טבעת פנינה ויהלומים

מהעולם העתיק לעולם העתיד: על פנינים ויהלומים

בסצנת הפתיחה של הסרט "ארוחת בוקר בטיפאני", השחקנית האגדית אודרי הפבורן מופיעה בשמלה שחורה ושרשרת פנינים, מול חנות טיפאני בניו יורק. הבחירה בפנינים לא הייתה מקרית: בתחילת המאה ה-20, טיפאני ביקשה לרכוש חנות במיקום יוקרתי בניו יורק, ושילמה פנינה אחת תמורת המבנה שהפך היסטורי, והוערך באותם ימים בכמיליון דולר.

 

וקצת היסטוריה

בתחילת המאה הקודמת אלו היו מחירי הפנינים, ולא במקרה. הפנינה נחשבה במשך אלפי שנים למלכת אבני החן. לא ברור מתי החל האדם לאסוף פנינים ולענוד אותן, אך ממצאים ארכאולוגים מרמזים כי כבר בתקופה הרומית, וייתכן כי לפניה, אנשים נהגו לענוד תכשיטי זהב משובצים בפנינים. בעולם העתיק, היה קשה במיוחד להשיג פנינים, שנשלו מן הים בצלילה, על ידי שולי פנינים מומחים. הפנינים נחשבו לסמל של עושר ואצולה, ונדירותן יצרה ביקוש רב לאבני החן היקרות, מצד משפחות מלוכה ואנשי אצולה.

 

ברק לכל תכשיט

 

תור הזהב של הפנינים לא הסתיים בעידן העתיק. גם בימינו, פנינים ממשיכות לעטר תכשיטים, ויהלומים ממשיכים להוציא את המיטב שבהן. כיום, נהוג גם לגדל פנינים בצבעים שונים: זהב, ורוד, אפור, תכלכל, שחור ועוד. צבעים אלו מאפשרים למעצבי תכשיטים ליצור שילובים מרהיבים של פנינים לצד זהב ואבני חן בצבעים תואמים.

 

יהלומנים ותכשיטנים מישראל למדו להכיר היטב את סגולות הפנינה, ומעצבים בימינו שורה של תכשיטים יוצאי דופן, המשלבים פנינים לצד יהלומים. "המגוון הרחב של צבעי הפנינים מאפשר תמרון עיצובי רחב", מסבירה יעל טביסל מחברת IDC. "פנינים זהובות משתלבות נפלא עם זהב לבן ויהלומים. הצבע המוכסף של הפנינה מוסיף לכל תכשיט ברק מעניין".

 

חברות ישראליות ותכשיטי פנינים עם יהלומים

 

גם חברת KGH נעזרת בפנינים ליצירת עיצובי תכשיטים ייחודיים. "העסק שלנו מתבסס על ייצור סוגרים לשרשרות פנינים, והיה זה אך טבעי שנשתמש ביכולות שלנו גם לשם ייצור תכשיטים עם פנינים", אומר איתן קניג מחברת KGH. "בעבודה עם סוגרים של מחרוזות פנינים, אנו בונים מנגנון כפול למניעת פתיחה, כי מאוד לא נעים לראות את השרשרת נקרעת, ואת כל הפנינים מתפזרות".

 

"בחרתי לעצב עגילי פנינים עם כדורי זהב שיוצרו בטכניקת צורפות עתיקה, גרנולציה, ועשויים בעבודת יד", מספרת מעצבת התכשיטים רוני טוחנר, שבחרה לשחזר את הצורה העגולה של הפנינה גם באמצעות קישוט מזהב. "הכנת כדורי הזהב מורכבת: בשלב הראשוני מכדררים חוט זהב בעזרת אש לכדור. חוטים באותו אורך יוצרים כדורים זהים, ואותם מלחימים לבית האבן או לעגילים".

 

"אנו מעצבים בעיקר תכשיטים המשובצים ביהלומים צבעוניים, שהם עיקר העסק שלנו", מספרים גם בחברת לייביש ושות', "אך כשעיצבנו טבעת עם יהלום ורוד 2.23 קרט, בחרנו להקיף אותו ביהלומים לבנים עם רודיום שחור, זהב ורוד – ופנינים ורודות. זו פשוט חגיגה של ורוד".

 

צפו בגלריית תכשיטי פנינים המרהיבים בדף הבית

 

מאת איריס הורטמן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן