rough diamond s 3659211 4623316 1

רוב האמריקאים: יהלומי מעבדה אינם אמיתיים

רוב ברור (68%) מקרב הצרכנים האמריקאים חושב כי יהלומים סינתטיים אינם יהלומים אמיתיים, לעומת 16% בלבד מהנשאלים שרואים יהלומי מעבדה כיהלומים אמיתיים – כך עולה מסקר חדש של איגוד מפיקות היהלומים (DPA) והאריס פול (Harris Poll), שנערך בחודש מאי בקרב כ-2,000 צרכנים אמריקאים.

 

עוד עולה מהסקר כי רוב הצרכנים בארה"ב חושבים שיהלומים סינתטיים אינם אמיתיים כי אינם טבעיים, מקורם אינו במעבה האדמה, ומפני שהם מעשה ידי אדם. הצרכנים נוטים לתאר יהלומים כ"אמיתיים", "טבעיים" ו"אותנטיים". לעומת זאת, התיאורים השכיחים של יהלומי מעבדה היו "מעשה ידי אדם", "מלאכותיים" ו"חיקויים".

 

"בתקופה שבה כל דבר 'מלאכותי' מתיימר להתחרות או להחליף דברים 'טבעיים' או 'אמיתיים', התוצאות מראות כי לצרכנים אכפת מהערך הפנימי, מהאותנטיות ומהסמליות של יהלום טבעי", אמר מנכ"ל איגוד מפיקות היהלומים, ז'אן-מארק ליברהר (Jean-Marc Lieberherr). "לא ניתן לשכפל במפעל את הרגש והמורשת של יהלומים טבעיים", הוסיף.

 

מהלך בלתי הפיך

 

נושא היהלומים הסינתטיים עלה לאחרונה שוב לכותרות, בעקבות הודעתה הדרמטית של ענקית היהלומים דה בירס (De Beers), בדבר השקת מותג תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה, בשם לייטבוקס (Lightbox), שייחשף רשמית בספטמבר הקרוב. הקולקציה שתושק תחילה בארה"ב תכלול עגילים ושרשרות, ותימכר אונליין. התכשיטים בקולקציה ישובצו ביהלומים שיוצרו במעבדת היהלומים הסינתטיים של דה בירס, אלמנט סיקס (Element Six).

 

ההודעה עוררה הדים, מאחר שזו הפעם הראשונה שדה בירס, המובילה ההיסטורית של ענף היהלומים, תמכור תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה, ולא ביהלומים טבעיים. על פי חלק מההערכות, צעד זה נועד להלחיץ את יצרניות הסינתטיים, מאחר שדה בירס צפויה למכור יהלומים סינתטיים במחירים נמוכים משמעותית ממחיריהם בשוק. כך, למשל, מחירו של יהלום סינתטי במשקל 1 קרט יעמוד על 800 דולר, לעומת מחירו בשוק, שעשוי להגיע ל-4,000 דולר לקרט.

 

מעבדה לייצור יהלומים סינתטיים של scio diamond
צילום: Scio Diamond Technology Corporation

 

בנק ABN AMRO ניתח לאחרונה את המהלך של דה בירס, וקבע כי מטרתו כנראה ליצור הפרדה ברורה בין תעשיית יהלומי המעבדה לבין תעשיית כריית היהלומים, על מנת להגן על הכנסותיה בעסקי הכרייה."דה בירס נוטה להקדים את המתחרות, ולהבריק בקמפיינים. מהלך אסטרטגי זה מראה עד כמה רציני האיום שמציבים יהלומי מעבדה לתעשיית היהלומים הטבעיים", נכתב באותה סקירה. "כעת, יצרניות אחרות של יהלומי מעבדה צריכות להגיב […] אנחנו חושבים שהמאבק מבחינתן יהיה קשה, כי דה בירס תמיד צעד אחד לפני כולם".

 

עוד נכתב באותה סקירה כי "השאלה היא האם, בסופו של דבר, הצרכן יילך על היפה, הזול ובר-הקיימא יותר, או על היפה, הנדיר, הפחות זול והפחות בר-קיימא. זו תהיה החלטה אישית. מה שבטוח, השינויים בתעשיית היהלומים מתקרבים. המהלך של דה בירס בלתי הפיך […] דה בירס צפויה לשרוד באחת התעשיות או בשתיהן, אך תפקידה לטווח ארוך עשוי להשתנות".

 

הייצור עולה, המחירים יורדים

 

ייצור כלכלי של יהלומי מעבדה באיכות נוי החל רק בעשור האחרון. כיום, הוא מסתכם על פי ההערכות בכ-5 מיליון קרט בשנה, פחות מ-10% מהתפוקה השנתית העולמית של יהלומים באיכות נוי, שמסתכמת בכ-60 מיליון קרט.

 

בתחילת אפריל, פרסם האנליסט פול זימניסקי סקר מחירים, שהצביע על עלייה בהפרש המחירים בין יהלומי מעבדה באיכות נוי, לבין יהלומים טבעיים. מהסקר עולה כי הפרש המחירים, שעמד לפני שנה על 11%-20%, עומד נכון לאפריל 2018 על 28%-40%. לדברי זימניסקי, היות שייצור הסינתטיים ממשיך להגביר קצב, נראה כי הגידול בהפרשי המחירים בין יהלומי מעבדה ליהלומים טבעיים הוא בלתי נמנע.

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן