ייצור יהלומי מעבדה סינתטיים

מהו המקום של יהלומי מעבדה בעתיד של שוק היהלומים?

כשמביטים לאחור לשנה החולפת, ברור לכל הגורמים בעולם המסחר ביהלומים כי אין נושא שקיבל יותר תשומת לב מאשר יהלומים סינתטיים, או יהלומי מעבדה, בכל הנוגע לשוק היהלומים העתידי, ולאופן שבו צרכנים יוכלו להבחין בין המוצר הזה לבין הדבר האמיתי.

 

ביוני 2018, דה בירס (De Beers) הציגה את קולקציית תכשיטי לייטבוקס (Lightbox) המשובצים ביהלומי מעבדה, במהלך שרבים ראו כשינוי כללי המשחק בתעשייה.

 

יהלומים סינתטיים הם אמנם חלקיק קטן מהשוק נכון להיום, אך מומחים בתעשייה כמו פול זימניסקי (Paul Zimnisky) צופים כי שוק התכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה יצמח בשיעור שנתי של 22%. את הצמיחה הזו, כך מאמינים, תוביל התקדמות מתמדת בטכנולוגיה, שתשפר את היסודות הכלכליים של ייצור סינתטיים, ובכך תוביל לירידת מחירים נוספת. מרשימה עוד יותר טענתם של חלק מהמומחים, כי מכירות יהלומי המעבדה עלו פי 8 ב-18 החודשים האחרונים, כאחוז מכלל מכירות היהלומים. 

 

תכשיטי יהלומי מעבדה סינתטיים
צילום: Lightbox Jewelry

בפגישה אסטרטגית של ועידת הנשיאים ברמת גן, הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים ערכה סיעור מוחות מעמיק, כיצד צריכים יצרני ולוטשי יהלומים להתמודד עם הסוגיה הזו. האם היהלומים הסינתטיים מהווים איום קיומי, כפי שחלק מהאנשים טוענים? או שהם יתגלו כמוצר צדי, כך ששני המוצרים – טבעיים וסינתטיים – יחיו יחד בשלום, ולא יפריעו האחד לשוק של האחר? את הטיעון האחרון מציגה דה בירס, שכעת מציעה לצרכנים את שני סוגי המוצרים. 

 

צריך לציין כמה דברים בהקשר זה.

 

ישנן סיבות רבות לירידה המשמעותית במחירי היהלומים שמחירם 250 דולר לקרט, מאז יוני 2018. גם יהלומים במחיר 100 דולר לקרט, או מעט יותר, נפגעו קשות בתקופה זו, ומחיריהם ירדו בשיעור של מעל 15%. 

 

המותג לייטבוקס הושק אך ורק כמוצר של אופנה יומיומית, ולא כמותג של טבעות אירוסין, שהן הליבה של עסקי היהלומים. זה מחזיר אותנו לשאלה הראשונה: כיצד צרכנים יגיבו להצעהשל יהלומים טבעיים מצד אחד, והחלופה של יהלומי מעבדה מצד שני? בסופו של יום, לדעתי לכסף יש כאן משקל. 

 

"מה שמבדל יהלומים מיהלומי מעבדה, להוציא את אלמנט האהבה, הוא שיהלומים הם מקור שאינו מתחדש. היצע היהלומים מוגבל על ידי הטבע. נקודה חשוב היא כי יהלומים יקרים יותר, שמרו מבחינה היסטורית על ערך המכירה מחדש שלהם לאחר רכישתם, בזכות נדירותם הפנימית של יהלומים איכותיים יותר".

 

ארני בלום
צילום: DMCC

בניתוח מעמיק של הנושא, מרטין רפפורט הגיע למסקנה כי קמעונאים מרוויחים כיום ערך מוסף משמעותי במכירת יהלומי מעבדה לעומת יהלומים טבעיים – וזה בבירור בזכות הגודל. אנשים שמציעים להם יהלום גדול פי שניים באותו מחיר, עשויים להתפתות ולבחור בחלופה הסינתטית. ממצא זה זכה לאישור גם בסקר של IGDA וחברת המחקר MVI, שבחן קרוב ל-2,000 רכישות תכשיטים. האם אתם רוצים יהלום אמיתי או גדול? ובכן, גם לגודל יש חשיבות. 

 

בהתמודדות עם השאלה האקזיסטנציאליסטית הזו, עולם המסחר ביהלומים טבעיים צריך להתאחד סביב קמפיין שידגיש ככל האפשר את הנדירות של יהלומים, והדרך הטובה ביותר להמחיש אותה היא באמצעות סוגיית מחיר המכירה מחדש. יהלומי מעבדה מיוצרים בשפע, ולכן לא ניתן לשמור על מחירם. המשמעות היא שליהלומי מעבדה לעולם לא ישמרו על אותו ערך, אם בעתיד תבקשו למכור אותם מחדש, או שילדיכם ינסו לעשות זאת. 

 

יהלומים סינתטיים לא שומרים על ערכם. יהלומים טבעיים כן. אם תעשיית היהלומים תוכל להעביר את המסר הזה באופן חזק ככל האפשר לצרכנים, אין בלבי ספק כי הם יחשבו פעמיים לפני שירכשו יהלום מעבדה כקישוט. עבור הרגעים החשובים בחיים, הם ירצו ללכת על מוצר טבעי. המשימה שמוטלת עלינו, כפי שאמרו נציגים של יצרנים ולוטשים במסחר היהלומים, היא לקחת את הנושא הזה, ולתקשר אותו לקמעונאים ולצרכנים בכללותם.

 

יהלומי מעבדה ג'יי סי פני
צילום: Richline Group

המשימה של הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים היא לתרום ככל הניתן לנושא החשוב במיוחד הזה. בוועידת הנשיאים של הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים והתאחדות תעשייני היהלומים העולמית (IDMA) שתתקיים בחודש הבא בדובאי, נבחן לעומק את נושא היהלומים הסינתטיים, בדיוני פאנלים שיוקדשו לנושא, בהשתתפות מומחים מהתעשייה.

 

בחודשים הקרובים, בורסות יהלומים ברחבי העולם יקדמו יוזמות מהסוג הזה, וישתפו את המסר הזה בקנה מידה גדול. 

 

זו לא העת לשאננות. כולנו צריכים לפעול יחד, כדי להעביר מסר מאוחד, בתפוצה רחבה ככל הניתן. 

 

מאת ארני בלום, נשיא הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים (WFDB)

 

פורסם באתר Rough&Polished

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן