בורסת יהלומים הודו בהראט

האם תעשיית היהלומים ההודית תשרוד את המשבר?

תעשיית היהלומים ההודית נאלצת להתמודד עם עתיד חסר ודאות, ושורה של אתגרים במקביל. כאשר ענקית היהלומים דה בירס (De Beers) דיווחה כי מכרה יהלומי גלם בשווי 545 מיליון דולר במחזור המכירות הראשון של השנה, לאחר שנת 2019 הקשה, זו נראתה כאינדיקציה לכך שהתעשייה עלתה על מסלול התאוששות. אולם בדיוק כשהתחילו להירשם בתחילת 2020 סימני שיפור בתעשייה, שהתמודדה עם האטה בהונג קונג ובסין – בשל מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין וההפגנות בהונג קונג – השתרר כאוס, עם התפרצות נגיף הקורונה בסין.

 

ייצוא יהלומי הגלם מהודו רשם בדצמבר 2019 עלייה חודשית קלה, והסתכם ב-1.25 מיליארד דולר. גם ייבוא יהלומי המעבדה עלה בדצמבר 2019 ל-45.69 מיליון דולר, לעומת 14.75 מיליון דולר בדצמבר 2018. הנתונים הראו כי התעשייה מצויה על סף שיפור וצמיחה. אך כעת, הרבעון הראשון נראה עגום עוד יותר, לאחר שהתפרצות נגיף הקורונה פגעה בביקוש בהונג קונג, יעד הייצוא הגדול ביותר של הודו. דצמבר עוד היה חיובי, והחברים בענף חשבו שהמצב משתפר, אבל מינואר ואילך צצה בעיית הקורונה. היא פגעה בייצוא בינואר, וההתאוששות תארך לכל הפחות חודש-חודשיים. 

 

בדיקת יהלומים הודו
צילום: David Talukdar / shutterstock.com

ייצוא היהלומים המלוטשים מהודו להונג קונג ירד ב-23% בתשעת החודשים שהסתיימו בדצמבר 2019, לעומת התקופה המקבילה ב-2018, והסתכם ב-5.4 מיליארד דולר. סך ייצוא אבני החן והתכשיטים מהודו להונג קונג ירד באותה תקופה ב-9% ל-7.4 מיליארד דולר. המועצה לקידום הסחר בהונג קונג (HKTDC) דחתה בשל התפרצות נגיף הקורונה את שתי התערוכות – תערוכת היהלומים, אבני החן והפנינים של הונג קונג, ותערוכת התכשיטים הבינלאומית של הונג קונג – ל-18-21 במאי, ותעשיית אבני החן והתכשיטים ההודית שרויה במצוקה. כמו כן, מבקרים מסין והונג קונג לא צפויים לבקר בתערוכת IIJS לשנת 2020, לאחר שהודו ביטלה את הוויזות למבקרים משתי המדינות.

 

במכירה הראשונה שערכה השנה דה בירס, מחירי יהלומי הגלם עלו ב-3-4%, אך יצואני היהלומים מהודו אינם בטוחים שזה יוביל לעלייה גם במחירי היהלומים המלוטשים, כי הביקוש מסין, הונג קונג והמזרח הרחוק צפוי להיפגע בשל התפשטות נגיף הקורונה. בנוסף, סוחרי אבני החן והתכשיטים בהודו מאוכזבים מהתקציב הממשלתי לשנת 2020, שהותיר על כנם את המס על ייבוא זהב (12.5%) ואת המס על ייבוא תכשיטים (7.5%); במקביל, לא ניתנו כל הטבות אחרות לתעשיית היהלומים. הביקוש לתכשיטי זהב בהודו רשם אשתקד ירידה שנתית של 9% והסתכם ב-544.6 טון. הירידה נבעה בעיקר מזינוק במחיר המתכת הצהובה במחצית השנייה של 2019, שזינק לשיא של שש שנים. גם ההאטה הכלכלית המקומית והביקוש החלש יחסית באזורים הכפריים השפיעו על המחירים.  

 

טבעת נישואין זהב יהלומים
צילום: Sukpaiboonwat / shutterstock.com

הודו היא מרכז ליטוש היהלומים הגדול בעולם, וסוראט היא המרכז הגדול במדינה לליטוש ועיבוד יהלומי גלם, ואחראית לייצוא כ-85% מהיהלומים. התפרצות נגיף הקורונה בסין צפויה להשפיע על מכירת יהלומים מלוטשים, אם לא ישתלטו על המצב בקרוב. מחירי המלוטש לא יעלו, ולחצים יופעלו על שולי הרווח של היצרנים. סך ייצוא היהלומים המלוטשים מהודו בתשעת החודשים הראשונים של שנת הכספים הנוכחית ירד ב-17.14% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. התעשייה ציפתה שהייצוא ישתפר ברבעון הרביעי, בעקבות הסכם הסחר בין ארה"ב וסין. אך כפי שמצב הדברים נראה כעת, הייצוא לא צפוי להתחזק ברבעון הרביעי .

 

הדיווחים בעיתונות ההודית מדגישים את החשש בקרב סוחרי יהלומים רבים, מההשפעה של התפרצות הקורונה. בהודו אמנם נרשמו רק תקריות מבודדות של קורונה, אך רוב הגורמים בענף מודאגים מההשפעה על מסחר היהלומים במדינה, במיוחד בסוראט. על פי הדיווחים בתקשורת, התעשייה בסוראט צפויה להפסיד 1.12 מיליארד דולר בחודשים הקרובים, כי הונג קונג היא אחד מיעדי הייצוא המרכזיים שלה, וכבר הצהירה על מצב חירום בשל התפרצות הנגיף. הונג קונג היא היעד לכ-37% מייצוא היהלומים מסוראט. במקביל, סוחרי יהלומים מגוג'ראט המוצבים בהונג קונג שבים להודו עד שהמצב במזרח הרחוק ישתפר, כלומר בינתיים לא נעשים עסקים.

 

על פי הדיווח ב-Times of India, אזור הסחר המיוחד (SNZ) של מרכז מסחר היהלומים (Diatrade) הבינלאומי של סוראט, הממוקם בבורסת הירה בגוג'ראט (GHB) באיצ'פור (Ichhapore), נקבע כאזור מכס מיוחד לייבוא, מסחר וייצוא מחדש של יהלומי גלם. חברות כריית יהלומים מובילות מרחבי העולם היו אמורות להגיע לסוראט בסוף פברואר, כדי למכור את יהלומי הגלם שלהם ישירות ליהלומנים בעיר. לאור המצב, נותר לראות אם אכן עשו זאת.  

 

דיוואלי חג הודו קישוטים
צילום: confused_me / pixabay.com

ייבוא יהלומי הגלם השנתי להודו נבלם ברמה של 18 מיליארד דולר. כ-70% מיהלומי הגלם נרכשים מחברות כריית היהלומים הגדולות, ובהן דה בירס, אלרוסה (Alrosa), ריו טינטו (Rio Tinto), דומיניון (Dominion) וכו'. יתר היהלומים נכנסים להודו דרך שווקים משניים באנטוורפן ובדובאי. אך בנקים הודים הפועלים באנטוורפן, מרכז המסחר ביהלומי גלם, עצרו את המימון לענף היהלומים בעיר הבלגית, או צמצמו את החשיפה שלהם לענף. גם בהודו עצמה, הבנקים צמצמו את המימון לענף אבני החן והתכשיטים.

 

עם זאת, לסוחרים בהודו הרוכשים יהלומי גלם מענקית הכרייה אלרוסה, יש סיבה להתעודד. כלי התקשורת דיווחו לאחרונה כי בנקים ברוסיה התחילו לתת הלוואות ללקוחותיה הזרים של אלרוסה, לטובת רכישות של יהלומי גלם. זה יסייע למסחר היהלומים בהודו, הנאבק לקבל מימון בנקאי, לאחר הונאת הענק לכאורה שהוביל ניראב מודי (Nirav Modi). על פי הדיווחים, אלרוסה גם אפשרה ללקוחות היהלומים שלה בהודו לצמצם עד 55% מרכישות היהלומים שלהם, כדי שלא ייאלצו לאגור מלאי. "זה יסייעו לאלו שרוכשים יהלומי גלם מאנטוורפן. בנק ABN Amro כבר צמצם את המימון לרכישות יהלומי גלם, וקיצר את תקופות האשראי. לכן, אם הבנקים ברוסיה מציעים תנאי הלוואה ידידותיים לעסקים, זה טוב למסחר היהלומים בהודו", מסר קולין שאה (Colin Shah), סגן יו"ר המועצה לקידום ייצוא אבני חן ותכשיטים מהודו .

 

ארונה גאיטונד (Aruna Gaitonde), עורך חטיבת אסיה, Rough & Polished

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן