Woman at jewelry shop

שנזן: החזית של תעשיית אבני החן והתכשיטים הסינית

במהלך 35 השנים האחרונות, שנזן הפכה מעיירת דייגים ענייה ביותר לאחת הערים המפותחות ביותר מבחינה כלכלית בסין, לאחר שנרשמו בה אינספור צעדים קדימה לאורך הדרך. בחודש מאי 1980, העיר הייתה אחת הראשונות בסין לקבל מעמד של אזור כלכלי מיוחד, ושימשה כחממה לסטארט-אפים רבים. כיום, מדובר במרכז הגדול בסין לייצור ומסחר בתכשיטים.

 

שנזן – שבה פועלות חברות הייטק רבות, בורסת שנזן, ונמל המכולות השלישי בעומס הפעילות בו בעולם – היא גם החזית של תעשיית אבני החן והתכשיטים של סין. בעיר פועלות כ-3,600 חברות תכשיטים רשומות, וכן יותר מ-5,000 סוחרים מורשים, ו-29 מרכזי חליפין של אבני חן ותכשיטים. התעשייה מעסיקה יותר מ-150,000 איש. השווי של כלל ייצור התכשיטים הסיטונאי וסך מכירות התכשיטים הקמעונאיות בשנזן הסתכמו בשנת 2014 ב-100 מיליארד יואן (כ-16.7 מיליארד דולר), ו-140 מיליארד יואן (כ-23.3 מיליארד דולר), בהתאמה.

 

שנזן סין לילה
צילום:zhangyang13576997233

תעשיית אבני החן והתכשיטים של שנזן הוקמה בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת, אז החלו יצרני תכשיטים מהונג קונג להעביר מפעלים לסין. שנזן, שנהנית ממיקום אידיאלי בזכות קרבתה להונג קונג, התפתחה גם בזכות מדיניות חדשה של מסחר בזהב שהממשלה הנהיגה בעיר באותם ימים.

 

 

אחרי 2003, הממשלה ביצעה רפורמה נוספת במדיניות המיסוי, במטרה לתמוך בתעשיית אבני החן והתכשיטים המתפתחת. בורסות זהב ויהלומים הוקמו, במגמה שהאיצה את צמיחתה המהירה של התעשייה באזורים רבים במדינה. בשנזן עצמה, חברות תכשיטים גדולות התרחבו במהירות, ובניית מותג הפכה למשימה העיקרית. בנוסף להיותה מרכז ייצור ומסחר, שנזן כיום היא גם ביתם של מותגי התכשיטים המובילים בסין.

 

פארק התכשיטים שויביי (Shuibei) משתרע על פני פחות מקמ"ר אחד, אך מהווה את המרכז של תעשיית אבני החן והתכשיטים של שנזן, ומאכלס יותר מ-2,000 חברות תכשיטים. חברות רבות הוקמו בשויביי כסטודיו קטן, והפכו למותגים מובילם בתעשייה. גם רוב מרכזי החליפין של אבני החן והתכשיטים באזור מתרכזים באזור זה. כמו כן, באזור פועלות גם מעבדות לבדיקת אבנים, וכן חברות המעניקות שירותים לתעשייה – אריזה, הובלה, אחסון וכן הלאה.

 

 

מבוסס על דו"ח GIA שנכתב על ידי העורך הטכני של Gems & Gemology, ד"ר טאו הסו (Tao Hsu); ומנהל Field Gemology בנושא אסטרטגיית תוכן, אנדרו לוקאס (Andrew Lucas).

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן