יהלומים לבנים יהלומים מלוטשים

שוק היהלומים חוזר לעצמו – אך כיצד יושפע מהסרת מגבלות הקורונה?

שוק היהלומים עשוי לחזור לעצמו ממשבר הקורונה, לאחר שצמח באופן מרשים מתחילת השנה, בזכות מכירות תכשיטים חזקות, עלייה בשולי הרווח של סיטונאים ולוטשים, ומחסור ביהלומי גלם. כעת, שולי הרווח של סיטונאים ולוטשים ירדו, בסימן אפשרי לכך שהשוק "התחמם" מדי. 

 

בתעשייה יודעים שגם ניצחון מוחלט על הקורונה לא מבטיח חזרה לרמת המכירות של חג המולד 2020, מאחר שתעשיות כגון התעופה וההפלגות, עשויות להיות המרוויחות העיקריות ממבצע החיסונים הגלובלי. מפיקות היהלומים, מצדן, מסתמכות על כך שהביקוש לתכשיטי יהלומים נוטה לצמוח טווח ארוך, מה גם שצפוי מחסור ביהלומים בשל מדיניות הסגרים, וסגירתו של מכרה ארגייל (Argyle). זו העמדה שהביע מנכ"ל אלרוסה (Alrosa), סרגיי איבנוב (Sergey Ivanov) בתחילת חודש מרץ. 

 

יהלום ורוד פינק ג'ובילי ארגייל
צילום: Rio Tinto

אלרוסה הציגה אז עלייה בביקוש לתכשיטי יהלומים, כאשר מספר החתונות בארה"ב ב-2021 צפוי להיות גבוה בכ-50% מהרמות הרגילות, זאת, לאחר שבזמן הקורונה לא נערכו חתונות. צריכת התכשיטים, שירדה אשתקד בכ-15%, צפויה להתחזק בשיעור חד-ספרתי גבוה ב-2021. אלרוסה צופה כי השוק באזור אסיה-פסיפיק יצמח ב-10%, ואילו השוק האמריקאי הגדול בעולם, יצמח ב-3%.

 

סיגנט (Signet), מקמעונאיות התכשיטים הגדולות בארה"ב, מדווחת כי המכירות באותן חנויות רשמו עלייה שנתית של 7% בשלושת החודשים שהסתיימו ב-30 בינואר. המכירות אונליין צמחו ב-71% (חלקן הגיע ל-23% מסך המכירות), בנתון שאיזן את הירידה בשיעור 4% במכירות התכשיטים בחנויות הפיסיות. גם סכום הרכישה הממוצע עלה ב-6%. סיגנט צופה כי מכירות התכשיטים באותן חנויות יצמחו ברבעון השני ב-80% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שהיה שיא המשבר, ואילו ההכנסות יעלו ב-67% ל-1.42 מיליארד דולר לפחות.

 

חנות תכשיטים זיילס סיגנט
צילום: Andriy Blokhin / shutterstock.com

מנכ"ל אלרוסה ציין כי לסיטונאים ולוטשים יש כיום מספיק מזומנים, בשל הפער בין מחירי היהלומים המלוטשים למחירי הגלם. ממחירון רפפורט עולה כי מחירי היהלומים המלוטשים עלו ב-20% בממוצע תוך ששה חודשים, כולל ינואר 2021, וזאת בשעה שמפיקות היהלומים שמרו על מחירי הגלם עד דצמבר, כדי לא לפגוע בהתאוששות השוק. הרווחיות של עסקי הליטוש, שעמדה בממוצע על 2% בעשור הקודם, רשמה עלייה של 5%. 

 

ייצוא היהלומים המלוטשים מהודו, שאחראית לכ-90% מהשוק, עלה בפברואר ב-26.5% ל-1.75 מיליארד דולר לעומת 2020. במקביל, ייבוא יהלומי הגלם היה נמוך יותר לעומת פברואר אשתקד, גם אם הירידה הייתה קלה מאוד (בשיעור של 0.3%, ל-1.46 מיליארד דולר). ניתן להסביר זאת בהפסקה קצרה שלקחה התעשייה, מייד אחרי העלייה בהיקף הרכישות בחודשים קודמים, וספציפית בינואר, אז עלו המכירות ב-65%. 

 

חברת VTB Capital צופה כי סיטונאים ולוטשים ימשיכו לחדש מלאי במחצית הראשונה של השנה, למרות הביקוש הרב שנרשם במחצית השנייה של 2020. בשנה שעברה, ייבוא יהלומי הגלם להודו הסתכם ב-6.1 מיליארד דולר נטו, מעל ההיצע העולמי באותה תקופה. לאור העובדה שייצוא יהלומים מלוטשים מהודו רשם עלייה שנתית של 48% נטו, וניתן לסכם כי נרשם מסחר משמעותי ביותר ביהלומי גלם, ובסקטור הקמעונאי נרשם ביקוש רב ליהלומים מלוטשים. על כן, מלאי יהלומי הגלם במרכזי המסחר, וכן מלאי היהלומים שבידי קמעונאים, היה נמוך מהרגיל בסוף השנה, כלומר נדרש מהם לחדש את המלאי במחצית הראשונה של 2021, כך עולה מהניתוח של VTB Capital.

 

בדיקת יהלומים הודו
צילום: David Talukdar / shutterstock.com

המלאי הממוצע של השחקנים בשוק ירד לרמה הנמוכה מזה עשור, ושווה ערך להפקת יהלומים של חודשיים, כך מסר מנכ"ל אלרוסה. למצב זה תרמו ביקוש עקבי חזק במשך כמה חודשים, וגירעון מצטבר ביהלומי גלם במהלך המגיפה. איבנוב מאמין כי בשקלול סגירתו של מכרה ארגייל באוסטרליה, לא ניתן יהיה להגדיל את הפקת היהלומים. בחמש השנים הקרובות, השוק יאבד 21 מיליון קרט יהלומים (כ-19% מהפקת היהלומים ב-2020). VTB Capital מוסרת כי חלק מהמכרות צפויות להיפתח מחדש ב-2021, וההפקה העולמית צפויה לגדול ב-5%, גידול שיתקזז עם סיום הכרייה בארגייל.

 

אלרוסה צופה שהעלייה בהיצע בשוק היהלומים בשנתיים הקרובות לא תעלה על 2% בשנה, ותפגר בכל מקרה אחרי צמיחת הביקוש העולמי לתכשיטים (5-10% בשנה). לכן, חברות הכרייה מאמינות כי נוצר מחסור בגלם, שיגיע ל-30% בשנת 2025.

 

יהלומי גלם דרום אפריקה
צילום: Diamcor Mining

"מדובר במצב ייחודי באיזון בין היצע וביקוש, שעשוי לתרום לעלייה במחירי היהלומים בטווח הבינוני", כך מאמין מנכ"ל אלרוסה.

 

אלרוסה ודה בירס (De Beers) העלו מחירים בעקביות בחודשים דצמבר, ינואר ופברואר, מה שהוביל לעלייה של 10% במחירי הגלם מתחילת השנה. המחירים חזרו לרמות שקדמו למשבר, ואילו מחירי יהלומי הגלם הגדולים והיקרים אף גבוהים מהרמות שקדמו למשבר. לפני המכירות של מרץ, אלרוסה שוב העלתה מחירים, בשיעור של 4-5%, בעיקר בשל יהלומים שמשקלם 1 קרט ומעלה. 

 

חוץ מהרצון של ספקים למקסם הכנסות, הסיבה להעלאת המחירים עשויה להיות גם מחסור בהיצע, שכבר מתחיל להשפיע על השוק. על רקע עליית המחירים, תוצאות המכירות של דה בירס ואלרוסה בחודש פברואר (550 מיליון דולר ו-361 מיליון דולר, בהתאמה) היו נמוכות משמעותית מנתוני השיא שנרשמו בינואר, בשיעור של 17% ו-16%, בהתאמה.

 

משאית כריית יהלומים זימבבואה
צילום: fivepointsix / shutterstock.com

יעד התפוקה של דה בירס נפגע בשל מדיניות הסגרים וקשיים תפעוליים, וצפוי להסתכם ב-32-34 מיליון קרט (לעומת הערכה קודמת של 33-35 מיליון קרט). עד סוף 2020, בזכות המכירות החזקות ברבעון הרביעי, המלאי של אלרוסה ירד בשיעור חד של 32% ל-20.7 מיליון קרט. עד סוף מרץ, החברה צופה שהמכירות יירדו לרמתן הנמוכה בכל הזמנים. 

 

מחסור ביהלומים כשהשוק בשיאו, אמנם מרגיז את הספקים אך עשוי להוכיח עצמו כדרך חשובה לשמור על איזון, אם המצב בשוק ישתנה משמעותית, כפי שקרה פעמים רבות אשתקד. התעשייה תולה תקוות בהתאוששות הכלכלה העולמית, שמחזקת את את רצונם של אנשים להעניק מתנות, ולציין אירועים חשובים בחיים, באמצעות רכישת תכשיטים. עם זאת, רוב הסימנים מראים כי הכלכלה טרם התאוששה, ושוק היהלומים חווה עלייה חסרת תקדים. באופן פרדוקסלי, סגירת הכלכלה הפכה לטריגר חשוב לצמיחת התעשייה בסוף 2020. כאשר הוטלו הגבלות על טיולים, או שנאסר עליהם לחלוטין, לקוחות העדיפו להוציא את כספם על מוצרים אחרים בשוק היוקרה. תכשיטים זכו לעדיפות, בזכות הקשר הרגשי לרגעים משמחים, כמו הצעות נישואין, ואפשרות לסוג של שימור ערך. כתוצאה מכך, הביקוש לתכשיטים ירד אשתקד הרבה פחות מהביקוש בשווקי הביגוד והשעונים, בשיעור של 15%, לעומת 23% ו-30%, בהתאמה.

 

סיגנט ציינה בדוחות שלה כי המומנטום מעט נחלש עם פתיחת הכלכלה, והזהירה כי "עם התקדמות מבצע החיסונים, ייתכן שינוי בהוצאות הצרכנים, מקטגוריית התכשיטים לקטגוריות חווייתיות". החברה מסרה עוד כי "ההיקף והעיתוי של המגמה קשים לחיזוי". אם זאת, ענקית התכשיטים צופה האטה בביקוש במחצית השנייה של 2021.

 

הצעת נישואין זוג שקיעה
צילום: Antonio Guillem

עם פתיחתה מחדש של הכלכלה, וחידוש התיירות הבינלאומית, תעשיית היהלומים צפויה להתמודד עם תחרות מחודשת, במיוחד בקרב צרכנים צעירים שהיא מחפשת למשוך, כך קובע קיריל צ'ויקו (Kirill Chuiko), ראש מחלקת מחקר ב-BCS GM. "טבעת יהלום אולי תשיג לך תמונה-שתיים באינסטגרם, אבל חופשה בספרד תסדר לך 10 תמונות ביום", סיכם. 

 

מאת איגור לייקין, Rough&Polished

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן