יהלומים מלוטשים

שוק היהלומים ביולי: ההאטה העונתית מורגשת

ההאטה לרגל חודשי הקיץ במרכזי היהלומים ברחבי העולם מורגשת, הפעילות בשוק מוגבלת, ונרשמת יציבות עד ירידה בביקוש. דה בירס (De Beers) ואלרוסה (Alrosa) פרסמו נתונים לסיכום מחצית השנה הראשונה, המצביעים על עלייה במחירי הגלם ושינויים בנפח הכרייה.

 

ארה"ב

 

עונת החתונות כמעט נגמרה, עונת התיירות עומדת להתחיל, וקמעונאי תכשיטים מבצעים התאמות במלאי ובצרכים שלהם. הקמעונאים נערכים לחופשות הקיץ, ולתיירים שהן מביאות עמן, ואגרו מלאי לפני שספקים ייצאו לחופשה, שתוביל לעלייה קלה בטווח הסחורות שנהנות מביקוש. במקביל, מורגשת ירידה בביקוש למגוון סחורות אחרות.

 

לדברי הסוחרים, רבים מהם ומבעלי החנויות מביעים ביקוש ספציפי לרכישה בממו, באופן "מאוד לא אחיד", כפי שתיאר זאת אחד הסוחרים.

 

נראה כי הקמעונאים הגדולים מתמקדים מחדש בליטושי פנסי קטנים יותר, אך רק בעלי מייקים טובים מאוד. מנגד, ניכר עניין גובר מצד תכשיטנים עצמאיים רבים, בעלי חנות עד שלוש חנויות, בתכשיטים זולים יותר, המשובצים ביהלומים עגולים קטנים ויפים למראה. יש הרואים בהם תכשיטי אופנה, למרות שהם עשויים ממתכות יקרות ומשובצים באבנים יקרות.

 

רחוב היהלומים ניו יורק
צילום: איריס הורטמן

 

הביקוש ליהלומים קטנים בליטושי פנסי מתמקד ביהלומים בדרגות ניקיון SI-I, בטווח צבעים, ובמשקל 02.3-0.49 קרט. כשמדובר ביהלומים שמשקלם חצי קרט עד קרט (0.50-1.49 קרט), הביקוש מתרחב לדרגת ניקיון VS. הביקוש ספציפי יותר ליהלומים במשקל קרט אחד ומעלה, ומתמקד בדרגות ניקיון VS-SI ובדירוגי צבע E-I.

 

הזמנות משולבות הן אחת הדרכים של קניינים אמריקאים להשיג מחירים טובים יותר, בעיקר בהזמנות מספקים הודיים.

 

הודו

 

החופשות מתקרבות, והאטה מורגשת בפעילות המסחר ביהלומים מלוטשים במומביי, מרכז הליטוש הגדול בעולם. בהתאם לכך, גדל מאוד טווח הסחורה שסובלת מירידה בביקוש, ובעיקר יהלומים עגולים, בליטושי פנסי ובליטושים מרובעים.

 

היצרנים בהודו עדיין עובדים, אך נפח התפוקה שלהם קטן יותר, והם קונים רק מספיק סחורה כדי לשמור על רמות המחירים הנוכחיות. הבעיה העיקרית מבחינתם היא הירידה במימון הבנקאי, בשל מקרי ההונאה שנחשפו, וכחלק מתהליך התפכחות של עולם המסחר ביהלומים בהודו.

 

בדיקת יהלומים הודו
צילום: David Talukdar / shutterstock.com

 

סוחרים מדווחים על ביקוש ספציפי ליהלומים בליווי תעודות (dossiers), לאובלים וליהלומים בדירוג triple excellent ללא פלורסנטיות. במקביל, נרשמו ירידות חדות בביקוש ליהלומים עגולים במשקל חצי קרט ומעלה. ירידה נרשמה גם בביקוש ליהלומים בליטוש פנסי ובמשקל 0.40 קרט ומעלה, בעיקר בדרגות הניקיון הטובות ביותר. ולבסוף, נרשמה ירידה גם בביקוש ליהלומים מרובעים, קטגוריה שסובלת מביקוש מוגבל גם בתקופות הטובות ביותר בשוק.

 

הונג קונג

 

שוק היהלומים של הונג קונג היה שקט ביולי, עם תחילת חופשות הקיץ וההאטה בעסקים, שצפויים להאט אף יותר באוגוסט. בנוסף לחופשות הקיץ, הקונים מסין סובלים גם מחולשת היואן הסיני. וכשברקע מלחמות הסחר בין ארה"ב לסין, סוחרים מדווחים על השפעה קלה אך ניכרת על שוק היהלומים.

 

עם זאת, לקמעונאים יש כמה ביקושים ספציפיים בהונג קונג, המווה גם שוק צרכנות פעיל. בתחום היהלומים העגולים, אבנים במשקל 0.30 עד 1 קרט, בצבע D-G ובדרגות ניקיון VS-SI נהנים מיותר ביקוש. זה תקף גם לגבי יהלומים עגולים במשקל 3-5 קרט, בצבעי DEF ובדרגות ניקיון VS-SI.

 

חנות תכשיטים הונג קונג
צילום: איריס הורטמן

 

התערוכה הקטנה בהונג קונג שנערכה ביולי הייתה קטנה, מאופקת וכמעט שלא השפיעה על השוק. השוק בהונג קונג רושם עלייה בביקוש לליטושי פנסי, בניגוד למגמת הירידות העולמית. המדובר ביהלומים במשקל של 20 עד 50 נקודות, בצבעי EFG ובדרגות ניקיון VS-SI. בנוסף, ניכר עניין מסוים ביהלומים בליטוש אמרלד ובמשקל 5 קרט, בצבעי EFG ובאיכות VS.

 

ישראל

 

בדומה למרכזי יהלומים אחרים, פעילות המסחר בשוק הישראלי האטה במהלך יולי. הביקוש מארה"ב ומהמזרח הרחוק היה מוגבל בהיקפו. הביקוש בשוק הישראלי ספציפי ומותאם למסחר המקומי. עם זאת, מאחר שהוא מתמקד בסחורות בזמינות מיידית, הסוחרים נהנים מעמדה חזקה מבחינת מחירים. התוצאה היא הפרשי מחירים שנראים לעיתים לא הגיוניים, בין הסחורה הזמינה לבין הסחורה שאיכותה "נמוכה יותר" ואינה במלאי.

 

בורסת היהלומים ברמת גן
צילום: IDI מכון היהלומים הישראלי

 

הביקוש מתמקד ביהלומים בצבעי G-J, בדרגת ניקיון VS-SI ובליווי תעודות של GIA. יהלומים אלו נמכרים לרוב אונליין, במחירים קשיחים. קונים מסין אחראים לחלק מהביקוש בשוק הישראלי, ובעיקר ליהלומים במשקל 1 קרט בצבעי קייפ (Cape). כשמדובר ביהלומים גדולים, הסוחרים מדווחים על ביקוש ליהלומים שמחירם הכולל 100-150 אלף דולר.

 

בתחום היהלומים הצהובים, נרשם ביקוש ליהלומי פנסי צהובים, עם זאת, יהלומים בצבעי פנסי לייט או פנסי אינטנס לא נמכרים בקלות.

 

חברות כרייה

 

דה בירס דיווחה כי הפיקה 17.5 מיליון קרט יהלומים במחצית הראשונה של 2018. נפח המכירות ירד בתקופה זו ב-3% ל-17.9 מיליון קרט, אולם שווי המכירות עלה ל-3.19 מיליארד דולר, בזכות עלייה של 3.8% במחירים.

 

באלרוסה, המצב פחות חיובי. הפקת היהלומים אמנם רשמה ברבעון השני עלייה של 15% לעומת הרבעון הראשון של השנה, אולם בחישוב שנתי נרשמה ירידה של 18% בנפח הכרייה. הירידה בכרייה לוותה בירידה במכירות יהלומי הגלם, שהסתכמו ב-10.3 מיליארד דולר – ירידה של 7% במונחי ערך, ושל 11.7% במונחי נפח. לעומת זאת, מחיר הגלם הממוצע רשם ברבעון השני עלייה של 6.5% לעומת הרבעון הראשון של 2018, ועלייה שנתית של 18% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

 

מחירי יהלומים יולי 2018
צילום:Mercury Diamond

 

מאת אהוד לניאדו. למאמר באנגלית לחצו כאן 

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן