ריו טינטו יהלום ענק

שרשרת אספקת היהלומים לשנת 2021: הפספוס של חברות הכרייה

מדי שנה, ענף היהלומים העולמי ממתין ל-Diamond Pipeline – הסיכום השנתי של הפעילות בענף, שמפרסמים חיים אבן זוהר ופרנאי נרוואקר. לפניכם תקציר חלקו הראשון של סיכום שנת 2021 שפורסם לאחרונה, כאשר תקציר החלק השני יפורסם בשבוע הבא. 

שנת 2021 הייתה אחת השנים הטובות ביותר שזוכרים סיטונאים, לוטשים וקמעונאים בענף היהלומים, ממש כמו 2011. אולם לצד האופוריה, תעשיית היהלומים הטבעיים פספסה הכנסה פוטנציאלית נוספת של כ-20 מיליארד דולר, בשל אפקט הדומינו של הלגיטימציה שדה בירס (De Beers) נתנה ליהלומי מעבדה.

 

חברות ורשתות של תכשיטי יוקרה, שבאופן מסורתי היו המגנות הגדולות ביותר של יהלומים טבעיים, איבדו את המעצורים בשנה החולפת, וכיום מוכרות יהלומי מעבדה, ללא כל חשש למוניטין שלהן.

 

ועם זאת, התעשייה כולה רשמה זינוק במכירות אחרי התפרצות הקורונה ב-2020, והשנה שעברה הייתה אחת הרווחיות ביותר שלה. שנת 2021 עזרה לתעשייה לבצע התאמות במלאי, ולהחזיר את המודל העסקי שלה למסלול הנכון.

 

דה בירס נתנה דחיפה לקבלה של יהלומי מעבדה בעולם, כשהשיקה את קולקציית לייטבוקס (Lightbox). כיום ברור שהמהלך הזה היה נקודת אל-חזור בקליטה המסיבית של יהלומי מעבדה בשוק, וכעת תעשיית היהלומים הטבעיים תיאלץ להתמודד עם ההשלכות. מי שעקב אחרי הניתוח השנתי שלנו במהלך השנים, יזכור את הטענה שלנו כי בסופו של דבר, הפרשי המחיר בין יהלומים טבעיים ליהלומי מעבדה ייעלמו, והשוק יכיר רק מוצר אחד שנקרא יהלומים. למרבה המזל, אנחנו עוד לא שם…

 

תכשיטי יהלומי מעבדה סינתטיים
צילום: Lightbox Jewelry

כשהשיקה את לייטבוקס, דה בירס קיוותה לפקח על המחירים של יהלומי מעבדה, ולהכניס אותם לקטגוריה של קניות מתוך דחף. זה התבסס על הרבה מחקר. המציאות שונה למדי, ורוב המכירות של יהלומי מעבדה הן בשוק תכשיטי הנישואין. קשה לנו להאמין שהמחקר של דה בירס פספס את זה.

 

התמחור של יהלומים טבעיים ויהלומי מעבדה לא כזה שונה. רוב המכירות של יהלומי מעבדה הן של אבנים גדולות יותר. ואם במקומם היו נמכרים יהלומים טבעיים, שרשרת אספקת היהלומים הטבעיים הייתה קרוב לוודאי מכפילה את המכירות של יהלומים מלוטשים, מ-22 מיליארד דולר ל-40 מיליארד דולר. אפשר לטעון שההשוואה לא בהכרח נכונה, אך היא בהחלט מצביעה על עומק הפגיעה בתעשיית היהלומים הטבעיים.

 

זה עניין של זמן עד שמדינות המפיקות יהלומים טבעיים יבינו לעומק את הנזק הבלתי-הפיך שהלגיטימציה של יהלומי מעבדה גרמה לשרשרת אספקת היהלומים הטבעיים. בכל מקרה, מאוחר מדי עבור בוצוואנה ונמיביה למרוד בדה בירס.

 

מכרה יהלומים ג'וואננג בוצוואנה
צילום: Debswana

המדינות המפיקות יהלומים אמנם נהנות מעלייה חדה בביקוש, אך מתקשות למדוד את היקף ההכנסה הפוטנציאלית שלא מומשה. זה נכון גם לגבי מחירי הגלם הפוטנציאליים; בלי החלופה של יהלומי מעבדה בשוק, עליית המחירים הייתה חדה בהרבה. מפיקות היהלומים הטבעיים הן היחידות בשרשרת אספקת היהלומים שקשורות למוצר הטבעי. כל יתר הגורמים, כולל דה בירס, נהנים מהפירות של יהלומי המעבדה.

2021 – שנה אדירה בענף היהלומים

ארה"ב היא השוק המוביל של תכשיטי יהלומים, עם יותר מ-50% מהמכירות בשוק העולמי. ב-2021, עלה חלקה של ארה"ב במכירות מ-54% לכמעט 60%, בעיקר בזכות הצמיחה האדירה של השוק האמריקאי.

 

התאוששות טובה נרשמה גם בשווקים אחרים, אחרי הבעיות ב-2020, והמכירות הקמעונאיות צמחו בסך הכל בקרוב ל-32%, לסכום של כ-85.5 מיליארד דולר. גם סין, הודו והונג קונג התאוששו היטב.

 

קמעונאים ברחבי העולם נהנו משנת 2021 חלומית. המכירות השתפרו, וגם שולי הרווח. העלייה במכירות אונליין אמנם חתכה משולי הרווח, אבל הביקוש חיזק את כוח המיקוח של קמעונאים, הקטין את ההנחות והגדיל את שולי הרווח. עלייה משמעותית נרשמה גם במכירות של יהלומי מעבדה, שרשמו לעיתים שולי רווח גבוהים יותר משל יהלומים טבעיים.

 

סיכום ענף היהלומים 2021
מקור: Tacy Ltd., Pharos Beam Consulting LLP, IDEX online

בתחום היהלומים המלוטשים, אפקט הדומינו בשרשרת האספקה גרם אשתקד לעלייה שנתית של כ-55% במכירות, שהסתכמו ב-22.1 מיליארד דולר. זאת, למרות שקמעונאים מכרו יהלומים מהמלאי שצברו. ניתן לייחס חלק מהעלייה הזו לעלייה במחירים, בשיעור ממוצע של 10-15% במהלך השנה. אך יש גם קטגוריות ספציפיות שהמחירים בהן עלו בשיעור משמעותי בהרבה.

 

במהלך רוב העשור החולף, ליטוש יהלומים היה עסק תחרותי מאוד, עם שולי רווח צרים מאוד. שנת 2021 הייתה יוצאת דופן לחיוב. העלייה במחירי היהלומים המלוטשים סידרה ללוטשים שולי רווח בריאים בהרבה, מה שאפשר להם לצמצם את המלאי שבידם. הביקוש החזק אפשר להם למכור מלאי ש"נמכר מהר", וכמעט כל סוגי הסחורה מצאו קונים במחיר מקובל.

 

העלייה במחזור וברווחים, לצד צמצום המלאי, סייעו לעסקים רבים לצמצם משמעותית את המינוף שלהם. החוב הכולל של לוטשים וסיטונאים הוערכו במעט יותר מ-10 מיליארד דולר. זו אמנם עלייה לעומת שנה קודמת, אך עם מחזורים גבוהים בהרבה. בשל שיעורי הריבית הנמוכים, התעשייה הייתה רוצה להגדיל את המימון, אך עדיי מורגש הסירוב הבנקאי "לחזור" לענף היהלומים. ייקח זמן להרוויח בחזרה את האמון והביטחון שאבדו. אולי זה לטובה. השנה הרווחית סייעה להבריא את המאזן של סיטונאים ולוטשים. זה אפשר לחברות להתמכר לטירוף הספקולטיבי במחירי הגלם ברבעון הראשון של 2022.

 

למפיקות הגלם היו אתגרים משלהן ב-2020, שבה רבות מהן סגרו מכרות בשל היעדר מכירות או התפרצויות של הקורונה. בשנת 2021, רובן המפיקות יכלו למכור את כל הגלם שהפיקו. חלק ממפיקות הגלם הגדולות אפילו מכרו את כל המלאי העודף שלהן, שאותו צברו במהלך 2018 ו-2019. גם הרווחיות השתפרה עבור רוב המפיקות, כשמחירי הגלם עלו בעקבות מחירי המלוטש. אך הן לא נהנו מהזינוק האמיתי שהתפספס…

 

משאית כריית יהלומים זימבבואה
צילום: fivepointsix / shutterstock.com

מפיקות הגלם מכרו בסך הכל יהלומי גלם בשווי כ-15.47 מיליארד דולר – עלייה של כ-65% במכירות לעומת 2020.

 

לסיכום, שרשרת האספקה כולה נהנתה משנה חלומית, עם צמיחה גדולה במכירות ורווחיות נהדרת של רוב החברות לאורך שרשרת האספקה. מעניין לבחון כמה מהגורמים האחרים שתרמו להצלחה של התעשייה.

הקורונה: ברכה במסווה

סירוב הבנקים להעניק מימון לתעשייה אמנם השפיע על הנזילות (ופגע בהחזר ההשקעה), אך הצרכנים והקמעונאים לא היו צריכים להגדיל את מסגרות האשראי, להבדיל משנים קודמות. חבילות התמריצים הממשלתיות בזמן הקורונה היטיבו באופן מוחשי עם ענף התכשיטים.

 

כשנגיף הקורונה התפשט בעולם, ממשלות הטילו סגרים, ועסקים רבים נאבקו כדי להמשיך לפעול בנסיבות הללו. עסקים המבוססים על טכנולוגיה יכלו לעבור לעבודה מהבית, אך עסקים נותני שירותים שלא יכלו לעשות זאת סבלו קשות. כדי להקל עליהם, הממשלות הציעו חבילות תמריצים מגוונות כדי להחזיק את העסקים בחיים, ולסייע להם לפתוח מחדש עם ההקלה בסגרים. ממשלת ארה"ב הציעה את תכנית התמריצים הנדיבה ביותר, שהייתה אחראית לכ-25% מהתמ"ג במדינה במשך שנתיים.

 

הענפים השונים לא הרגישו אותה מידה את הדחיפה הזו. ענפים כמו שירותים, אירוח או תחבורה – שניתן להגדיר רבים מהם כחיוניים לצרכנים – התמודדו עם רוח נגדית חזקה, כי הצורך להוציא כספים בתחומים האלו נחלש. המשך העבודה מהבית, למשל, הוריד אוטומטית את חשבונות הדלק, הצורך ברכב, במסעדות ובבתי קפה, את היקף הנסיעות העסקיות וכן הלאה.

 

קורונה חנות תכשיטים יהלומים
צילום: Heng Lim / shutterstock.com

הצרכן האמריקאי לא חסך המון כסף בעשורים האחרונים, אבל הירידה בחלק מההוצאות לצד תכנית התמריצים, השאירו לפתע כסף עודף בארנקים של הצרכנים. נתוני המחלקה לניתוח כלכלי במשרד המסחר האמריקאי, מראים איזה ענפים הכי נהנו מכך. מוצרי צריכה לא מתכלים, כולל תכשיטים, היו המרוויחים הגדולים ביותר, כי צרכנים חיפשו להשקיע את ההכנסה העודפת שלהם ברכישת נכסים קשיחים שייתכן כי רצו אך לא יכלו להרשות לעצמם בעבר. 

 

עד הרבעון הראשון של 2022, הוצאות הצריכה האישיות עלו ב-18% לעומת התקופה המקבילה ב-2019, כאשר המכירות של מוצרי צריכה לא-מתכלים עלו ב-43% ומכירות התכשיטים עלו בכ-70%. תעשיית היהלומים נהנתה מעמדה טובה לתת מענה להכנסה הפנויה של הצרכנים. גם מכירות יוקרה אחרות בארה"ב רשמו עלייה של כ-50%, אך ענף התכשיטים היה בבירור אחד הענפים שרשמו את הביצועים הטובים ביותר.

 

חלקו השני של סיכום השנה, כולל ניתוח המשבר ברוסיה והשפעתו על הענף, יפורסמו בשבוע הבא

 

מאת פרנאי נרבאקר וחיים אבן זוהר 

 

פורסם באתר IDEX Online

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן