כיפה הכיפה הכי יקרה בעולם יהלומים

בין אמונה ותרבות: על הקשר הייחודי בין יהלומים ליהדות

מזה מאות שנים, קיים קשר מיוחד בין העם היהודי לבין עולם המסחר ביהלומים. יהלומים מוזכרים לראשונה כבר בתנ"ך, ובמהלך אלפי השנים שעברו מאז, יהודים מכל רחבי העולם פיתוח את מומחיותם בתחום. כהמשך לקשר בין העם היהודי לתחום היהלומים, לאחר הקמתה של מדינת ישראל, תעשיית היהלומים המקומית הפכה במהרה לאחד המרכזים החשובים בענף העולמי.

 

יהלומים בתנ"ך

המילה "יהלום" הופיעה כאמור לראשונה בתנ"ך. בספר שמות פרק כ"ח, פסוק י"ח, נכתב "וְהַטּוּר, הַשֵּׁנִי–נֹפֶךְ סַפִּיר, וְיָהֲלֹם". חושן הכהונה, שנענד על ידי הכהן הגדול, שובץ בעיקר באבני חן צבעוניות, ובהן יהלום.

 

לא ברור אם המילה "יהלום" בהקשר זה אכן ציינה את אבן החן המוכרת לנו כיום. ספק רב אם היו יהלומים בארץ ישראל בשלב כה מוקדם בהיסטוריה, מאחר שלא ידוע על מכרות או מקורות ליהלומים באותה תקופה.

 

יהודים ויהלומים באירופה

בימי הביניים ואילך, מסחר היהלומים של היהודים שיגשג. על יהודים נאסר בין היתר לרכוש אדמות או לעבוד בחקלאות ובשורה של ענפים אחרים. לכן, פנו היהודים לענפים אחרים, ובהם מסחר וליטוש יהלומים ואבני חן. אחת הסיבות לכך הייתה שהתחום לא דרש חלל גדול או ציוד מורכב מדי. כמיעוט נרדף, יהלומים היו דרך מצוינת לשמר עושר, ולהעבירו ממקום למקום במידת הצורך. וכך, בימים שבהם ארבה סכנה, יכלו היהודים לארוז את היהלומים ואבני החן – פריטים קטנים ויקרים שקל לשאת ממקום למקום – ולעזוב.

 

יתרון נוסף שממנו נהנו היהודים היה אמון. באותם ימים, קשה היה להבטיח שיהלומים או כספים יגיעו ליעדם בבטחה. מבחינה זו, נהנו היהודים מקיומן של קהילות יהודיות מבוססות וחברי משפחה שהתגוררו בערים גדולות רבות באירופה, ואפשרו לאותם סוחרים לשלוח יהלומי גלם ויהלומים מלוטשים, ולקבל עבורם תשלום.

 

במשך קרוב ל-400 שנה, לוטשי היהלומים היהודים התרכזו ושגשגו בהולנד, שם הכנסייה הפרוטסטנטית גילתה כלפיהם סובלנות. מלחמת העולם השנייה, עם זאת, פגעה קשות במסחר היהלומים בעיר. אחרי המלחמה, ניצולי השואה התרכזו באנטוורפן, ותעשיית הליטוש הסתמכה בעיקר עליהם.

 

תעשיית היהלומים בישראל

תעשיית היהלומים בישראל החלה להתפתח בשנות ה-30 של המאה ה-20, לאחר שסוחרי יהלומים, לוטשי יהלומים ותכשיטנים יהודים מאירופה עלו לישראל. הם הקימו את בורסת היהלומים הישראלית, שעברה בשנות ה-60 לרמת גן, וצמחה במהרה למרכז עולמי מוביל בענף היהלומים.

 

כיום, בורסת היהלומים הישראלית כוללת ארבעה בניינים שבהם פועלות חברות הבורסה. במתחם בורסת היהלומים הישראלית פועלים גם מפעלי ליטוש ועסקים שונים המשרתים את התעשייה.

 

כלכלת ישראל אמנם גדלה באופן דרמטי בעשורים האחרונים, אך ההיבטים השונים של מסחר היהלומים עדיין אחראים לכ-16% מהתל"ג הישראלי, כולל מסחר ביהלומי גלם, ליטוש, הערכת יהלומים מלוטשים, שיבוץ יהלומים בתכשיטים, רכישת ומכירת יהלומים לא משובצים, ועוד.

 

באדיבות מוטי ישראלי יהלומים

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן