Diamond 1148 Medium

סיכום עולמי: כך נראה מסחר היהלומים באוקטובר 2017

מצד אחד, שוק היהלומים מפגין שיפור ברור ברמות הפעילות והביקוש. באותו זמן, עם זאת, מחירי היהלומים המלוטשים מצויים בשפל של שלוש שנים, וברוב הביקושים לא נרשמת עלייה. חלק מהביקושים רושמים עלייה, אך בישראל נרשמת ירידה אחת ניכרת בביקוש.

 

ניתן לייחס חלק מחולשת השוק לאחרונה לרצף של חגים יהודיים, סיניים והינדיים. כמו כן, סדרה של פשיטות רגל – גדולות וקטנות – השפיעו אף הן לרעה על תעשיית היהלומים.

 

ארה"ב

 

סגירות העסקים ופשיטות הרגל אשר מרעידות את תעשיית היהלומים ברחבי העולם הגיעו גם לארה"ב. בחודש יוני, לאחר שבית המשפט הורה ל-KBC להחזיר יהלומים שהחרימה מידי יצרנית יהלומים בלגית, הגופים בארה"ב ששייכים לחברת Exelco ביקשו להכריז על פשיטת רגל, תוך ציון התחייבויות בסכום שנע בין 50-100 מיליון דולר. יש לכך אמנם פחות השפעה ישירה על שוק היהלומים בארה"ב לעומת מרכזי יהלומים אחרים, אך זה מראה כי המשברים הכלכליים המתגלגלים בשוק היהלומים מרחיקי לכת, ובעלי כוח הרס רב.

 

הנזק מצד עסקים שפושטים רגל משפיע על תנאי התשלום, המחירים והמוכנות של סיטונאי יהלומים לספק לקמעונאים סחורה על בסיס ממו. הבעיות דולפות. ההשפעה הפוטנציאלית היא כי קמעונאי תכשיטים קטנים יתקשו לקבל את הגמישות שהם זקוקים לה כדי לפעול באופן רווחי. מצד שני, חלק מהקמעונאים מבינים שהמוכרים שלהם לחוצים, ומנצלים זאת על מנת לתבוע מחירים נמוכים יותר.

 

עונת החגים מעבר לפינה, וסוחרי יהלומים בארה"ב מדווחים על עלייה בביקוש מצד קמעונאים. בעלי חנויות צפויים לרשום במהלך העונה ביצועים טובים ולייצר הכנסות הגונות, ולכפר בכך על שנה חלשה למדי עד כה במכירות תכשיטי היהלומים.

 

טיימס סקוור ניו יורק
צילום: Terabass

 

הביקוש הקמעונאי בארה"ב מתמקד בסחורה אמריקאית טיפוסית – יהלומים עגולים, במשקל 0.18 עד 1 קרט, בצבעי F-K, ובדרגות ניקיון SI-I.  כמו כן, נרשם ביקוש טוב ליהלומים עגולים קטנים יותר, בדרגת ניקיון SI.

 

בנוסף ליהלומים עגולים, נרשמת עלייה בביקוש ליהלומים בליטושי פנסי, ובעיקר טיפה ואובל, במשקל 0.30 עד 1 קרט, עם דגש על צבעי HIJ ודרגת ניקיון SI. ביקוש טוב למדי בקרב קמעונאים נרשם גם בקטגוריה של יהלומים גדולים יותר בליטושי טיפה ואובל, ולסחורה הזו חייב להיות 'מייק' מצוין.

 

ליטושים מרובעים לא מצליחים במיוחד עד כה; כפי שציין אחד הסוחרים, הם "עומדים במקום". מבחינה היסטורית, ליטוש פרינסס הוא הליטוש השני הנמכר ביותר, אחרי יהלומים עגולים. בשנים האחרונות, עם זאת, ניכרת ירידה בעניין שמגלים צרכנים בליטוש זה. למרות העלייה ברמות הביקוש, הקמעונאים מפגינים התנגדות עיקשת מאוד להעלאות מחירים.

 

הודו

 

מרכז היהלומים בהודו נסגר למשך חלק גדול מהחודש החולף, במהלך החופשה השנתית לרגל דיוואלי וראש השנה ההינדי. במהלך תקופה זו, הפעילות כמעט קופאת, ולכן רוב הפעילות נרשמת לפני החג. בעשרת הימים האחרונים לפני החגים, שוק היהלומים של מומביי רשם פעילות מסחר ערה למדי, וקונים ניסו לסגור כמה שיותר עסקאות, כדי לתת מענה לביקושים שלהם. המוכרים מצדם שמחים לייצר תזרים מזומנים נוסף לפני החופשה. זה אופייני לפעילות הקודמת לדיוואלי.

 

היות שמפעלי ליטוש יהלומים נסגרים במהלך החג, והאטה בייצור נרשמת בימים הקודמים לעונת החגים, כחלק מההכנה לסגירות, נרשמת ירידה משמעותית בנפח היהלומים המלוטשים החדשים שמגיעים לשוק במשך כחודש, ולפעמים אף יותר. הצפי בשוק היהלומים ההודי כעת הוא כי יהלומים מלוטשים חדשים לא יגיעו לשוק לפני דצמבר.

 

ייצור תכשיטים בהודו
צילום:Kalcutta / shutterstock.com

 

הביקוש הקמעונאי עולה ממש לפני עונת החגים בנובמבר-דצמבר, והייצור בהודו צונח באותה תקופה. בשנה רגילה, מחירי היהלומים המלוטשים נוטים לעלות גם כן. זה לא קרה באוקטובר, ומחירי היהלומים המלוטשים מצויים בשפל של שלוש שנים. לאור הירידה הזו, סוחרים תוהים אם הביקוש ליהלומים מלוטשים יימשך עם התחדשות הפעילות בהודו לאחר החגים, או שמא הייתה זו רק התפרצות רגעית, הודות לחגים בהודו.

 

ביקוש טוב נרשם ליהלומים עגולים במשקל של עד 0.07 קרט, בכל דרגות הניקיון. יהלומים עגולים במשקל 1 קרט, בצבע F-I ובדרגת ניקיון VS ומטה נהנו אף הם מביקוש טוב, וכך גם יהלומים במשקל 1.50 קרט ו-2 קרט, בדרגת ניקיון I. מדובר בהרחבה של סוג היהלומים הנהנים מביקוש, לעומת הביקושים בספטמבר.

 

ישראל

 

רצף החגים היהודים, מראש השנה בסוף ספטמבר ועד אמצע אוקטובר, הותיר מעט מאוד ימי עבודה במהלך התקופה. ועם חגיגות הדיוואלי במקביל, נפח המסחר ביהלומים היה נמוך. בנוסף, המחסור התרחב לטווח רחב יותר של יהלומים מלוטשים. עם זאת, זה לא מתורגם לעליות מחירי המלוטש, למרות המחסורים. בתוך כך, נוצרים מלאים גדולים מאוד של פריטים עם שוק חלש, שלא נהנים עדיין מביקוש, אפילו אחרי הוזלות גדולות במחיר.

 

בנייני הבורסה רמת גן
צילום: IDI

 

הביקושים בשוק היהלומים הישראלי נוטים ליהלומים עגולים, במשקל 0.30 קרט, בצבע G-J ובדרגת ניקיון SI, וכן ליהלומים נקיים במשקל 1/6 קרט. ביקושים נרשמים ליהלומים עגולים במשקל 0.06 קרט במיוחד, בכל דרגות הניקיון, וליהלומים במשקל 1 קרט בדרגות צבע נמוכות יותר, של K ומטה, במחירים של 2,000 דולר לקרט. בקטגוריות של יהלומים גדולים יותר, הביקושים הם לסחורה במחירים נמוכים יותר ובהנחות גדולות. קונים שנסעו לבורסת היהלומים הישראלית בסוף אוקטובר הציעו מחיר מוזל בכ-7-8% לעומת המחיר שדרשו לא מזמן, עבור יהלומים במשקל 1 קרט ו-1.5 קרט.

 

תחום אחד שבו נרשמת בבירור צניחה הם יהלומים עגולים במשקל 1/10 קרט. בביקוש לליטושי פנסי וליטושים מרובעים לא נרשם שינוי בשוק הישראלי.

 

הונג קונג

 

בעקבות שיפור קל בפעילות בספטמבר, הדבר הטוב ביותר שהיה לסוחרים לומר על השוק של הונג קונג באוקטובר, היה שהשוק יציב. ב-1 באוקטובר נחגג חגה הלאומי של סין, המציין את תחילתו של חג ארוך, המאופיין בנסיעות רבות, ומעניק דחיפה לעסקים שנהנים מעסקי התיירות הסיניים, כגון קמעונאי תכשיטים.

 

תנועת התיירים שיפרה את שוק היהלומים של הונג קונג. אך למרות שהחנויות היו עמוסות יותר, סוחרי יהלומים מקומיים מרגישים כי העלייה לא תחזיק מעמד זמן רב, ואולי תיפסק כבר בנובמבר.

 

האווירה בקרב קנייני יהלומים סיניים לא חיובית במיוחד. הם טוענים כי לא מורגש שיפור כלשהו בשוק שלהם, למרות שכמה דיווחים הצביעו על כך שמכירות תכשיטי היהלומים מצויות בעלייה. אחד הדיווחים האלו הגיע מרשת התכשיטים הקמעונאית השנייה בגודלה בעולם, צ'או טאי פוק (Chow Tai Fook). ברבעון האחרון, שהסתיים ב-30 בספטמבר, נרשם שיפור של 9% במכירות באותן חנויות של הרשת, ובסך הכל נרשמה צמיחה של 15%. במקביל, קמעונאית הענק דיווחה כי הכנסותיה ממכירת תכשיטים המשובצים באבני חן בסין רשמו ירידה של 1% במהלך התקופה.

 

חנות תכשיטים הונג קונג
צילום:איריס הורטמן

 

התוצאות של צ'או טאי פוק בהונג קונג היו טובות בהרבה. בשוק זה, שסובל תקופה ארוכה מירידה בעסקים, המכירות הקמעונאיות באותן חנויות עלו ב-13%, והמכירות באותן חנויות של תכשיטים משובצים רשמו עלייה שנתית של 7%.

 

ביקוש יציב נרשם בשוק היהלומים הסיטונאי של הונג קונג ליהלומים עגולים, במשקל חצי קרט, בצבעי F-H ובדרגות ניקיון SI1-I2. יהלומים עגולים, במשקל 1 קרט, בצבע D-H ובדרגת ניקיון VS-SI נהנו אף הם מביקוש, וכך גם יהלומים בליטוש אמרלד, במשקל 0.50-0.90 קרט, בצבע D-G ובדרגת ניקיון VS. בדומה לשווקים אחרים, נרשם ביקוש למעט מאוד טווחים, והמחירים חלשים. במהלך אוקטובר, מחיריהם של יהלומים עגולים במשקל 0.01 קרט עד 0.18 קרט ירדו בכ-3%.

 

מגמות ביקוש יהלומים בעולם
צילום: Mercury Diamonds

 

מדד מחירי יהלומים 2017
צילום:Mercury Diamonds

 

 

מאת אהוד לניאדו. למאמר המלא באנגלית לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן