יהלומי גלם דרום אפריקה

סיכום עולמי: פעילות שקטה בשוק היהלומים במהלך ינואר

שוק היהלומים הסיטונאי היה חלש במהלך ינואר. זוהי מגמה עונתית, ובמידה מסוימת אף צפויה. עם זאת, קמעונאים בתקופה זו לרוב מחדשים מלאי ונערכים לוולנטיינס דיי (יום האהבה), והשנה עשו זאת במידה מוגבלת. קמעונאיות התכשיטים הגדולות בעולם דיווחו על ירידה במכירות תכשיטי היהלומים בדצמבר, מה שעלול ליצור בעיה של סחורות שחוזרות לשוק הסיטונאי.

 

ארה"ב: עלייה קלה במכירות

לאחר מכירות מעט מאכזבות בעונת החגים, הקמעונאים בארה"ב סיכמו את 2018 עם עלייה קלה במכירות, ורבים מהם רשמו ירידה במכירות תכשיטי היהלומים. אין פלא, אם כן, שמספר עסקי התכשיטים רשם שוב ירידה ב-2018, וירד מתחת ל-20 אלף עסקים.

 

המכירות של קבוצת סיגנט (Signet) באותן חנויות בעונת החגים רשמו ירידה שנתית של 1.3%. המותגים שרשמו את הביצועים החלשים ביותר היו המותגים האזוריים של הקבוצה, שרשמו ירידה של 14.6% במכירות באותן חנויות. הפעילות אונליין של סיגנט, ג'יימס אלן (James Allen), אשר נשאה את התקווה הגדולה ביותר לעלייה במכירות, דיווחה כי המכירות השנתיות לא רשמו שינוי לעומת שנה קודם לכן. לעומת זאת, עלייה של 16.9% נרשמה במכירות באותן חנויות של פירסינג פגודה (Piercing Pagoda), חטיבת התכשיטים הזולים יותר של קבוצת סיגנט.

 

חנות של תכשיטי קיי
צילום: Newscast

לצד סיגנט, חנויות תכשיטים עצמאיות רבות מחפשות להמציא את עצמן מחדש, בתקווה לשרוד את תנאי השוק המאתגרים. אין ספק שזה נחוץ. תכשיטי יוקרה ותכשיטי יהלומים אינם מספיק פופולריים בקרב סגמנטים צרכניים מרכזיים, שלא מבינים מדוע עליהם להשקיע את כספם בפריטים יקרים שאינם יכולים לשנות, להחליף או לעדכן, בדומה למשל למכשירים סלולריים. קמעונאים רבים מנסים, אם כן, לפתות לקוחות לחנויות באמצעות קמפייני שיווק חדשים, אך התחושה היא כי הן מפספסות במשהו את המטרה. התחושה היא כי קמפיינים רבים של חברות תכשיטים אינם ממוקדים מספיק.

 

בפן החיובי, מורגשת תקווה לקראת הוולנטיינס דיי, קמעונאי תכשיטים מתכננים להציג לקראת החג מבחר רחב של עגילים צמודים, בתקווה להתחיל את 2019 באופן חיובי.

 

הודו: חששות מהשנה הקרובה

בעקבות עונת חגים חלשה בשווקי הצרכנות, סוחרים הודים נאבקים קשות על מנת לייצר תזרים מזומנים. החברות הגדולות והמתוחכמות יותר מסתדרות, אך רוב האחרות נאבקות.

 

הביקוש ליהלומים הקטנים ביותר, במשקל של עד 0.15 קרט, רשם ירידה חדה, ונפגע קשות מהעלייה בפופולריות של יהלומי מעבדה, כך מוסרים סוחרים הודים. בכל הנוגע למחירים, הניסיון לשמור על רמתם הנוכחית החל להתפורר. המחירים של יותר ויותר פריטים הולכים ויורדים.

 

טבעת נישואין זהב יהלומים
צילום: Sukpaiboonwat / shutterstock.com

כל זאת, והעובדה שהבנקים בהודו מציגים עמדות נוקשות בהרבה מבעבר בכל הנוגע למימון, הובילו לכך שמרכז היהלומים ההודי החל את השנה החדשה מלווה בחששות רבים.

 

למרות הקשיים, סוחרים מדווחים על עלייה בביקוש ליהלומים לבנים עגולים, במשקל 1 קרט ובדרגת ניקיון VS-SI, כשייתכן שהוולנטיינס דיי המתקרב הוא הסיבה לכך.

 

הונג קונג: האטה עונתית

לאחר פעילות חיובית בדצמבר, שוק היהלומים של הונג קונג רשם האטה בינואר, כחלק ממגמה עונתית. תנועת התיירים בהונג קונג ירדה, במגמה טיפוסית נוספת לתקופה זו של השנה, ויש לכך השפעה שלילית נוספת על הפעילות בשוק קמעונות היוקרה.

 

ועם זאת, נרשמה היחלשות בשוק הצרכנות הסיני, המוביל חלק ניכר ממסחר היהלומים בהונג קונג, כפי שמעידים הביצועים של קמעונאיות תכשיטים גדולות. צ'או טאי פוק (Chow Tai Fook) דיווחה לאחרונה כי במהלך הרבעון הרביעי, מכירות התכשיטים המשובצים באבנים יקרות בסין ירדו ב-5%, ובהונג קונג ובמקאו ב-8%.

 

לוק פוק (Luk Fook) דיווחה על נתונים דומים מאוד במכירות התכשיטים המשובצים באבנים יקרות. מקמעונאית הענק נמסר כי התוצאות החלשות נובעות מהסנטימנט בשוק, הנפגע ממלחמת הסחר בין ארה"ב וסין, מהיחלשות המטבע הסיני מול הדולר האמריקאי, ומהלחצים המובילים לירידות מחירים בשווקי המניות והנכסים. הבעיות הללו עדיין תקפות, ומרמזות כי לפחות ברבעון הנוכחי, הביקוש הצרכני יישאר חלש, וצרכנים יחפשו לצמצם הוצאות אפילו כשיבצעו רכישות.

 

חנות תכשיטים הונג קונג
צילום: איריס הורטמן

דוגמה לכך ניתן לראות במגמות הביקוש בשוק, שעובר לצבעי GHIK ודרגת ניקיון VS. זה יוצר ביקוש חיובי ליהלומים עגולים במשקל 0.30-0.70 קרט, בצבעי GHI.

 

סוחרים הצביעו על ביקוש מסוים ליהלומים עגולים במשקל 2-5 קרט, בצבע GHI ובדרגת ניקיון VS-SI, וכן ליהלומים בליטוש טיפה במשקל 2-3 קרט, בצבעי GHI ובדרגת ניקיון VS.

 

במקביל, נצבר מלאי של אבני סטאר/מלס (Star/Melee), שצפוי להוביל לירידה של כ-3% במחירים הסיטונאיים בשוק היהלומים של הונג קונג.

 

ישראל: מחסורים בסחורות "אמריקאיות"

שוק היהלומים הישראלי חוזר לאטו לעסקים, לאחר מסחר איטי בדצמבר. סוחרים מוסרים כי נרשם מחסור ביהלומים באיכות מסחרית, מאחר שהיצרניות הגדולות צמצמו את נפח הייצור בחודשים האחרונים. השוק הישראלי מושפע מהיעדר סחורה חדשה.

 

את המחירים קובע המלאי, יותר מאשר הביקוש. המחירים של פריטים נפוצים הולכים ויורדים. מנגד, פריטים בהיצע מוגבל מתומחרים גבוה. כתוצאה מכך, הרכישות למלאי מצומצמות למדי. רוב המחסורים נרשמים בסחורות "אמריקאיות" – צבעי GHI ודרגות ניקיון SI-I.

 

לדברי הסוחרים, המכירות של סוחרים ישראלים בשוק הקמעונאי בארה"ב מאוד מוגבלות וספציפיות, ומדגישות בכך את הגישה הזהירה של קמעונאים בארה"ב. עושה רושם שרוב הביקוש של סוחרים ישראלים המגיעים מארה"ב הוא לטבעות אירוסין, שמציעות רווחיות מוגבלת בשל התחרות הקשה בשוק.

 

ביקוש טוב נרשם ליהלומים לבנים במשקל 1 קרט ומעלה, בדרגות ניקיון SI2-I1, וכן לסחורה בעלת צבע קל. כשהצבע בסחורה עולה לקייפ (Cape), הביקוש כמעט אפסי. ביקוש טוב מאוד נרשם לליטוש אובל במייקים טובים, וכן נרשם ביקוש מסוים לליטוש טיפה, גם כן במייקים טובים.

מחירי יהלומים ינואר 2019
מקור: Ehud Laniado

 

מאת אהוד לניאדו. למאמר המקורי באנגלית לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן