polished diamond art 77

מחירי היהלומים באפריל: סימנים לשינוי מגמה

כל קטגוריות היהלומים המלוטשים רשמו עליות מחירים בחודש אפריל, בסימן להתחזקות שוק המלוטש. העלייה באה בעקבות היחלשות מחירים במרץ, ומצביעה על חזרה למגמת העלייה במחירי היהלומים המלוטשים, שהחלה בדצמבר 2017.

 

מחירון היהלומים העולמי מרקורי (MDGT) עמד בממוצע על 114.94 במהלך אפריל, עלייה של 0.2% לעומת מרץ. בחישוב שנתי, מחירי היהלומים המלוטשים עדיין נמוכים ב-1.9% לעומת אפריל 2017. מדד מרקורי עלה בינואר ב-0.28% ובפברואר ב-0.08%, אך לאחר מכן ירד ב-0.2% במרץ. לפני כן, מדד מרקורי רשם בעיקרי ירידות במשך כמה שנים. מחירי היהלומים המלוטשים הגיעו לשיא באפריל 2014, אז עמד המדד על 142.3. מאז יולי 2014, להוציא כמה הפוגות ראויות לציון, ירד המדד בעקביות במשך 44 חודשים.

 

מחירי יהלומים מלוטשים

 

העלייה במחירים ראויה לציין, ולא רק כי היא חשובה למרכז ערוץ היהלומים, הזקוק נואשות לקצת הקלה. עליות המחירים בשלושה מתוך ארבעת החודשים האחרונים כבר מסמנת מגמה. הירידה בחודש מרץ הייתה אפילו הגיונית בהקשר זה. לסוחרים היו ציפיות מסוימות בנוגע למכירות בתחילת החודש, בשל התערוכה בהונג קונג. כשהן לא התממשו, ירידות המחירים היו תגובה נורמלית. עם זאת, הכוחות שדוחפים את מחירי היהלומים יציבים, והורגשו גם במרץ.

 

את עליות מחירי היהלומים המלוטשים מובילה בראש ובראשונה התחזקות הביקוש הצרכני העולמי, בעיקר בארה"ב ובסין, שני שווקי הצרכנות הגדולים ביותר. כוח חשוב נוסף הוא ההיצע והעלות של יהלומי הגלם. עד לשלב מאוחר אשתקד, היצרנים החזיקו במלאי גדול. בעקבות הביקוש הצרכני החזק בדצמבר אשתקד, המלאי התכווץ לרמות סבירות, ובינואר היצרנים פיתחו תיאבון לגלם. חברות הכרייה, ובעיקר דה בירס (De Beers) ואלרוסה (Alrosa) סיפקו יהלומי גלם, בקצב קבוע, ולרוב ללא העלאות מחירים. יהלומי הגלם שנרכשו בינואר, הגיעו לשוק במרץ כיהלומים מלוטשים. על כן, העלייה בהיצע מילאה אף היא תפקיד בקביעת המחירים המפתיעים.

 

הביקוש הצרכני ספציפי למדי, כלומר פריטים עם מעט ביקוש מיוצרים מעט, ובמקביל מורגש לעיתים קרובות מחסור בפריטים הנהנים מביקוש, שמוביל אף הוא לעליות מחירים. לבסוף, הביקוש המתמשך ליהלומי גלם בשילוב ירידה בהיצע ועליית המחירים באפריל, הובילו יצרנים לדרוש מחירים גבוהים יותר.

 

בחודש שעבר, כתבנו כי כיוון המחירים בחודשים אפריל ומאי חשוב, כי הוא יצביע על אחת משתי מסקנות בנוגע לשוק הצרכני: אם המחירים ימשיכו לרדת בחודשים הקרובים, זה יצביע על כך שמחירים עדיין גבוהים מדי, ותעשיית היהלומים – מסיטונאי המלוטש ועד חברות הכרייה – תמשיך להתכווץ עד למציאת בסיס המחירים הבא.

 

אם, לעומת זאת, ירידות המחירים של מרץ יתבררו כזמניות, ויעברו שוב לעליות באפריל ובמאי, נדע כי ירידות המחירים הגיעו לתחתית, ותעשיית היהלומים תבין די טוב כמה הצרכנים מוכנים לשלם. מבחינה זו, המחירים צפויים לשמור על יציבות יחסית, או לרשום עליות קלות, בתגובה לשילוב של עלייה בביקוש הצרכני ומחסורים באמצע הערוץ.

 

מדד המחירים חוזר לעלות

 

מדד המחירים MDGT מבוסס על מחירי יהלומים במשקל 1-30 קרט, שנאספו ומשמשים את מדד מחירי היהלומים מרקורי. המדד מספק מחירים סיטונאים של יהלומים מלוטשים, על בסיס מחירי עסקאות בשוק הסיטונאי, שאותו בעיקר הוא נועד לשרת.

 

מחירי יהלומים מלוטשים

 

באפריל, המדד רשם ירידה שנתית של 1.9%. מאז אוקטובר 2017, המדד הפגין חולשה מתמשכת של ירידות בחישוב שנתי. החריג היחיד היה חודש מרץ, שבו המחירים שינו כיוון זמנית.

 

מחירי יהלומים מלוטשים

 

מגמת ירידות המחירים השנתיות החלה בדצמבר 2014 ונמשכה זמן רב, אך הירידות של 2015 מאחורינו, לעת עתה. הירידות התמתנו, בעיקר ב-2016, והמשיכו להתמתן לתוך 2017. עם זאת, בספטמבר ובאוקטובר 2017 ההפרש התרחב מ-0.5-1% לכ-2.7%, וכעת התכווץ ל-1.9%. אנו צופים כי ההפרש ימשיך להתכווץ בחודשים הבאים.

 

מבחינה היסטורית, מחירי היהלומים המלוטשים נוטים להתייצב ואפילו לעלות בינואר, בשעה שהביקוש מצד קמעונאים המחדשים את המלאי בחנויות מוביל לעלייה מחירים לאור המחסורים. מגמה נוספת היא ירידת מחירים אחרי תערוכת הונג קונג. שתי המגמות המחזוריות הללו לעיתים מושפעות מהתנהגות לא שגרתית של השוק, בעיקר כשהביקוש שונה מהציפיות. כשהביקוש הצרכני בעונת החגים של נובמבר-דצמבר אינו עומד בציפיות, המחירים נוטים להיחלש בינואר. בדומה לכך, כשהביקוש בתערוכת הונג קונג עולה על הציפיות, המחירים נוטים לעלות במרץ.

 

למרות המגמות החוזרות למצב "רגיל" – ביקוש צרכני טוב בדצמבר, מחסורים בשוק הסיטונאי והתמתנות הירידות השנתיות – מצבה של תעשיית היהלומים טרם התבהר. כדי שזה יקרה, עלינו לראות ביקוש צרכני חזק לאורך השנה, ואנחנו עדיין מחכים לזה.

 

מחירי יהלומים מלוטשים

 

מאז 2016, מחירי היהלומים המלוטשים לעיתים רחוקות רשמו עליות חודשיות. זה קרה פעם אחת ב-2016 ופעם אחת ב-2017. הירידות החודשיות הפכו לנורמה בשנים האחרונות, למרות ששינויי המחירים עדיין רושמים יותר תנודתיות בחישוב חודשי, ומשקפים שינויים עונתיים, שאינם באים לידי ביטוי בהשוואות שנתיות.

 

ב-2017, המחירים היו חלשים במיוחד במשך ארבעה חודשים. בין החודשים מאי-אוגוסט נרשמו ירידות מחירים בכל הקטגוריות, חוץ מכמה יוצאי דופן. זו לא הייתה רק תקופה של חופשות, אלא גם של האטה במכירות ובביקוש, שפגעה בתעשיית היהלומים, לרמה שכמה חברות הגיעו לסף פשיטת רגל. מגמה זו השתנתה בחודשים האחרונים, ומאז תחילת השנה נרשמה עליית מחירים בשלושה מתוך ארבעת החודשים הראשונים של 2018.

 

עליות מחירים בכל הקטגוריות

 

מדד MDGT מורכב מרמות המחירים של יהלומים שונים רבים, בטווח משקל גדול, מ-1 קרט ומעלה. בחודש אפריל, מחיריהם של יהלומים עגולים במשקל 0.30-0.39 קרט (שלישים) עלו ב-0.9%, לאחר שרשמו עליה זה החודש החמישי ברציפות, בנתון המשקף העדפה מתמשכת ליהלומים קטנים יותר, בעיקר בשוק האמריקאי, ואפילו כשמדובר בתכשיטים בטווח מחירים בינוני ומעלה.

 

מחיריהם של יהלומים עגולים במשקל חצי קרט עלו ב-1.5%, המחירים של יהלומים עגולים במשקל 0.70-0.89 קרט רשמו עלייה חודשית של 1.2%. המחירים של יהלומים במשקל קרט רשמו באפריל עלייה חדה של 1.6%, והשלימו עלייה של 4.4% בששת החודשים האחרונים. זו אמנם לא עלייה עצומה, אך בהחלט יציבה. קטגוריה שרשמה עלייה חיובית במיוחד באפריל היא יהלומים עגולים במשקל 3 קרט, שמחיריהם עלה ב-2.5%.

 

מחירי יהלומים מלוטשים

למרות סדרת עליות המחירים לאחרונה, קטגוריות מרכזיות רבות של יהלומים מלוטשים עדיין מתומחרות נמוך יותר מאשר לפני שנה, למרות שישנם כמה יוצאי דופן. אחד מהם הוא יהלומים עגולים במשקל שליש קרט. העניין הרב בהם הוביל לכך שמחיריהם גבוהים בהרבה לעומת אפריל 2017, ורשמו עלייה שנתית של 8%. מחיריהם של יהלומים עגולים במשקל 1 קרט, לעומת זאת, עלו ב-0.4% בלבד לעומת אפריל אשתקד, ויהלומים במשקל 0.5 קרט ירדו בקרוב ל-5% לעומת רמות המחירים לפני שנה. עם זאת, הם סוגרים את הפער – במרץ נרשמה ירידה שנתית דרמטית של 9.6% במחיריהם.

 

מחירי יהלומים מלוטשים

מסקנה

 

נראה כי התקופה הארוכה של ירידות המחירים הסתיימה, לפחות לעת עתה. במשך שנים, קמעונאים בארה"ב התלוננו כי מחירי היהלומים המלוטשים גבוהים מדי, ולאט לאט התמקדו גם במוצרים אחרים, כגון תכשיטי זהב, אבני חן יקרות למחצה, ותכשיטים אחרים. הימשכות הלחצים הובילה לירידות מחירים, והשיבה אותם לרמות של סוף 2009. בתוך כך, המחירים החלו לטפס, וחלק יטענו כי יצאו משליטה. סביר להניח כי המחירים יישארו ברמות הנוכחיות למשך זמן מה. פחות סביר להניח כי המחירים יתחילו שוב לרדת בטווח הקרוב.

 

מחירי יהלומים מלוטשים
מחירי יהלומים מלוטשים

 

מאת אהוד לניאדו. למאמר המקורי באנגלית לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן