטור

מה השתנה מהיום שבו אנגלו רכשה את הנתח של משפחת אונפהיימר בדה בירס, ועד היום?

 

תעשיית היהלומים עוברת במשך כמה עשורים למבנה פוסט-מונופוליסטי, וכפי שאפשר לנחש, מבנה המונופול היה טוב לעסקים. האתגר בימים אלו הוא לחלוק את העלויות של קידום יהלומים כקטגוריה, אחרי שעולם המסחר התרגל במשך שנים שדה בירס נושאת את מירב הנטל מבחינה זו. 

 

מה המשמעות של מכירת דה בירס עבור תעשיית היהלומים הטבעיים?

 

אם דה בירס תימכר, סביר להניח שתהיה לזה השפעה ניכרת על עולם המסחר ביהלומים, כי היא החברה המובילה בתעשייה. לכן, כל שינוי בדה בירס יורגש לאורך שרשרת האספקה. עולם המסחר צריך לקוות שלרוכש תהיה שאיפה להגדיל את התעשייה לטווח ארוך, באמצעות השקעות מתאימות. אם הקונה יחפש ערך לטווח קצר, זה יהיה מדאיג.

 

יש אנליסטים שחושבים שכוחה של דה בירס בשוק היהלומים נחלש. מה דעתך?

 

השפעתה של החברה אינה זהה להשפעה שהייתה לה לפני 30 שנה, אך דה בירס היא עדיין החברה החשובה ביותר בתעשייה. היא ממשיכה להוציא מיליארדי דולרים בהשקעות הון, לדוגמה בפרויקטים להארכת הפעילות במכרות, ותומכים בביקוש ליהלומים לטווח ארוך, עם מגוון השקעות, בתחומים כמו שיווק, טכנולוגיה חדשה ויוזמות בתחום האחריות הסביבתית, חברתית ותאגידית (ESG).

 

יהלומי גלם רוסיה אלרוסה

מהי התחזית לעתידה של דה בירס?

 

תעשיית היהלומים היא אחת התעשיות העמידות ביותר ב-100 השנים האחרונות. זו עדות לכוחה ולהשפעה המתמשכת של קמפייני השיווק המפורסמים של דה בירס. תעשיית היהלומים והתכשיטים הרחבה יותר זוכה אף היא לתמיכה של אנשים מצוינים רבים. התעשייה נוטה למשוך אנשים איכותיים מאזורים גיאוגרפיים, תרבויות ודתות שונות, וזוכה לקואליציה חזקה של תומכים. לכן, לא הייתי מהמר נגד סיכויי ההצלחה של תעשיית היהלומים הטבעיים, אבל זה לא אומר שאפשר לקחת דברים כמובנים מאליהם, ופשוט להניח שהתעשייה תשגשג לנצח. 

 

בוצוואנה דורשת מדה בירס דרישות עצומות, בניסיון להפיק יותר תועלת מהיהלומים שלה. עד כמה זו עשויה להיות אחת הסיבות לכך שאנגלו שוקל למכור את חברת היהלומים?

 

ייתכן שזה אחד הגורמים. הייתי מוסיף שהיחסים בין דה בירס וממשלת בוצוואנה היו מהטובים בתחום הכרייה, ואולי אחד הקשרים הציבוריים/פרטיים החזקים ביותר בתעשייה כלשהי. עם זאת, אני מניח שאפשר לטעון שממשלת בוצוואנה הלכה רחוק מדי. ימים יגידו.

 

מיהם הקונים הפוטנציאליים של חלקה של אנגלו בדה בירס?

 

אנחנו יכולים רק לנחש. אולי חברת יוקרה, קרן עושר ריבונית, משקיע פרטי, או ממשלה?

 

יהלום עגול מלוטש לופה

אם כבר מדברים על ממשלות, אתה חושב שבוצוואנה רוצה להגדיל את 15% האחזקה הנוכחיים שלה בדה בירס?

 

אני חושב שממשלת בוצוואנה יכולה בהחלט להתאים. עם זאת, היא הביעה רצון לגוון חלק מהחשיפה שלה ליהלומים, אז אולי היא תעדיף להוציא כספים במקומות אחרים.

 

מה הבעלים החדש של דה בירס יצטרך לעשות כדי שהעסק יהיה בר-קיימא?

 

מי שמאמין שלעסקי היהלומים יש עתיד גדול לפניהם, עשוי בהחלט להשאיר אותם רלוונטיים, ואפילו להגדיל אותם במידה ניכרת, באמצעות השקעה מתאימה. העיקר יהיה לאמץ גישה לטווח ארוך. ההשקעה היום אולי לא תניב פירות מחר, אבל עסקי היהלומים תמיד היו משחק לטווח ארוך. אנשים תמיד חיפשו משאבי טבע נדירים ויקרים כמו יהלומים, זה טבוע בנו. אך התעשייה זקוקה גם לתמיכה מתאימה, כדי לשגשג.

 

מאת מת'יו נייאונגווה (Mathew Nyaungwa), עורך חטיבת אפריקה, Rough&Polished

 

דה בירס חנות תכשיטי יהלומים בלונדון

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן