זוג בחנות תכשיטים ויהלומים

איך האינפלציה משפיעה על מכירות תכשיטי היהלומים?

בתחילת שנת 2023, הבנקים המרכזיים ברחבי העולם ממשיכים ללכת על חבל דק, בניסיון לצנן את הכלכלות, על מנת להתמודד עם האינפלציה הגבוהה מזה עשרות שנים, מבלי לגרום למיתון חמור.

 

תוכניות התמריצים הכלכליים בעולם זינקו לשיא במהלך שנות הקורונה, והיו המנוע העיקרי ליצירת ביקוש שיא לתכשיטי יהלומים בשנת 2021, אך גם המנוע לאינפלציה הגבוהה מזה עשרות שנים, שהפכה למדאיגה במיוחד ב-2022.

 

לדוגמה, מדד המחירים לצרכן של לשכת הסטטיסטיקה של העבודה בארה"ב, עלה ב-4% באפריל 2022, וזינק ל-8-9% ביוני עד אוגוסט. הנתונים אמנם מעט ירדו מהשיא הזה, אך מחירו של סל טובין ושירותים בארה"ב עדיין גבוה באחוז חד-ספרתי בינוני עד גבוה לעומת המחיר לפני שנה. זאת, בהשוואה לשיעור אינפלציה ממוצע של 2-3% בארה"ב ב-30 השנים האחרונות.

 

קורונה חנות תכשיטים יהלומים
צילום: Heng Lim / shutterstock.com

חברות תכשיטים ציינו כי החששות מאינפלציה, והידוק המדיניות הכלכלית, השפיעו על הרגלי ההוצאות של הצרכנים.

 

קונגלומרט התכשיטים הגדול בארה"ב, סיגנט (Signet), דיווח לאחרונה על ירידה חדה במיוחד בקטגוריה של "רכישות עצמיות פחות יקרות", וספציפית על מכירות חלשות של פריטים במחיר של עד 500 דולר.

 

בשיחה עם אנליסטים בסוף 2022, מסרה הנהלת סיגנט כי "העלתה מחירים באופן סלקטיבי כנדרש, בתגובה ללחצים האינפלציוניים". סיגנט צפתה ירידה שנתית חד-ספרתית נמוכה בשנת הכספים שהסתיימה בינואר 2023, בנתון שאינו משקלל את השפעתן של רכישות שביצעה החברה. 

 

חנות תכשיטים זיילס סיגנט
צילום: Andriy Blokhin / shutterstock.com

קמעונאית היהלומים אונליין Brilliant Earth, הצומחת במהירות, מסרה כי היא נתקלת בתהליכי קבלת החלטות ארוכים יותר מצד לקוחותיה, בשל תנאי המקרו הנוכחיים. בחודש נובמבר, החברה הורידה את תחזית המכירות שלה, בפעם השנייה תוך 6 חודשים.

 

יש לציין כי Brilliant Earth היא משווקת מובילה של תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה, שמחיריהם לרוב נמוכים בהרבה מתכשיטי יהלומים טבעיים.

 

בסגמנט היוקרה, הקונגלומרט LVMH – הבעלים של מותגים כמו טיפאני ושות' (Tiffany & Co) ובולגרי (Bulgari) – מסר לאחרונה כי הוא  בדרכו לשנת שיא נוספת במכירות התכשיטים והשעונים (בעדכון שנמסר לקראת סוף 2022).

 

במהלך אירוע למשקיעים באוקטובר, מנהל ב-LVMH מסר כי "תחום היוקרה אינו בהכרח מבשר על מצבה הכללי של הכלכלה… אנחנו לא בהכרח מוכרים למשקי בית ממוצעים, אנחנו ללקוחות אמידים… בסיס הלקוחות שלנו מגיב לתמריצים שונים". אותו גורם הוסיף כי "תעשיית היוקרה אינה חסינה בפני מיתון, אך כשיש מיתון הוא לא נמשך זמן רב".

 

לואי ויטון טוקיו יפן
צילום: Iris Hortman

LVMH מסרה כי העלתה מחירים "בכל הקטגוריות" מוקדם יותר השנה, בשיעור של בין 3% ו-7%, מתוך ציפייה ללחצים אינפלציוניים.

 

במבט קדימה, שוק החוזים העתידיים של הבנק הפדרלי, המנבא את המדיניות של הבנק המרכזי בארה"ב, צופה כעת כי הידוק החגורות המוניטרי הנוכחי יגיע לשיא במרץ, בשיעור של 4.75-5.00%, ואחריו צפויים לחזור להקלה מוניטרית עד סוף 2023, כשהיעד הנוכחי הוא ריבית ברמה של 4.25-4.50%.

 

רצף העלאות הריבית האגרסיבי ביותר מאז שנות ה-80 ימתן את האינפלציה – השאלה מבחינת תעשיית תכשיטי היהלומים נורתה כמה נזק משני ייגרם לכלכלה, ובסופו של דבר לכוח הקנייה של הצרכנים, בתקופת הביניים הזו. 

 

ראוי לציין כי למרות הסנטימנט הקודר, קרן המטבע הבינלאומית (IMF), הבנק העולמי וה-OECD עדיין צופים צמיחה חיובית בצריכה המקומית בארה"ב, בסין ובכלכלה העולמית בשנת 2023.

 

מאת פול זימניסקי. פורסם באתר GJEPC

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן