זוג בחנות תכשיטים יהלומים 626x322 1

הביקוש ליהלומים עשוי להפתיע בעונת החגים של 2022

אינפלציה עולמית, שהגיעה השנה לשיא של עשרות שנים, לצד חשש מהאטה כלכלית חמורה, משפיעים על היקף ההוצאות הפנויות של צרכני יהלומים.

 

בכנס הקמעונות הגלובלי של גולדמן סאקס, שנערך בתחילת הסתיו בניו יורק, ציין מנהל בחברת סיגנט (Signet Jewelers) כי "אנחנו רואים (כעת) לקוחות מאותגרים בטווח המחירים הנמוך, במיוחד במחירים שמתחת ל-500 דולר… (כפי שהכי מורגש) בקרב צרכנים שקונים מתנות לעצמם מכספם הפנוי להוצאות".

 

בחודש אוגוסט, סיגנט – המגדירה עצמה כ"קמעונאית תכשיטי היהלומים הגדולה בעולם" – הורידה את תחזית מכירות התכשיטים בשנת הכספים שתסיים בינואר 2023 לכ-7.7 מיליארד דולר, ירידה של 6% לעומת התחזיות הקודמות, וירידה שנתית של 2.3% במכירות.

 

חנות תכשיטים זיילס סיגנט
צילום: Andriy Blokhin / shutterstock.com

בנובמבר, חברת Brilliant Earth, קמעונאית היהלומים הצומחת בקצב המהיר ביותר אונליין, חתכה גם היא את תחזית המכירות לשנת 2022, בשל "רוחות מקרו חזקות יותר לעומת שלב מוקדם יותר השנה". החברה עדיין צופה צמיחה שנתית של 16% במכירות, אך הורידה את התחזית לעומת צמיחה של 20-30% בתחזית שמסרה מוקדם יותר השנה.

 

בשיחה עם אנליסטים שנערכה לאחרונה, מסרה הנהלת החברה כי הצרכנים אמנם עדיין קונים יהלומים, אך תהליך קבלת ההחלטות שלהם ארוך יותר, וזאת בניגוד להתנהגותם לפני שנה.

 

עם זאת, לאור ביצועי השיא של מכירות התכשיטים ב-2021, גם ירידה חד-ספרתית נמוכה במכירות תיחשב לביצועים יחסים חיוביים עבור התעשייה, ואפשרי בהחלט כי קטגוריית היהלומים והתכשיטים תרשום ביצועים טובים יותר מקטגורית אחרות של מוצרי צריכה, במיוחד בתחום היוקרה. 

 

יש לציין כי LVMH וריצ'מונט (Richemont), שני הקונגלומרטים הגדולים בעולם בתחום היוקרה, והבעלים של המותגים טיפאני (Tiffany & Co) וקרטייה (Cartier), בהתאמה, רשמו ביצועים חזקים עד כה השנה. ברבעון שהסתיים בספטמבר, מכירות "השעונים והתכשיטים" של LVMH צמחו ב-16%, והחברה סגרה שיא במכירות בתשעת החודשים הראשונים של השנה. המכירות של "בתי התכשיטים" של ריצ'מונט צמחו באותו רבעון ב-29%, חלקית בשל חזרתם של תיירים לשווקים כמו אירופה ויפן.

 

חנויות תכשיטים קרטייה שומה
צילום: IR Stone / shutterstock.com

לפני כמה שבועות, סמנכ"ל הכספים של LVMH, ז'אן ז'אק גיוני (Jean Jacques Guiony), ציין באופטימיות כי "תחום היוקרה אינו מבשר על מצב הכלכלה בכללותה… אנחנו לא מוכרים למשקי בית ממוצעים, אלא לאנשים אמידים… (ו)בסיס הלקוחות שלנו מגיב לתמריצים שונים, (ולא בהכרח) לשינויים בתמ"ג".

 

גיוני תיאר את מצבה הנוכחי של הכלכלה כ"מיתון שטרם הוכרז", והוסיף כי "כשמודיעים על דברים מראש, הם לרוב לא קורים". הוא הוסיף כי "אני לא אומר שלא יהיה מיתון…(אבל) כולם מדברים על המיתון, אך איש לא ראה אותו עדיין".

 

בנקים מרכזיים ברחבי העולם הולכים על חבל דק, בניסיונות לעצור את האינפלציה מבלי לגרום למיתון חמור, לאחר תוכניות התמריצים בהיקף היסטורי, והשיבושים בשרשרת האספקה במהלך שנות מגפת הקורונה. 

 

יש לציין כי באמצע נובמבר, נתוני האינפלציה בארה"ב הראו כי קצב האינפלציה המהיר השנה אולי הגיע לשיא. בעקבות הנתונים, שוק המניות בארה"ב עלה בקרוב ל-10% תוך יומיים בלבד, ביומיים הרצופים החזקים ביותר של השוק מאז 2008. 

 

חנות תכשיטים יהלומים מכירות
צילום: Daniel Jedzura / shutterstock.com

שוק הקרנות העתידיות של הפד, שצופה את המדיניות של הבנק המרכזי בארה"ב, צופה כעת כי מחזור ההידוק המוניטרי הנוכחי יגיע לשיא בחמשת החודשים הבאים, ולאחר מכן תורגש הקלה לקראת סוף שנת 2023 – אשר עשויה להיות זרז לצמיחה כלכלית מחודשת.

 

מאת פול זימניסקי, פורסם באתר GJEPC

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן