טבעת נישואין זהב יהלומים

יהלומי מעבדה והתעשייה ההודית

תעשיית אבני החן והתכשיטים ההודית, המוכרת בזכות חוסנה וגמישותה, מתמודדת בשנים האחרונות עם לא מעט אתגרים. הביקוש ליהלומים ירד, מחירי הגלם התייקרו, המימון הבנקאי התכווץ, מסי הייבוא עלו, ועוד.

 

שר המסחר והתעשייה ההודי, פיוש גויאל (Piyush Goyal), השתתף בסוף נובמבר בכנס שנערך בניו דלהי, בניסיון לפייס את התעשייה, שלטענתה כמה עסקים עזבו את המדינה בשל העלייה במסי הייבוא. השר קרא לחברים בתעשייה לציית לנהלים בביצוע עסקאות דיגיטליות, במטרה לשמור על היושרה של הענף. הוא גם ציין שהוא מצפה ל"מחויבות" מצד סוחרים, והוסיף כי "אני פועל על מנת לסייע לתעשייה בבקשתה הנוגעת למיסוי המוטל על זהב, מתכות יקרות אחרות ויהלומים, על מנת להחזיר להודו עסקים רבים שעזבו את המדינה".

 

גויאל הזהיר את חברי התעשייה מעסקאות לא חוקיות, וציין כי "100% כנות חשובים על מנת לשכנע משרדי ממשלה אחרים להסכים לדרישות של התעשייה. הממשלה תוכל לסייע לכם בהורדת מסים, מכסי יבוא ומס סחורות ושירותים (GST)". הוא אף הזכיר לנוכחים את העסקים שהשתמטו מחובות בנקאיים ופשטו רגל, שהתנהלותם פגעה בשמה של התעשייה, וציין כי עליה לבחור כעת בנתיב הנכון.

 

דגל הודו
צילום: Pexels / pixabay.com

השוק עומד במקום

התעשייה ההודית, וענף היהלומים במיוחד, נפגעו מכמה כיוונים ופועלים בכמה דרכים כדי לחדש את תהליך העבר, על ידי פיקוח וצמצום היקפי הייצור, במטרה לצמצם את מלאי היהלומים המלוטשים ואת רכישות הגלם. 

 

שוק היהלומים המלוטשים עומד במקום בחודשים האחרונים, ויש לכך סיבות רבות. קניינים ממדינות אחרות, המנצלים את מצבו של השוק ההודי, מחפשים יהלומים מלוטשים במחירים זולים יותר. גם בהודו, קנייני יהלומים מלוטשים מחפשים מחירים מוזלים, וצמצמו רכישות בשל ביקוש חלש בשווקי התכשיטים המקומיים.

 

חברות הכרייה סיפקו בחודשים האחרונים הקלה מסוימת. דה בירס אפשרה, לראשונה, לחברות יהלומים להחזיר חמישית ויותר מהיהלומים שרכשו, וכן חתכה בממוצע 5% ממחירי הגלם, כדי לסייע לחברות הליטוש בהודו. אולם הסיבה לכך עשויה להיות גם חולשת השוק, או אפילו ירידה בשליטתה של דה בירס על היצע הגלם, מאחר שבשנים האחרונות היא משיגה גלם ממקורות רבים. אין פתרון פשוט לסוגיות הללו, כשברקע יהלומי המעבדה חודרים לשוק ההודי בגדול. נראה כי התחום מתחזק מדי יום, וחלק מהתעשייה אפילו מאמין שיהלומי מעבדה יסייעו להחיות את התעשייה, הסובלת מהאטה.

 

בדיקת יהלומים הודו
צילום: David Talukdar / shutterstock.com

ביקוש מתחזק ליהלומי מעבדה 

לדברי מקורות שונים, כ-10% ממפעלי ליטוש היהלומים הטבעיים בסוראט מלטשים כיום יהלומי מעבדה. יהלומי המעבדה חודרים אמנם לשווקי הצרכנות, אך לא כל הצרכנים מתרשמים מהם. הדור הוותיק יותר שומר על נאמנות ליהלומים טבעיים, אבל המילניאלס בהודו נוטים ביתר קלות להשקיע את כספם ביהלומי מעבדה. מדובר כיום ביהלומי מעבדה איכותיים, שעלותם נמוכה בהרבה ממחירי היהלומים הטבעיים, לכן הביקוש עולה, וצפוי להתמיד. 

 

התעשייה ההודית מתקשה מזה תקופה. נתוני הייצוא-יבוא בחודש אוקטובר (לא סופיים), שפרסמה המועצה לקידום ייצוא אבני חן ותכשיטים מהודו (GJEPC) מצביעים על ירידה של 15.36% בייצוא יהלומים מלוטשים, ועל ירידה של 19.61% בייצוא יהלומי גלם בהשוואה לאוקטובר 2018. עם זאת, הייצוא של יהלומי מעבדה מלוטשים הוכפל ויותר במהלך החודש, לעומת אוקטובר 2018. מגמה זו צפויה להימשך, ולאיים על תעשיית היהלומים הטבעיים במדינה.

 

עד היום, נטען כי רק חברות ליטוש קטנות ובינוניות עברו ללטש יהלומי מעבדה בסוראט. אולם כעת, נראה כי חברות גדולות יותר עשויות לחדור לתחום. בתקשורת דווח לאחרונה כי דיליפ מהטה (Dilip Mehta), יו"ר החברה ההודית-בלגית רוזי בלו אליאנס (Rosy Blue Alliance), הודיע כי המיזם העצמאי של משפחתו בתחום יהלומי המעבדה צפוי להתרחב. אמירה זו חיזקה את השמועות כי חברות יהלומים גדולות ורבות יותר בהודו ייכנס בסופו של דבר לתחום יהלומי המעבדה. אולי הן יעשו זאת באמצעות עסק נפרד, שאינו קשור לעסקי היהלומים הטבעיים שלהם. "אם דה בירס יכולה, גם אני יכול.".. האם זה יהיה הטרנד החדש?

 

יהלומים סינטטים
צילום :Unknown photografer

על פי הדיווחים, דיליפ מהטה אמר ל-Times of India כי "נייצר כ-25,000 קרט יהלומי מעבדה ונייבא יהלומי גלם שמיוצרים בסין דרך הונג קונג. שוק היעד שלנו יהיה הודו, וכן ארה"ב ודובאי. בהדרגה, נרחיב את יכולות הייצור שלנו. חברות יהלומים רבות כבר נכנסו לעסקי יהלומי המעבדה, אבל הן לא מפרסמת את זה באופן רשמי. בשנים הבאות, תראו חברות רבות בתחום הרווחי הזה".

 

לסיכום, תעשיית היהלומים ההודית אמנם התמודדה עם סערות רבות בעבר, אך המצב הנוכחי הוא תרחיש שונה לחלוטין, ועליה להיאבק ביותר 'יהלומים'. האם היא מוכנה למאבק?

 

מבוסס על מאמר מאת ארונה גאיטונד (Aruna Gaitonde), עורך חטיבת אסיה, Rough & Polished

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן