יהלום המילניום של דה בירס

10 היהלומים היקרים ביותר בעולם

סיסמת הקמפיין המבריקה של דה בירס (De Beers), "יהלומים הם לנצח" (diamonds are forever), היוותה חלק משמעותי בהחדרת ערך "החיים הנצחיים" לאחד המשאבים הכי נחשבים בעולם; כמה יהלומים, לעומת זאת, שווים יותר מאשר אחרים, בעלי היסטוריה מרתקת הכוללת מסעות מסביב לעולם. הרשימה שלפניכם כוללת כמה מהיהלומים היקרים ביותר שנכרו אי פעם, שהוצגו או נמכרו בהיסטוריה העולמית.

 

כוכב המילניום: ללא מחיר

יהלום כוכב המילניום (Millennium Star), לב אוסף תכשיטי המיליניום של דה בירס (De Beers), נכרה בזאיר בשנת 1990 ושקל 777 קרט בצורתו הגולמית, דבר שהפך אותו ליהלום הגלם באיכות אבן חן השישי בגודלו בעולם. זאת ועוד, זהו היהלום השני בגודלו בעולם בעל דירוג צבע D, בליטוש אגס, ונטען כי זהו היהלום היחידי בעולם המדורג גם פנימית וגם חיצונית – כללא פגמים. בצורתו הסופית, כוכב המילניום שוקל 203.04 קרט.

 

יהלום הקוהינור: ללא מחיר

יהלום הקוהינור (Koh-i-Noor) הוא אחד היהלומים העתיקים ביותר על פני כדור הארץ, בעל היסטוריה מתועדת. כיום משובץ היהלום המפורסם בכתר המלכותי של המלכה אליזבת' הראשונה, ובצורתו המקורית, כאשר הוצג בפני המלכה ויקטוריה, היה משקלו 186 קרט. לאחר חיתוך מחודש, שוקל היהלום 108.93 קרט, והוא בעל 33 פסטות כתר, ו-23 פסטות פביליון. צבעו של היהלום קיבל את הדירוג D, והבהירות שלו נחשבת יוצאת דופן.

 

יהלום הקולינן: 400 מיליון דולר

יהלום הקולינן (Cullinan) הוא יהלום הגלם הגדול ביותר, שנתגלה אי פעם בעולם. היהלום התגלה באפריקה ב-1905. משקלו 3106 קרט שווה ערך ל- 621 גרם. היהלום נבקע לשלושה חלקים גדולים, תשעה חלקים קטנים יותר ותשעים ושניים יהלומים קטנים. מלאכת הליטוש ארכה כשנה, ובסיומה נתקבלו שני היהלומים המלוטשים הגדולים ביותר בעולם באותה העת: קולינן 2 – המשובץ בראש שרביט המלוכה הבריטי; וקולינן 2 – או הכוכב השני של אפריקה, 317.4 קרט בשווי 400 מיליון דולר, היהלום המלוטש הרביעי בגודלו בעולם. שני היהלומים נמצאים בתכשיטי הכתר של משפחת המלוכה הבריטית.

 

יהלום התקווה: 350 מיליון דולר

יהלום התקווה (Hope Diamond) הוא יהלום כחול נדיר במשקל 45.52 קרט (9.10 גרם). לאחר הגיעו לאירופה, הוא לוטש למשקל 65.50 קרט. ב-1911 נמכר היהלום הנדיר לאלמנתו של אדוארד מקלין (Edward McLean) מקים העיתון "וושינגטון פוסט". לאחר מותה, נמכר ההופ הכחול ב-1949 ליהלומן הנודע מניו יורק, הארי ווינסטון (Harry Winston), שהעניק אותו ב-1958 למוזיאון סמיתסוניין (Smithsonian) בוושינגטון, שם הוא מוצג עד היום. שוויו של היהלום מוערך בכ-350 מיליון דולר.

 

יהלום התקווה הכחול
צילום:Gary Arbach | Dreamstime.com

יהלום המאה: 100 מיליון דולר

יהלום המאה (Centenary Diamond) הוא היהלום השלישי בגודלו שכרתה דה בירס (De Beers) ממכרה פרמייר (Premier) בדרום אפריקה. היהלום נכרה ב-1986 והוא שקל 599 בצורתו הגולמית. גילוי של יהלום המאה הוכרז ב-1988, לרגל חגיגות 100 השנים של ענקית הכרייה, שהעניקה לו את שמו במסגרת המעמד. בצורתו הסופית לאחר ליטוש, שוקל היהלום 273.85 קרט, והוא בעל 247 פסטות ושני יהלומים נפרדים ללא פגמים בליטוש אגס. יהלום המאה הוא בצבע D, והבהירות שלו – הפנימית והחיצונית – ללא רבב. אף על פי שהיהלום מעולם לא הוערך באופן רשמי, בעת חשיפתו הרשמית במאי 1991 הוא בוטח בשווי של 100 מיליון דולר.

 

שוויש – טבעת יהלום שכולה יהלומים: 70 מיליון דולר

חברת תכשיטים שוויצרים היא האחראית ליצירת אחת מטבעות היהלום היקרות ביותר בעולם: שוויש (Shawish), חברת התכשיטים מז'נבה, לקחה יהלום גלם גדול וחתכה אותו ליצרת הטבעת עשויית היהלומים הראשונה בעולם. טבעת היהלום, במשקל 150 קרט, הוערכה בכ-70 מיליון דולר, ועבודת החיתוך והליטוש שלה ארכה כשנה.

 

טבעת היהלום שוויש
צילום:Shawish Diamond

הכוכב הוורוד: 83 מיליון דולר

במשקל 59.60 קרט (11.92 גרם), יהלום הכוכב הוורוד (Pink Star) – שנקרא בעבר שטיינמץ הוורוד (Steinmetz Pink) – נחשב ליהלום המלוטש הגדול ביותר ללא פגמים, בצבע ורוד עז, שדורג על ידי המכון הגמולוגי האמריקאי (GIA). יהלום הכוכב הוורוד הוא מסוג IIa ושקל 132.4 קרט במצבו הגולמי, כשהתגלה בבוצואנה ב-1999. היהלום הוצג כחלק מתערוכת The Splendor of Diamonds (פאר היהלומים) במוזיאון הסמיתסוניין (Smithsonian) בוושינגטון, לצד יהלום כוכב המילניום (Millennium Star). ב-2013 נמכר היהלום על ידי סותביס במחיר שיא של 83 מיליון דולר – ושבר את השיא הקודם שהוחזק על ידי יהלום גראף הוורוד (Graff Pink), ליהלום בכל צבע שנמכר במכירה פומבית. היהלומן הניו יורקי אייזק וולף (Isaac Wolf), רכש את היהלום המפורסם, אך עד שתושלם המכירה הוא נשאר בידי סותביס

 

 

יהלום הבו-סאנסי: 9.57 מיליון דולר

יהלום הבו סאנסי (Beau Sancy Diamond), הוא יהלום 34.98 קרט (6.996 גרם) בליטוש אגס, שנמצא בהודו והיה בבעלותן של כמה משפחות מלוכה אירופאיות. הוא הובא לראשונה לאירופה על ידי שגריר צרפת בהודו, ניקולה דה הארלי (Nicolas de Harlay), הלורד סאנסי, שהעניק ליהלום את שמו. לאחר מכן עבר בידיהם של מארי דה מדיצ׳י מלכת צרפת, המלך וויליאם השלישי והמלכה מרי השניה מאנגליה ולבסוף – לפני 300 שנה – הגיע לרשותו של מלך פרוסיה, פרדריק הראשון. מאז 2012 הוא נמצא ברשותו של אספן אנונימי, אשר רכש אותו במכירה פומבית תמורת 9.57 מיליון דולר.

 

יהלום מוסיוף האדום: 7 מיליון דולר

יהלום מוסיוף האדום (Moussaieff Red), יהלום אדום במשקל 5.11 קרט בליטוש בריליאנט משולש, שקיבל את דירוגו במעבדה הגמולוגית האמריקאית (GIA). היהלום התגלה ב-1990 על ידי חקלאי ברזילאי בנהר אבאטזיניו (Abaetezinho), ולאחר מכן הוא נמכר לתאגיד היהלום וויליאם גולדברג (William Goldberg Diamond Corporation). מוסייף השאיל את היהלום למוזיאון הסמיתסוניאן ב-2003 והוא מוצג שם כחלק מתערוכת "פאר היהלומים" (The Splendor of Diamonds), ושוויו מוערך ב-7 מיליון דולר

 

יהלום הבו סאנסי
צילום: Heleashard

יהלום גראף הוורוד: 46 מיליון דולר

יהלום גראף הוורוד (Graff Pink) הוא יהלום בליטוש אמרלד בצבע ורוד עז, שהיה בבעלות הארי ווינסטון (Harry Winston), ולאחר מכן נמכר לאספן פרטי. היהלום משובץ כיום בטבעת פלטינה ומוקף ביהלומים בצורת מגן משני צדדיו, והוא נמכר ב-2010 על ידי סותביס בעבור 46 מיליון דולר. באותה התקופה הוא החזיק בשיא של אבן החן שנמכרה בסכום הגבוה ביותר אי פעם במכירה פומבית. השיא נשבר עם מכירתו של הכוכב הוורוד ב-2013 תמורת 83 מיליון דולר. היהלומן לורנס גראף (Laurence Graff) רכש אותו תמורת 45.6 מיליון דולר והעניק לו את שמו.
אלו הם עשרת היהלומים היקרים ביותר בעולם, הנמצאים בבעלות אספנים פרטיים או מוצגים להנאת הציבור – כמובן שתחת אבטחה כבדה, וממרחק צפיה בטוח.

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן