יהלומים עגולים מלוטשים כסף

דו"ח סיכום השנה של דה בירס: עלייה בביקוש לתכשיטי יהלומים

ענקית היהלומים דה בירס (De Beers) פרסמה לאחרונה את דו"ח Diamond Insight Report השנתי, הסוקר את מצבו של שוק היהלומים. מהדו"ח השנתי עולה כי הביקוש הצרכני לתכשיטי יהלומים המשיך לצמוח ב-2018, בזכות יסודות מקרו-כלכליים חיוביים של השוק. 

 

הביקוש הצרכני העולמי לתכשיטי יהלומים עלה אשתקד בסך הכל ב-2% ל-76 מיליארד דולר. במונחים דולריים, הצמיחה הגבוהה ביותר נרשמה בארה"ב ובסין. בארה"ב, הביקוש עלה ב-5% ל-36 מיליארד דולר – קרוב למחצית מכלל הביקוש העולמי. גם בסין נרשמה עלייה של 5%, אולם רובה במחצית הראשונה של השנה, כאשר במחצית השנייה נרשמה האטה.

 

חנות תכשיטים של צ'אי טאי פוק הונג קונג
צילום: איריס הורטמן

עלייה של 2% בביקוש נרשמה גם ביפן, בזכות התחזקות המטבע המקומי מול הדולר. בהודו, לעומת זאת, נרשמה ירידה של 9% במונחים דולריים בביקוש לתכשיטי יהלומים, בשל ירידה באמון הצרכן, לאור מדיניות המס וצעדים אחרים שנקטה הממשלה. גם במדינות המפרץ הפרסי נרשמה ירידה של 8% במונחים דולריים, בשל מחירי הנפט הנמוכים והמתחים הגיאו-פוליטיים באזור. בשאר מדינות העולם, הביקוש הצרכני לתכשיטי יהלומים צמח ב-1% ל-18.1 מיליארד דולר. באירופה נרשמה אמנם ירידה בביקוש, אולם התחזקות האירו מול הדולר הצליחה לאזנה מעט.

מגמות צרכנות: עיצוב, מותגים, אונליין  

 

אהבה: יהלומים ממשיכים להיות סמל האהבה המוביל בארה"ב. למרות ירידה במספר הזוגות הנישאים, והעלייה במספר התכשיטים שנרכשים כמתנה עצמית, כמחצית (52%) מהיהלומים שנרכשו בארה"ב היו כמתנה שנועדה להביע אהבה.

 

עיצוב: בשנה החולפת, ניתן דגש רב יותר לנושא העיצוב. טבעות האירוסין כיום משובצות לרוב ביהלום מרכזי קטן יותר, אך לצדו יש יותר יהלומים והדגשות.

 

מותגים: מותגי מעצבים מחזיקים כיום בקרוב למחצית (46%) משוק טבעות האירוסין במונחי ערך, ובנתח של כ-36% מהשוק במספר התכשיטים הנמכרים – עלייה לעומת 22% לעומת לפני 5 שנים בלבד. הצמיחה המהירה ביותר נרשמה במכירות של מותגי יהלומים מובילים (15% במונחי ערך) ושל מותגי מעצבים בינלאומיים, המעצבים גם תכשיטים (13%).

 

שיבוץ יהלום בטבעת סוליטר
צילום: Jan Faukner / shutterstock.com

אונליין: המכירות באינטרנט ממשיכות לזנק, בזכות המשך העלייה באמון הצרכן. הנהנים מכך הן רשתות המתמחות ביהלומים, חנויות כלבו, מותגים יוקרתיים וחנויות מוזלות. המפסידים הם חנויות תכשיטים עצמאיות, ותכשיטנים הפועלים אונליין בלבד.

 

צעירים: הרכישה העצמית בקרב צעירים מתחת לגיל 35 ממשיכה להתחזק, והם אחראים כיום לכ-30% מתכשיטי היהלומים הנרכשים כמתנה עצמית, לעומת 21% בלבד בשנת 2013. הפריטים שנהנים מפופולריות הם בעיקר שרשרות, צמידים, ועגילים צמודים או תלויים.

 

סין: חדשנות בעיצוב ואירועים מיוחדים מתגלים כמקדמי המכירות העיקריים. מילניאלס מקומיים צפויים לרכוש יהלומים בעלי עיצובים מושכים יותר, ומבוגרים יתמקדו בפריטים שיתאימו כמתנות. 

אמצע הערוץ: חוזרים לאיזון

 

שנת 2018 התחילה באופן חיובי באמצע הערוץ, בזכות ביקוש מצד קמעונאים בארה"ב ובסין. לקראת סוף 2018, חברות המתמחות בליטוש יהלומים זולים יותר החלו להתמודד עם קשיים, בשל היעדר ביקוש, היחלשות מהירה של הרופי, וצמצום המימון הבנקאי לענף. אותה ירידה בביקוש ליהלומים קטנים, באה לידי ביטוי בהמשך בירידה לביקוש ליהלומי גלם. 

 

במבט קדימה, במחצית הראשונה של 2019 השוק יתחיל לחזור לאיזון, לאור הירידה בנפח הפקת היהלומים מחד, והביקוש היציב במורד הערוץ מאידך. אולם האתגרים נותרו בעינם: הקמעונאים מצמצמים את המלאי, ודורשים יותר חדשנות בעלת ערך מוסף במוצרים ובשירותים שהם מקבלים. לטווח ארוך, זה ייצור שרשרת אספקת יהלומים יעילה ובריאה יותר.

יהלומים מלוטשים: בדרך לצמיחה ב-2019

 

נתח השוק של ארה"ב וסין צמח גם בביקוש העולמי ליהלומים מלוטשים. ארה"ב התקרבה למחצית מהביקוש העולמי (49%, לעומת 48% שנה קודם לכן), ואחריה ברשימה סין (14%, לעומת 13% אשתקד), מדינות המפרץ (6%) הודו (5%), יפן (5%) ושאר העולם (22%).

 

יהלומים מלוטשים
צילום:FreshPaint

מדה בירס נמסר כי היסודות המקרו-כלכליים צפויים להוביל לצמיחה כוללת של הביקוש ליהלומים ב-2019, למרות מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין ותנודות המטבע, שממשיכות לסכן את הצמיחה. בטווח הארוך יותר, התחזקותו של מעמד הביניים בסין ובהודו הינה בעלת פוטנציאל צמיחה משמעותי, אך לשם כך יש להמשיך ולחזק את כוח המשיכה של יהלומים בעיני הצרכן.

 

לסיכום עיקרי הדו"ח לחצו כאן 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן