יהלומי גלם

האם מחירי היהלומים ימשיכו להתייקר?

מפיקות היהלומים הורידו את נפח כריית היהלומים בשנת 2020 לכ-107 מיליון קרט יהלומי גלם, צמצום של 20% לעומת רמות הכרייה ב-2019, כך קבעה אלרוסה (Alrosa) בניתוח שוק שפרסמה אשתקד.

 

"הירידה הטבעית, על רקע השבתה מתוכננת של מרבצי יהלומים גדולים שהתרוקנו, הוחרפה בשל מגפת הקורונה והסגרים הנובעים ממנה", נכתב בדוח, שבו צוינה גם סגירתו של מכרה ארגייל (Argyle) האוסטרלי בנובמבר 2020, שהיה אחראי לכ-10% מהפקת היהלומים העולמית.

 

אלרוסה רוסיה כריית יהלומים
צילום: Alrosa

איך זה השפיע על המחירים? מנתונים של ביין ושות' (Bain & Company), עול כי מחירי הגלם ירדו ב-7% ב-2019, וב-11% ב-2020. 

כשהביקוש עולה על ההיצע 

יציבותה של התעשייה בזמן הקורונה הובטחה בזכות אסטרטגיה של "מחיר על פני נפח", שבה נקטו מפיקות הכרייה עד שהביקוש התייצב, ונוצרו התנאים להתאוששות מחירים. עם זאת, ביין מסרה כי המחסור ביהלומים צפוי לגדול בשנים הקרובות.

 

דה בירס מכרה יהלומים
צילום: De Beers

"גם עם תרחיש שמרני לביקוש, ותרחיש אופטימי לכריית היהלומים, הביקוש עדיין יעלה על ההיצע כבר במחצית השנייה של העשור הבא", צופים באלרוסה. "זה אומר שבעיית המחסור המתרחב, תיפתר רק בהעלאת מחירי הגלם והמלוטש".

דה בירס מעלה מחירים

במהלך 2021, דה בירס העלתה את מחירי הגלם בכ-23%. גם השנה, החברה המשיכה להעלות את מחירי היהלומים, במכירת הגלם הראשונה לשנה הנוכחית, שנערכה בגבורון, בוצוואנה.

 

על פי חלק מהדיווחים, דה בירס ייקרה את המחירים של יהלומים גדולים יותר בשיעור של כ-5%, ואת המחירים של יהלומי גלם קטנים יותר בשיעור של כ-20%. סייעה לכך העובדה שהביקוש מצד קמעונאים גדולים בארה"ב ובסין עלה אשתקד, כשבמקביל מקורות היהלומים ממשיכים להתרוקן.

 

מכרה יהלומים ג'וואננג בוצוואנה
צילום: Debswana

יקר, אבל פחות  

אנליסט תעשיית היהלומים, פול זימניסקי, אמר ל-Rough & Polished כי דה בירס העלתה את מחירי היהלומים בגלל חוזר איזון בין ההיצע לביקוש, שהורגש עוד יותר בתחילת 2022, בשעה שהתעשייה מחדשת את המלאי אחרי בהלת הקניות בעונת החגים. 

 

"לאור ביקוש השיא של צרכנים ליהלומים טבעיים ב-2021, וההיצע המוגבל, סביר להניח שמחירי היהלומים יחזרו לרמות השיא שנרשמו ב-2011", אמר זימניסקי.

 

בעוד ההתייקרות הקודמת הורגשה בעיקר במחירי יהלומים גדולים יותר, כעת היא מורגשת בעיקר במחירי היהלומים הקטנים והזולים יותר. "יהלומים קטנים יותר, המשובצים בתכשיטים פחות יקרים הנמכרים בנקודות מכירה כמו וולמארט (Walmart), סבלו לאורך שנים מהיצע עודף. לקראת סוף 2021, מחיריהם עלו, לאור הירידה בהיצע וההתייקרות של יהלומים איכותיים יותר", אמר זימניסקי. על פי הדיווח, זה גרם ללקוחות של דה בירס למכור גלם ליצרנים בשוק המשני, והוביל להעלאת המחירים של דה בירס.

 

לוטש יהלומים לופה יהלום
צילום: EgolenaHK / shutterstock.com

לדברי זימניסקי, אלרוסה צופה עליות מחירים מתונות בעתיד הקרוב, לאור "המחסור המבני בהיצע". כשנשאל אם התעשייה צריכה לצפות לעליות מחירים נוספות בקרוב, אמר כי "אני חושב שמחירי היהלומים יהיו גבוהים יותר בסוף 2022 לעומת תחילת השנה, למרות שאני לא חושב שעליות המחירים שנרשמו ב-2021 בנות קיימא. לכן, המחירים לדעתי יעלו, אבל בקצב מתון יותר".

השפעת הסנקציות על רוסיה

ארה"ב והאיחוד אירופי הטילו לאחרונה סנקציות על מסחר ביהלומים מרוסיה. אלרוסה כבר הודיעה כי תסגור את משרדיה בניו יורק בסוף אפריל, לאור העימות בין רוסיה ואוקראינה, "והסנקציות שהוטלו בעקבותיו על ייבוא יהלומים [מרוסיה]". גם האיחוד האירופי אסר על ייצוא יהלומים ומוצרי יוקרה בשווי מעל 300 דולר לרוסיה, אך נכון לעתה טרם אסר על רכישת יהלומי גלם מרוסיה, כך שהעסקים של אירופה עם אלרוסה עוד לא נפגעים ישירות.

 

בתעשייה כמובן חוששים מהשפעת הסנקציות על כמות הגלם בשוק, ומעליית מחירים כתוצאה מכך. יו"ר מועצת היהלומים הטבעיים (NDC), סטפן לוסיה (Stephen Lussier), אמר לאחרונה כי הסנקציות עשויות להשפיע באופן מוגבל בלבד על ההיצע והביקוש הכוללים של יהלומים. "שווקים רבים לא ילכו בדרכם של האיחוד האירופי וארה"ב [בנושא הסנקציות], וחלק מהצרכנים לא יושפעו מהן", אמר לוסיה בריאיון לאתר WWD. "אז ייתכן שסך ההיצע והביקוש לא באמת יושפעו".

 

רוסיה אוקראינה תעשיית היהלומים
צילום: Svetlana Turchenick / shutterstock.com

לוסיה הוסיף כי הסנקציות הנוכחיות משפיעות על יכולתה של אלרוסה לגייס כספים, וזה עלול להשפיע עליה בטווח הבינוני עד הארוך, בכל הנוגע להשקעות בפרויקטים חדשים וטכנולוגיות כרייה.

 

אלרוסה, מצדה, עזבה מוקדם יותר החודש את מועצת היהלומים הטבעיים, ואת מועצה לנהלים אחראיים בענף התכשיטים (RJC), שבה כיהנה כסגן יו”ר, וזאת לאור העימות באוקראינה. מהחברה נמסר כי היא מקווה שהמצב יתייצב בקרוב.

 

דה בירס, בתגובה, פנתה לקמעונאים והבטיחה כי יוכלו לרכוש ממנה יהלומים "בביטחון", גם לאור הסנקציות על יהלומים מרוסיה. מדה בירס נמסר כי כל היהלומים שלה נכרים בבוצוואנה, קנדה, נמיביה או דרום אפריקה. “קבוצת דה בירס מחויבת לעבוד עם בעלי הסייט, כדי לתת מענה לביקוש מצד ארה”ב, תוך גילוי המקור וההשפעה של כל יהלום שאנחנו מגלים ומוכרים”, כך נכתב בהודעה.

 

מבוסס על מאמר מאת מת'יו ניאונגווה (Mathew Nyaungwa) באתר Rough&Polished, ועל פרסומים באתר IDEX Online

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן