מלכת אנגליה אליזבת תכשיטים יהלומים

האם בית המלוכה ישיב יהלומים היסטוריים מהאוסף המלכותי?

המלכה אליזבת ה-2, שהלכה לעולמה ב-8 בספטמבר והיא בת 96, השאירה אחריה כמה מהתכשיטים הנדירים, היקרים והמיוחדים בעולם. תכשיטים אלו משתייכים לאוסף תכשיטי המלכה, ששייך באופן פרטי לבית המלוכה, להבדיל מאוסף תכשיטי המלוכה השייכים למדינה. אוסף תכשיטי המלכה נחשב לאחת מקולקציות היהלומים הנדירות והיקרות בעולם.

 

כעת, עם מותה של המלכה, גוברות הקריאות להשיב כמה מהיהלומים המפורסמים בקולקציית תכשיטי המלכה, לידי הבעלים המקוריים שלהם. 

 

יהלום קוהינור חיקוי
צילום: wikipedia / By aiva

היהלום המפורסם ביותר שדורשים מבריטניה להשיב, הוא יהלום קוהינור (Koh-i-Noor) המשובץ בכתר המלכותי. קוהינור הוא יהלום בליטוש אובל שמשקלו 105 קרט, והוא אחד מ-2,800 יהלומים המשובצים בכתר שייצרו עבור המלכה-האם. היהלום נחשב לשנוי במחלוקת במשך שנים, והודו, פקיסטן, אירן ואפגניסטן דרשו מבריטניה בשלב זה או אחר להשיבו לידיהן. אלפי גולשים מהודו דורשים בטוויטר בימים האחרונים להשיבו לארצם, כך דווח במגזין "טיים".

 

ההיסטוריה של יהלום קוהינור מופלאה במיוחד. לפי אחת האגדות, הוא התגלה על גדות נהר, כ-3,200 שנה לפני הספירה. בגרסה המיתולוגית לסיפורו של היהלום, הלורד קרישנה קיבל אותו מג'אמבווטנה (Jambavantha), כאשר נשא את בתו לאשה, אך לאחר מכן היהלום נגנב מקרישנה כשישן.

 

גולקונדה
צילום: Arjun Gopalratnam

יהלום קוהינור עתיק במיוחד, וההערכה היא כי לא התגלה במכרות גולקונדה (Golconda) בהודו, אלא במכרות סמבלפור (Sambalpur) שעל גדות נהר מהאנדי (Mahandi), באזור הקרוי "נהר היהלומים", ובו התגלו רוב היהלומים על ידי ההודים הקדומים.

 

ההיסטוריה המתועדת של היהלום מתחילה במאה ה-13, אז הגיע לידי הסולטן מדלהי. הוא עבר במאה ה-16 לידי הקיסר הגדול הראשון באבור (Babur), ונלקח על ידי בנו לגלות בפרס, והוענק כמתנה לשאה. במאה ה-18 הוא חזר לידי שושלת הקיסרים המוגולית בהודו, ושובץ בכס המלכותי של שאה ג'האן (Shah Jahaan). ב-1739, השאה הפרסי נאדיר (Nadir) פלש לדלהי ולאגרה, ובזז את תכשיטי הכתר ההודיים. כשהבחין ביהלום המשובץ בכס המלכות, הוא קרא: "קו-אי-נור!" (שפירושו: הר של אש), ומכאן השם שמלווה את היהלום עד היום.

 

ארמון בקינגהאם אנגליה
צילום: Alberto Stocco

היהלום המשיך להחליף ידיים במאות ה-18 וה-19, ומצא דרכו חזרה להודו. בשנת 1849, הבריטים תבעו מההודים להעבירו לידי מלכת אנגליה. היהלום נמסר למלכה ויקטוריה ביולי 1850, ולוטש מחדש ביוזמת הנסיך אלברט. ב-1853, חברת התכשיטים המלכותית ג'רארד (Garrard's) התבקשה לשבץ אותו בנזר חדש, והוא הפך ליהלום המרכזי בנזר ששובץ ביותר מ-2,000 יהלומים. היהלום שובץ בכתר חדש ב-1911, ושובץ שוב מחדש ב-1937, בכתר שהוכן עבור בת זוגו של המלך ג'ורג' החמישי, המלכה אליזבת.

 

זו לא הפעם הראשונה שהודו דורשת מבריטניה להשיב אליה את היהלום המפורסם. אולם על פי הפרסום ב"טיים", "[…] לא נחשפה כל תכנית לעתידו של היהלום הזה".

 

ויהלום קוהינור אינו היחיד שעלה לכותרות, בעקבות מותה של המלכה. על פי דיווחים שונים, גוברות הקריאות גם בדרום אפריקה, להשיב לידיה את היהלום המלוטש הגדול בעולם, שמשקלו 530.4 קרט, ונקרא Great Star of Africa ("הכוכב הגדול של אפריקה") או Cullinan I ("קולינן 1").

 

על פי הדיווח ב-CNN, היהלום לוטש מיהלום גלם עצום שמשקלו 3,106.75 קרט, והתגלה במכרה פרמייר 2 בקולינן, דרום אפריקה, בשנת 1905. היהלום העצום הוצג בפני מלך אדוארד ה-7 בשנת 1907, שנתיים אחרי שהתגלה. שנה לאחר מכן, הוא נשלח לחברת אשר (Asscher) באמסטרדם, שם נחתך ל-9 יהלומים גדולים ו-96 יהלומים קטנים יותר. היהלום הגדול ביותר מביניהם, "קולינן 1", ניתן למלך אדוארד ה-7 כמתנת יום הולדת, ושובץ בכתר של המלך.

 

יהלום קולינן כוכב אפריקה

 

כעת, על פי הדיווח, "מעל 6,000 איש כבר חתמו על עצומה הדורשת כי יהלום Great Star of Africa יוחזר ויוצג במוזיאון בדרום אפריקה". לטענת רבים במדינה, מכירת היהלום לבריטניה הייתה חלק מעסקה קולוניאלית לא לגיטימית, ולכן הם קוראים כעת לבריטניה להשיב אותו לארצם.

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן