יהלומים מימון כסף דולר

לראשונה מזה שנים: עלייה במימון הבנקאי של ענף היהלומים

לראשונה מזה שנים, בשנת 2021 לא נרשם מחסור במסגרות האשראי לענף היהלומים, כך עולה מדוח הסיכום השנתי של הענף בשנים 2021-2022, שחיברו חברת ביין ושות' (Bain & Company) ומרכז היהלומים העולמי באנטוורפן (AWDC).

 

בדוח נכתב כי "מוסדות פיננסיים […] הגדילו את מסגרות האשראי מתוך אמון בתעשייה". עוד צוין כי בזכות יותר כסף זמין, לוטשים וסיטונאים עברו למכירות במזומן, הסתמכו פחות על הלוואות בנקאיות, והשקיעו מחדש את הרווחים בעסק. "חלק מהסוחרים הגדולים יותר שינו את המוקד, והפכו את הקצאת הכספים לאחד ממקורות ההכנסה הגדולים ביותר שלהם", כך נכתב

כריית יהלומי גלם

בדוח נכתב כי היצע יהלומי הגלם התחיל להתאושש ב-2021, לאחר שכריית היהלומים צמחה ב-5% ל-116 מיליון קרט יהלומים. עם זאת, מדובר עדיין בירידה של כ-20% לעומת נפח הכרייה ב-2019, לפני פרוץ הקורונה. 

 

כריית יהלומים בעולם 2021
מקור: Bain

היצע היהלומים עלה אשתקד ב-16 מיליון דולר, והצליח לאזן את המחסור של 11 מיליון קרט, בשל סגירתו של מכרה היהלומים ארגייל (Argyle) באוסטרליה, בנובמבר 2020. על פי הדוח, רוב הצמיחה בהיקף הכרייה נרשמה בבוצוואנה – שבה גדל נפח הכרייה בכ-5 מיליון קרט, כי דה בירס עיבדה עופרה בדירוג גבוה במכרה ג'וואננג (Jwaneng)- וכן בקנדה, רוסיה, ודרום אפריקה. 

 

בקנדה, חידוש הכרייה במכרות היהלומים אקאטי (Ekati) ורנרד (Renard) תרם לתפוקה העולמית כ-4 מיליון קרט מכל מכרה. גם אלרוסה (Alrosa) הגדילה את נפח הכרייה השנתי ב-2.5 מיליון קרט. בדרום אפריקה, נפח הכרייה של דה בירס גדל בזכות דירוג עופרה גבוה יותר במחזור הכרייה האחרון במכרה ונשיה (Venetia).

 

כריית יהלומים מדינות 2021
מקור: Bain

בשנת 2020, הפקת היהלומים העולמית המשיכה בירידה העקבית שלה, והסתכמה ב-111 מיליון קרט, כתוצאה ישירה מהקורונה. רוב החברות צמצמו או הפסיקו את פעילות הכרייה במחצית הראשונה של 2020, כאשר חלק מהמגבלות נמשכו מעל ששה חודשים.

חיתוך וליטוש יהלומים

בדוח נקבע עוד כי עלייה בריאה בביקוש ובמחירי המלוטש, הפכו את 2021 לשנה מצוינת לסיטונאים ולוטשים, שרשמו את שולי הרווח הגבוהים ביותר בעשור החולף. "את הביקוש הניעו התאוששות כלכלית גלובלית מהירה, עניין גובר בתכשיטי יהלומים בארה"ב, והתרחבות קמעונאית לערים קטנות יותר בסין", כך נכתב. 

מכירות היהלומים המלוטשים זינקו ב-55%

"המנצחים הגדולים הם אלו שהיה להם מספיק מזומן כדי לרכוש יהלומי גלם בהנחות גבוהות (30% עד 40%) בין החודשים מרץ וספטמבר 2020", נכתב בדוח. "לחברות האלו היה מספיק מלאי בזמן ההתאוששות של השוק ב-2021. רוב יהלומי הגלם שנקנו ב-2020 נשלחו למרכזי חיתוך וליטוש בתחילת 2021, כדי להחליף את מלאי הגלם ההולך ואוזל […] כתוצאה מכך, ייבוא יהלומי הגלם להודו עקף משמעותית את מכירות יהלומי הגלם ב-2021".

 

ליטוש יהלומים בעולם 2021
מקור: Bain

לוטשי יהלומים בהודו הגדילו את רכישות הגלם ב-94%, כדי לספק מענה לביקוש החזק מצד קמעונאים במהלך 2021. היקף הליטוש בסין זינק ב-43%, אך עדיין לא הגיע לרמות שקדמו למגיפה. הדוח צופה כי בשנים 2022-2023 הביצועים יושפעו במידה רבה מהציפיות להמשך צמיחת הביקוש והתחזקות הסנטימנט הצרכני, וכן מההיצע המוגבל של יהלומי הגלם.

 

הסגמנט הסיטונאי והקמעונאי רשמו אשתקד רווחיות שיא בעשור האחרון, לאחר שצמחו ב3-5% וב-6-8%, בהתאמה. יחד, הרווח של חברות הכרייה והקמעונאים אשתקד היה גבוה ב-7 מיליארד דולר לעומת 2020, בזכות שיפור בתנאים בשוק, ותכניות שונות לשיפור היעילות, שהתעשייה אימצה לאור הסגרים והתחרות בשוק. 

 

הדוח גם צופה כי שוק היהלומים ירשום השנה צמיחה גבוהה יותר מזו שנרשמה לפני המגיפה, ויחזור לשיעורי צמיחה רגילים בשנים 2023-2024. 

 

מבוסס על סקירה של מתיו ניאונגווה (Mathew Nyaungwa) מאתר Rough & Polished

 

לקריאת הדוח המלא לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן