china 46

סין: שוק התכשיטים הגדל בהתמדה

שוק התכשיטים הסיני הגדל בהתמדה הוא חידה, משום שהמגוון, העיצוב וחומרי הגלם מגוונים ולא פועלים בהתאם לדפוס כמו בשווקים צרכניים אחרים. כשוק התכשיטים השני בגודלו בעולם, שני רק לארה"ב, שוק התכשיטים הסיני רשם בעשור האחרון צמיחה עקבית, עם כמה מהמורות אקראיות בדרך.

 

על פי נתוני הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה, הביקוש לתכשיטים בסין זינק בשנים האחרונות. במהלך 2003-2008 נרשם גידול שנתי ממוצע של 30% ויותר במכירות במגזר הסיטונאי והקמעונאי. עם זאת, בשנת 2012, בשל האטה בכלכלת המאקרו, ניכרה ירידה במכירות הקמעונאיות, שרשמו צמיחה של 16%.

 

עם זאת, באפריל 2013, בעקבות ירידת מחירי הזהב, התאוששו המכירות הקמעונאיות ורשמו עליה של יותר מ-72%. אבל מכירות התכשיטים השנתיות באותה שנה רשמו עליה של 25.8% בלבד. בינואר-אוגוסט 2014, בעקבות הצמיחה המהירה בשנה הקודמת, נרשמה ירידה של 4.6% במכירות הקמעונאיות של תכשיטים.

 

השוק הסיני מציע כיון מגוון רחב של תכשיטים דומים לשוק ההודי, ונעשה שימוש בסוגים שונים של מתכות, כמו זהב, פלטינה וכסף, שהביקושים להן גבוהים בשל החזר ההשקעה שהן מציעות. תכשיטי פלטינה, זהב, כסף וסגסוגת זהב פופולריים יותר בסין – בדומה מאוד לשוק ההודי. כמובן שתכשיטים ממתכות לא יקרות אינם מהווים אמצעי השקעה מקביל לתכשיטים ממתכת יקרה, אבל תכשיטים ממתכות כמו נחושת או אלומיניום מציעים תמורה טובה לכסף והם גם פופולריים בעיצובי אופנה עכשוויים. כמו בשוק ההודי, גם בסין יש שוק טוב לתכשיטי חיקוי שעשויים מחומרים דומים למתכות יקרות, ולמרות שתכשיטים אלה אינם מכילים מתכות יקרות, הם צברו פופולריות בשל צבעם היציב, מחירם הנמוך והערך הקישוטי הגבוה.

 

שטרות כסף סין
צילום:מכון היהלומים הישראלי

בהבינם את הפוטנציאל של השוק הסיני, ריו טינטו (Rio Tinto) ודה בירס (De Beers) נקטו בכל האמצעים להרוויח משוק היהלומים בעל הצמיחה המהירה ביותר בעולם. מאז 2010, ריו טינטו מסייעת לקמעונאים, יצרנים ומעצבים מקומיים להשתמש ביהלומי ארגייל שלה כדי להתאים לביקוש הצרכני הגובר לאביזרי אופנה, וכך יצרה הזדמנויות חדשות לרכישת יהלומים. בתחילת 2015 הציגה החברה תכשיטי אופנה משובצי יהלומים, לאחר שחזתה בתוצאות מדהימות של עליה במכירות בתוך זמן קצר שחוו שותפיה שמוכרים את המוצר, כמו גם במונחים של רמת העניין בענף.

 

 

 

 

גם דה בירס ציינה שסין מהווה מנוע צמיחה עולמי משמעותי, לאחר שב-2014 גדל הביקוש ב-6%, והסתכם ב-10 מיליארד דולר. למרות שזהו נתון נמוך מקצב הצמיחה ב-2013, הוא עדיין מהווה עליה משמעותית כיוון שבסיס הצרכנים צמח במהירות רבה כל כך בשנים האחרונות.

 

כיום נטען שהאוכלוסיה הסינית היא הבזבזנית המובילה בעולם. דו״ח מחקר עולמי של בנק אוף אמריקה מריל לינץ׳ (Bank of America Merrill Lynch), סין מובילה בהוצאת כסף על פינוק עצמי, שיפור ההופעה ויוקרה, והיא מניעה את הצמיחה המהירה בצריכת מוצרי גנדרנות בעולם. לדברי הבנק, שוק ״הון הגנדרנות״ באיזור ״סין רבתי״ הונג קונג וטייוואן – אך לא מקאו – רשם בחמש השנים האחרונות צמיחה שנתית של 15.6% – יותר מכל מקום אחר בעולם.

 

מטילי זהב ויהלומים
צילום:Martin Konopka | Dreamstime.com

מועצת הזהב העולמית (WGC) דיווחה, כי הביקוש לתכשיטים בסין ירד אשתקד ב-33% ל-623.5 טון, כיוון שהצרכנים והמשקיעים נזקקו לזמן כדי לעכל את הכמויות המשמעותיות שנצברו ב-2013. תעשיית התכשיטים במקאו רשמה גדילה מהירה בשנים האחרונות, כיוון שמגזרי ההימורים והתיירות המשגשגים של העיר-מדינה המשיכו למשוך תיירים סיניים אמידים. עוד כוח מניע לצמיחה היו תיירים זרים וכן תושבים מקומיים בעלי הכנסה פנויה, שרכשו לעצמם תכשיטי זהב. מחקר שנערך לאחרונה בענף גילה, כי צורפים ותכשיטנים מקומיים זכו להצלחה עצומה בעקבות העליה החדה בביקוש לתכשיטי כלות, שמקורה בבהלה לזהב לפני שנתיים. אבל הפריחה עלולה להיות קצרת מועד אם מקאו לא תיישם שינויים קריטיים.

בעקבות ירידת מחירי הזהב, התאוששו המכירות הקמעונאיות ורשמו עליה של יותר מ-72%. אבל מכירות התכשיטים השנתיות באותה שנה רשמו עליה של 25.8% בלבד

 

בתוך כך, בזמן האחרון חלה ירידה חדה במספר התיירים מסין שמבקרים בהונג קונג כיעד לנסיעות וקניות, וכתוצאה מכך חלה ירידה גדולה במכירות התכשיטנים ברחבי הונג קונג. קמעונאים בולטים, כמו Emperor Watch & Jewellery, רשמה ירידה של 40% בעונת המכירות הנוכחית וירידה שנתית של 30%. המתחרה שלה, צ'או טאי פוק (Chow Tai Fook) -קמעונאית התכשיטים הגדולה בעולם – אשר הקונים הסיניים בהונג קונג מהווים כ-60% מהמכירות שלה, צפויה לרשום ירידה של 30% במכירות. תוצאות דומות צפויות גם ב-Luk Fook Holdings International.

 

המגמה השלילית הובילה גם לירידה של 80% בקבוצות תיירים מסין, שמעוניינים כעת לבקר ביעדים אחרים מלבד הונג קונג, ביניהם יפן ודרום קוריאה. דו"ח שפירסם לאחרונה הקרדיט סוויס (Credit Suisse) צימצם את תחזית הצמיחה לכלכלת הונג קונג מ-2.4% ל-1.6%, בהציעו שהתעוררות קמעונאית בהונג קונג אינה צפויה בקרוב. גם תערוכת התכשיטים הבינלאומית האחרונה שנערכה בהונג קונג לא מכבר לא הצליחה לאושש את מכירות התכשיטים הקמעונאיות. על פי הדו״ח, אם המצב יימשך, הוא עלול להפוך לבעיה רצינית עבור התכשיטנים המקומיים.

 

לדברי ה-WGC, מוצרים בעלי שולי רווח גבוהים יותר צוברים פופולריות בשוק התכשיטים הסיני. סטים של אבני חן ובמיוחד פריטי זהב 18 קרט פופולריים במיוחד. תכשיטים בעלי קרט נמוך היו פופולריים במיוחד בקרב הדור הצעיר, כמו בשאר העולם. המגמה הזו תמשיך והיא מבשרת טובות לענף בעודה מתרחבת בשנה הנוכחית. ה-WGC דיווחה עוד, כי הירידה של 33% בביקוש לתכשיטים בסין נבעה גם מהמשך המאבק של הממשלה בשחיתות.

 

הנתונים העדכניים מראים כי השוק הסיני מתאושש לאיטו, כאשר המכירות הקמעונאיות של זהב, כסף ותכשיטים רושמים עליה שנתית של 19.3% והסתכמו במרץ האחרון בכ-4.15 מיליארד דולר.

 

נתוני הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה של סין הצביעו עוד, כי המגזר רשם מכירות בהיקף של 13.2 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה – עליה של 3.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ב-2014 הסתכמו המכירות הקמעונאיות של זהב, כסף ותכשיטים ב-47.8 מיליארד דולר, לעומת 47.5 מיליארד דולר ב-2013.

 

 

ארונה גאיטונדה, עורך בפועל בסניף הודו, Rough&Polished

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן