טבעות נישואין טבעות זהב

זהירות מזיופים: כך תוודאו שברשותכם תכשיט זהב אמיתי

בשבוע שעבר, פתחו בלאק פריידי וסייבר מאנדיי את אחת מתקופות הקניות העמוסות של השנה. מעתה ועד סוף השנה, צפויים קמעונאים להציע לצרכנים שורה של מבצעים מפתים, בחנויות ובאינטרנט.

 

אחד המוצרים הפופולאריים בישראל בנובמבר העמוס בקניות, הוא תכשיטי זהב ותכשיטי זהב משובצים ביהלומים. בשנים האחרונות נרשמת עלייה נאה במכירות של תכשיטי זהב בישראל, והענף מגלגל כיום כ-1.6 מיליארד שקלים בשנה. עם זאת, הוא סובל מהיעדר אכיפה מספקת מצד הרשויות, מה שמותיר פתח להטעיית הצרכנים.

 

במהלך 2017, התקבלו באיגוד התכשיטנים בישראל מאות פניות של צרכנים, שנפלו קורבן להונאה ולא קיבלו את המוצר שהובטח להם בימי מכירות מיוחדים. להלן מה שכדאי וחשוב לדעת, כדי לא ליפול בפח ברכישת תכשיט זהב.

 

 

התקן בישראל: סימונים על כל תכשיט זהב

 

בישראל קיים חוק תקן זהב, הקובע כי כל תכשיט מתרכובת זהב שמשקלו מעל 2 גרם צריך להיבדק ולהיחתם במעבדת התכשיטים של מכון התקנים.

 

בשלב ראשון, אם כן, יש לבדוק שמוטבעים על גבי התכשיט ראשי תיבות של היצרן או היבואן.

 

בשלב שני, יש לוודא כי על התכשיט מופיע סימן טוהר הזהב, שמצוין בקרט או באלפיות.

 

בשלב שלישי, יש לבדוק שעל התכשיט מופיע סימן אימות – הטבעה בצורת כינור דוד. סימן האימות מבטיח את אמינותו של התכשיט, ואת נכונות סימן טוהר הזהב.

 

על מנת להבחין בשלושת הסימונים, יש להיעזר בזכוכית מגדלת (X10) ובלוח סימני האימות שצריכים להיות בכל חנות תכשיטים.

 

 

רכישה אונליין: לא פחות מ-135 שקל לגרם

 

חלק ניכר מהקניות בימינו מתבצעות כידוע אונליין. כשמדובר בתכשיטים, משמעות קנייה בחו"ל היא כי התכשיט נרכש מחנות שאינה כפופה לתקינה הישראלית. לכל מדינה יש אמנם סימן מוסכם לכך שהתכשיט נבדק במכוני אימות, אך קשה לצפות מצרכנים להכיר את סימני הזיהוי השונים.

 

לכן, חשוב לזכור ככלל אצבע, שכל תכשיט זהב 14 קרט שנמכר תמורת פחות מ-135 שקל לגרם (לא כולל עלות עבודה ומע"מ) צריך להדליק נורת אזהרה. מחיר הזהב הוא עולמי, לכן כלל זה תקף גם לגבי רכישות בחו"ל.

 

 

פרצה קוראת לגנב

 

מי שאחראי כיום לאכיפת התקן של תכשיטי זהב בישראל היא עובדת אחת ויחידה ממשרד הכלכלה, שזה אינו תחום אחריותה היחיד. בפועל, לא מתבצעות כמעט ביקורות בחנויות תכשיטים. יצוין כי בדיקת הזהב במכון התקנים אורכת יומיים-שלושה בלבד, ועלותה עשרות אגורות בלבד לפריט. כלומר, זו אינה הסיבה לכך שחלק מהיבואנים בוחרים לעבור על החוק.

 

איגוד התכשיטנים בישראל נלחם בתופעה, ועורך ביקורות קפדניות לחברות התכשיטים החברות בו, ומתחייבות למכור רק תכשיטים עם אישור של מכון התקנים. עם זאת, לא כל הגורמים בשוק מעוניינים בביקורות.

 

לכן, משרד הכלכלה צריך להכשיר מפקחים, שיוודאו כי תיאור התכשיטים זהה למתכות והאבנים המשובצות בהם. רק כך ניתן יהיה לחסל את מעשי ההונאה, כאשר חלק בלתי נפרד מכך חייב להיות עיצומים וקנסות כספיים על עסקים שעברו על החוק.

 

איגוד התכשיטנים בישראל מציע לצרכנים שחוששים כי רכשו תכשיט מזויף, לפנות לאיגוד לבדיקה מקיפה, ממחיר ומהות העסקה ועד בדיקה במכון התקנים. עסק שיוכח כי הוליך שולל צרכנים מסתכן בשלילת חברותו באיגוד, ובטיפול מצד רשויות האכיפה בישראל.

 

רכשתם תכשיט זהב מזויף? מעוניינים להגיש תלונה? צרו איתנו קשר

 

מאת גדי גרטל, מנכ"ל איגוד התכשיטנים בישראל

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן