דוגמנית עונדת תכשיטים

מי ייקח את המושכות של עסקי התכשיטים בארה"ב?

סקר דופק העסקים של תכשיטני אמריקה (Jewelers of America) מעלה כי בעוד חנויות תכשיטים רבות מנוהלות על ידי אנשים שגילם 50 ומעלה, לרבות מהן אין כל תכנון להמשכיות ניהולית.

 

בסקר אונליין של תכשיטני אמריקה, אשר בוצע בחודש מרץ, השתתפו בסך הכל 204 קמעונאים, שנשאלו בנוגע לתכניות ההמשכיות הניהולית שלהם, וכן על המכירות בחודש ינואר.

 

כ-177 מבין 204 התכשיטנים שהשתתפו בסקר (92%) ציינו כי חנות התכשיטים שלהם היא עסק בבעלות משפחתית.

 

רוב גדול (83%) מאותם 177 עסקים בבעלות משפחתית מסרו כי הבעלים של העסק הוא בן למעלה מ-50.

 

מבין חברות התכשיטים שבבעלות משפחתית אשר השתתפו בסקר JA בחודש מרץ, 48% ציינו כי אין בידיהם תכנית המשכיות ניהולית, או שבכוונתם לסגור או למכור את העסק כשיגיעו לגיל פרישה, ואילו 40% אמרו כי העסק יעבור לידי הדור הבא במשפחה
צילום:nationaljeweler.com

 

מתוך אותם 83%, האחוז הגבוה ביותר של נשאלים (45%) ציינו כי בעלי החנות הוא בן למעלה מ-60, ואילו 38% ציינו כי גילו של הבעלים נע בין 50 ל-59. עוד עולה מהסקר כי גילם של 14% מבעלי החנויות נע בין 40 ל-49, ו-4% בלבד מהם בני 39 או פחות.
ההתבגרות של תעשיית התכשיטים אינה תופעה חדשה.

 

עם פרסום הנתונים הסופיים של 2015 מטעם לשכת הסחר בתכשיטים (Jewelers Board of Trade), ציינה הנשיא היוצאת של הארגון, דיון קניון (Dione Kenyon), כי היעדרו של דור המשך המוכן לקחת על עצמו את העסק היא הסיבה מובילה – גם אם אחת מיני רבות – להמשך העלייה במספר התכשיטנים שסוגרים את העסק.

 

מבחינתם של כמה ארגונים, המוקד כעת הוא משיכת אנשי מקצוע צעירים המעוניינים בקריירה בתחום התכשיטים. ארגון יצרני וספקי התכשיטים של אמריקה (MJSA) מנהל את תכנית "Be a Jeweler"; ארגון התכשיטנים העצמאיים (Independent Jewelers Organization) הקים ועדה מייעצת לדור המילניום (Millennial Advisory Board); וה- U.S. Antiques Shows הציג את " Antique Young Guns" – אם ננקוב בשמות רק חלק מאותן יוזמות.

 

הגרף משמאל מצביע על המכירות המדווחות של הנשאלים בחודש ינואר, כשחלקם הגדול (31%) הצהירו כי המכירות רשמו עלייה שנתית לעומת ינואר 2015; הגרף מימין מראה כי בראש רוב החברות שהשתתפו בסקר עומד אדם שגילו יותר מ-60 שנה
צילום:nationaljeweler.com

 

ועם זאת, תכניות המשכיות ניהולית עדיין מהוות בעיה עבור חנויות רבות בבעלות משפחתית.

 

מבין 177 הנשאלים בסקר שציינו כי העסק שלהם הוא בבעלות משפחתית, ל-26% אין כל תכנית המשכיות ניהולית, ו-22% אמרו כי התכנית שלהם היא למכור (11%) או לסגור (11%) את העסק.

 

בתוך כך, 40% מכלל הנשאלים אמרו כי הם כן מתכננים להעביר את החנות לידי הדור הבא במשפחה.

 

יתר הנשאלים ענו "אחר", וציינו סיבות כגון מכירת העסק לצוות, שינוי העסק לסטודיו לעיצוב מותאם אישית, וכי טרם החליטו.
מאת: מישל גראף, National Jeweler

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן