יהלומים מלוטשים עגולים

"יהלומי מעבדה הם הדבר הכי חשוב שקורה בענף"

סין, שוק תכשיטי היהלומים השני בגודלו בעולם אחרי ארה"ב, ממשיכה לפתוח חנויות תכשיטים בקצב מהיר, ולהביא לעלייה בביקוש לתכשיטי יהלומים, כך אומר אנליסט היהלומים פול זימניסקי בריאיון ל-Rough&Polished. זימניסקי התייחס בריאיון לשורה של נושאים, ובהם עליית מחירי היהלומים, הגדרת יהלומי המריבה, התחרות עם יהלומי מעבדה, ואתגרי השיווק של ענף היהלומים הטבעיים.

ציינת לאחרונה כי עליית מחירי היהלומים תימשך. מה גורם לזה?

מגמת המחירים עוד עשויה להשתנות, אך קיים סיכוי גבוה יותר שעליית המחירים תימשך. ההיצע של התעשייה כעת מאוזן יותר, וזה צפוי להימשך בטווח הבינוני.

 

הביקוש בארה"ב חזק למדי, וזה צפוי להימשך. בסין, חנויות תכשיטים חדשות נפתחות בקצב מהיר, וזה מניע את הביקוש. נראה כי השוק באירופה נפתח מחדש, ובמזרח התיכון גם מתחדשת קצת התיירות.

 

יהלומים לבנים יהלומים מלוטשים
צילום: Byjeng / shutterstock.com

הסיכון הגדול ביותר לביקוש הוא ברמת המקרו, למשל יציאה משליטה של האינפלציה, או ירידות בשוק המניות בארה"ב או בכלכלה מרכזית אחרת. כלומר הסיכון לביקוש ליהלומים הוא ברמת המקרו מטבעו, אך כרגע האופק בהיר למדי, ואפשר ליהנות מזה.

בארה"ב נשמעים דיווחים כי האינפלציה הופכת לבעיה. לשיעור האינפלציה יש השפעה על הביקוש ליהלומים, האם הוא צפוי לרדת בקרוב?

בארה"ב לא אומרים שהאינפלציה היא בעיה, אבל יש כלכלנים שטוענים כך. האינפלציה כיום גבוהה מבעבר, ואפשר להבין למה. תכנית התמריצים מניעה את הביקוש, אך שרשרת האספקה נתקלת בקשיים בשל אמצעים הקשורים לקורונה, כמו סגרים ובידודים.

 

סין קורונה תכשיטים יהלומים
צילום: IHOR SULYATYTSKYY / shutterstock.com

כלומר, ההיצע מוגבל באופן מלאכותי, ואנחנו מגבירים אותו, וזה מתכון לאינפלציה. האם ניתן להסיר חלק ממגבלות הקורונה, ולחזור לפעילות רגילה? אם האינפלציה תימשך, זה ישפיע על מחירי היהלומים. רואים זאת היטב בהתייקרות הפקת היהלומים, לאור התייקרות עלויות כוח האדם, הציוד, השילוח וכן הלאה. כל אלו משפיעים בסופו של דבר על מחירי היהלומים.

דיברת גם על הצמיחה המהירה של חנויות התכשיטים בסין, מה הסיבה לכך?

התשובה היא הצמיחה החזקה השל כלכלת הצרכנים בסין. הכלכלה הסינית עוברת לשלב בוגר יותר. בשלב מוקדם יותר, ההוצאות בסין היו על תשתיות והשקעות הון. כעת, אפשר לראות עלייה בהוצאות הצרכנים, שמניעים את הכלכלה. זה קורה כבר כמה שנים, וחשוב לראות את קצב פתיחת החנויות של חברות התכשיטים הגדולות בסין, אפילו בעיצומה של הקורונה. זה חשוב לתעשייה, כי חנויות חדשות קונות מלאי, ואחרי שהן נפתחות הן הופכות למקור חשוב לביקוש חוזר.

 

גוצ'י תכשיטים אופנה איטליה
צילום: TungCheung / shutterstock.com

מדוע תעשיית היהלומים הטבעיים צריכה לשווק יהלומים?

יהלומים הם מותרות יוקרתיות לצרכן, וצריך למכור כאן רגש, כי זה משהו שאנשים רוצים אבל לא בהכרח צריכים. התעשייה חייבת לזכור את זה. בענף היהלומים, אם משקיעים כראוי בשיווק (והקמפיין עצמו מוצלח), רואים החזר על ההשקעה. התעשייה איבדה את דרכה מבחינה זו בעשור, עשור וחצי החולפים. הייתי רוצה לראות את מועצת היהלומים הטבעיים (NDC) מגדילה פי 2-3 את תקציב השיווק. אם תעשה זאת, צפוי ליהלומים הטבעיים עתיד מבטיח למדי.

האם יהלומי מעבדה עדיין מהווים איום על יהלומים טבעיים?

כן, הן ממשיכים להוות איום לגיטימי מאוד, וזה קרוב לוודאי הדבר הכי חשוב שקורה בתעשייה עכשיו. אך תעשיית היהלומים צריכה להתמקד בדברים שיש לה שליטה עליהם, כלומר לגרום לאנשים לרצות קודם כל את המוצרים שלה. התעשייה עשתה הרבה דברים נכונים בזירה זו בשנים האחרונות, אבל יש עוד הרבה דברים לעשות. התעשייה צריכה לגרום לאנשים להרגיש טוב כשהם קונים יהלום מאנגולה, מנמיביה, מקנדה, וצריך להיות לכך בסיס.

 

ייצור יהלומי מעבדה סינתטיים
צילום: Lightbox Jewelry

האם יש דרישה לשקיפות מהתעשייה?

כן, אנחנו מגיעים לנקודה שבה הצרכנים דורשים זאת. לפני 10-15 שנה, בדקו בקנדה את השאלה, האם צרכנים יהיו מוכנים לשלם יותר עבור יהלומים שמקורם ידוע. הבדיקה העלתה כי צרכנים אוהבים לדעת מאיפה הגיעו היהלומים שלהם, אך לא מוכנים לשלם עליהם יותר.

 

כיום, אנחנו מגיעים לנקודה שבה הצרכנים הולכים לדרוש את זה. מחקרים לאחרונה הראו כי צרכנים מוכנים לשלם יותר על יהלומים ממקור ידוע, גם אם עוד לא ראינו את זה קורה בפועל בשוק. זו צריכה להיות עדיפות מבחינת התעשייה, ממגוון סיבות.

דיונים רבים נערכו לאחרונה על ההגדרה מחדש של יהלומי מריבה. מה דעתך?

מדובר בתחום מתסכל עבור התעשייה, בגלל ההתקדמות האיטית בנושא. חשוב לשמור על מה שכבר הושג (כלומר תהליך קימברלי), אך צריך להמשיך ולהתקדם בכיוון הזה. רבים בתעשייה מתוסכלים בשל היעדר התקדמות. זה נובע לדעתי מהבירוקרטיה הכרוכה בעבודה משותפת של גורמים רבים ושונים בתעשייה העולמית.

 

כרייה ידנית אלוביאלית
צילום: Free Wind 2014 / Shutterstock.com

עם זאת, חברות בודדות צריכות להתמקד במה שהן יכולות לעשות. הן יכולות לעשות עסקים בהתאם למדיניות ולנהלים שהן קובעות. אך התעשייה בכללותה גדולה ומגוונת מדי, בשביל להתקדם במהירות שהיינו רוצים לראות.

 

מבוסס על מאמר מאת מת'יו ניאונגאווה, Rough & Polished

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן