diamonds art 744182

הביקוש ליהלומים ב-2020 התעלה על הציפיות

הוצאות הצרכנים על יהלומים עלו על הציפיות ברבעון הרביעי של 2020, והמשיכו להתחזק בתחילת 2021, כך קובע פול זימניסקי (Paul Zimnisky), אנליסט בכיר בתעשיית היהלומים, בריאיון לאתר Rough&Polished.

 

זימניסקי ציין כי ההיצע העודף בשוק הצטמצם, במגמה שהורגשה ביתר שאת בשל מגפת הקורונה, וזאת בגלל שיבושים בשרשרת האספקה והפסקת הפעילות במכרות. כעת, הוא צופה תנודתיות בשוק בטווח הקצר, אך מאמין שמצבה של שרשרת האספקה של התעשייה טוב מבעבר.

 

מכרה יהלומים לטסנג לסוטו
צילום: Gem Diamonds

חברות יהלומים חושבות שהתעשייה חזרה למסלול מאז הרבעון הרביעי של 2020, מאז נפגעה ממגפת הקורונה החל מהרבעון השני. במבט קדימה, מה התחזית שלך?

 

בחודשים האחרונים, הביקוש ליהלומים כבר עלה על ההיצע הזמין מיידית. הוצאות הצרכנים על יהלומים עלו על הציפיות ברבעון הרביעי של 2020, וכך גם בתחילת 2021. במקביל, מגמה רב-שנתית של צמצום ההיצע העודף בשוק, צברה תאוצה בזמן המגיפה, בשל שיבושים בשרשרת האספקה והפסקת הפעילות במכרות. במבט קדימה, יש לצפות לתנודתיות בטווח הקצר, אבל לדעתי מבחינת היצע, התעשייה בעמדה הטובה מזה שנים, מה שצפוי לתמוך בכלכלת הענף. בצד הביקוש, אני מבחין בסיכונים הקשורים לסביבת המקרו הגלובלית, וברמת המיקרו, תיתכן חזרה לצרכנות יוקרה המתמקדת בחוויות, כמו נסיעות, כשהשלכות המגיפה יתחילו להתפוגג.

 

דה בירס תיקנה לאחרונה את תחזית הפקת היהלומים לשנת 2021. לאור ההתאוששות בשוק, מה דעתך על הצעד הזה?

 

דה בירס (De Beers) הורידה את תחזיות ההפקה בדצמבר, ועשתה זאת שוב בינואר, בשל סיבות תפעוליות. לדעתי תעשיית היהלומים למדה, לפחות חלקית, מהטעות שביצעה בעבר הקרוב, לדוגמה הצפת שרשרת האספקה בהיצע עודף. ניתן לראות זאת בפעולות של חברות הכרייה, וכן של היצרנים והסיטונאים, במהלך השנה האחרונה. ההחלטות שקיבלו לאחרונה שתי החברות המובילות את התעשייה, דה בירס ואלרוסה (Alrosa), בנושא ההיצע, צריכות להתקבל היטב על ידי התעשייה.

 

יהלומי גלם דה בירס
צילום: De Beers

מה דעתך על החלטתן לאחרונה של דה בירס ואלרוסה להעלות את מחירי הגלם?

 

השוק מתחיל להבחין בכך שהביקוש עולה על ההיצע, וזה תורם לעליית מחירים. המכרות הגדולים הורידו מחירים במהלך הסגרים שנבעו מן המגיפה, לכן אני רואה את העלאת המחירים הזו כתיקון לאותם צעדים, לאור השיפור בתנאים בשוק. "מחירון יהלומי הגלם הגלובלי של זימניסקי", שאני מפרסם, מצביע על כך שמחירי הגלם הגיעו בינואר 2021 לרמתם הגבוהה מזה שנה, ואני מעריך שהמחירים חזרו כעת לרמות שקדמו למגיפה, וזה מעודד.

 

אנחנו שומעים הרבה על התאוששות במחירי הגלם, שחזרו לרמות שקדמו למגיפה. ומה בנוגע למחירי היהלומים המלוטשים, האם גם הם התאוששו?

 

יהלומים מלוטשים היו אינדיקטור מוביל ברבעונים האחרונים, ורשמו ביצועים טובים יותר ממחירי הגלם במשך רוב השנה. על פי הניתוח שלי, ההפרש בין מחירי הגלם למחירי המלוטש התרחב בשנה שעברה, מאחר שתכשיטנים ומוכרי יהלומים B2C לא רצו להוריד את מחירי המלוטש, וכן בשל קשיים לרכוש גלם בשל הגבלות על נסיעות וסגירת גבולות. עם זאת, בשבועות האחרונים ההפרש מתחיל לשוב לרמות הרגילות, בשעה ששרשרת האספקה החלה לשוב לפעילות רגילה. אני צופה כי היחסים בין מחירי הגלם למחירי המלוטש יחזרו להיות מתואמים יותר, בתנאי שלא יהיו שיבושים גדולים נוספים בשרשרת האספקה.

 

באופן יותר ספציפי, אני מעריך כי סל היהלומים המלוטשים, הכולל יהלומים במשקל 0.5 קרט עד 3 קרט, עלה בקרוב ל-5% בשנה שעברה לעומת 2019, והוגן לומר שזה עולה על רוב הציפיות, בהתחשב במה שעבר עלינו.

 

קורונה חנות תכשיטים יהלומים
צילום: Heng Lim / shutterstock.com

כמה מלאי יש בידי חברות הכרייה המובילות, לאור העלייה בביקוש ברבעון הרביעי של 2020?

 

אחת ההתפתחויות הגדולות והחשובות ביותר בשרשרת האספקה בשנים האחרונות, הייתה המעבר של מלאי היהלומים מידי היצרנים והלוטשים לידי חברות הכרייה. אני מעריך כי מלאי היהלומים של חברות הכרייה הגדולות עלה מכ-3 מיליארד דולר ב-2017, לכ-4.5 מיליארד דולר נכון לסוף 2020; וזאת בשעה שהמלאי שבידי יצרנים וסיטונאים ירד בתקופה זו מכ-40 לכ-30 מיליארד דולר. חברות הכרייה היו שמרניות בתחזיות ההפקה, וזה אמור לסייע להן למכור את המלאי מבלי להציף את השוק בהיצע עודף. לטווח ארוך יותר, אפשר לומר כי עדיף שהמלאי העודף בידיהן של חברות הכרייה הגדולות, בעלות הון משמעותי, מאשר בידי היצרנים והסיטונאים, המתחלקים ליותר גופים עצמאיים יותר.

 

מהי ההשפעה על שוק יהלומי הגלם, הסובל מהיצע עודף?

 

שרשרת אספקה עם היצע עודף הייתה המקור לביצועי החסר של התעשייה במשך רוב העשור האחרון. מחירי היהלומים הגבוהים אי פעם, שנרשמו בשנת 2011, היו הזרז העיקרי להיצע העודף. כעת, אנו למעשה רואים את האפקט הנגדי, לאחר שעשור של מחירים נמוכים יותר הוביל לצמצום האספקה.

 

מהי תחזית הפקת היהלומים הטבעיים לשנה הנוכחית?

 

הפקת היהלומים הייתה גבוהה ב-2017, ואז ירדה ב-2018, ב-2019 וב-2020. היא צפויה להישאר נמוכה מהרמות שנרשמו ב-2017 בעתיד הנראה לעין, שכן מכרות חשובים רבים הגיעו למיצוי, וירידה נרשמה במספר מיזמי הכרייה החדשים. ב-2020, הפסקת הכרייה בשל הקורונה וקיצוצים לרוחב התעשייה האצו את מגמת צמצום ההיצע הזו, ולהערכתי נפח ההפקה העולמי התכווץ ב-2020 במעל 20% ליותר מ-118 מיליון קרט. זו התפוקה הנמוכה ביותר מאז שנות ה-90 של המאה הקודמת. ב-2021, הפקת היהלומים תסתכם להערכתי בכ-115 מיליון קרט.

 

משאית כרייה
צילום: De Beers

איך היו מכירות היהלומים אשתקד בהשוואה למוצרי יוקרה אחרים?

 

מוצרי יוקרה ממשיים רשמו מכירות טובות יותר ממוצרי יוקרה חווייתיים, בשל ההגבלה על נסיעות ואיסור על התקבלות בקבוצות גדולות ברחבי העולם אשתקד. תכשיטי יהלומים היו הקטגוריה שהציגה את הביצועים השניים בטיבם עבור LVMH (לואי ויטון מואה הנסי) ברבעון הרביעי של השנה, וזו קבוצת היוקרה הגדולה בעולם. תכשיטים היו גם הקטגוריה המצטיינת של ריצ'מונט (Richemont), חברת היוקרה השנייה בגודלה בעולם. יש לכך עוד עדויות. לכן, באופן כללי 2020 הייתה שנה טובה למדי במכירות התכשיטים, והמומנטום התגבר לקראת סוף השנה ועונת החגים, ונראה כי המשיך גם לתוך 2021.

 

איך שוק היהלומים הסינתטיים התמודד עם המגפה אשתקד?

 

מהנתונים והניתוח שלי עולה כי הפרש המחירים בין יהלומים טבעיים ויהלומי מעבדה המשיך לגדול בשנה שעברה, בערך בקצב שנרשם בשנים האחרונות. לדוגמה, מחירו של יהלום מעבדה מלוטש במשקל 1 קרט ובאיכות בינונית, נמכר במחיר נמוך ב-60-70% ממחירו של יהלום טבעי בעל אותם מאפיינים; לפני שנה, ההפרש במחיר עמד על כ-50%.

 

ייצור יהלומי מעבדה סינתטיים
צילום: Lightbox Jewelry

ראוי לציין גם שלפני כמה שבועות, בורסת היהלומים של בהראט אישרה לראשונה לסחור ביהלומי מעבדה בשטחי הבורסה, בכפוף לשורה של הנחיות שמטרתן להפריד ביעילות בין יהלומי מעבדה ל יהלומים טבעיים.

 

מאת מת'יו ניאונגאווה (Mathew Nyaungwa), עורך חטיבת אפריקה, Rough&Polished

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן