alex popov art 38

על אופטימיות, טיפשות וקידום יהלומים גנרי

אלכס פופוב (Alex Popov) מכהן כיו״ר קרן חותם היהלום העולמית (World Diamond Mark Foundation – WDMF), שהוקמה לפני למעלה משנתיים בהונג קונג. הקרן השיקה כמה תוכניות של שיווק גנרי לקמעונאי תכשיטים ברחבי העולם, ושלוש תוכניות שיווק בלעדיות עבור סוחרי יהלומים מורשים. בראיון ל-Rough&Polished סיפר מר פופוב על יישום הפרויקט, ודן בתחזיות לעתיד תעשיית היהלומים.

מה חדש בקרן WDMF אשר בראשותך?

אנו פועלים בכמה מישורים. בסתיו 2015 הצגנו כמה שינויים לתוכנית, שזכו במהרה לתגובות חיוביות הן מקמעונאים והן מיהלומנים. הקונספט של הקרן זוקק בסיועם של יועצים מעולם היוקרה. המטרות והמשימות שקבעה WDM הפכו לקונספט ברור ומובן לכל. הקרן הציגה תוכנית עסקית לשלוש השנים הבאות, שאושרה בפגישת מועצת המנהלים של הקרן, שהתקיימה במרץ בהונג קונג.

עיקר המאמצים של הצוות שלנו נועדו לפיתוח תוכניות שיווק דיגיטליות עבור צרכנים, אשר לוקחות בחשבון את האינטרסים של קמעונאי תכשיטי יהלומים.

אנו עובדים כעת על השקת שני אתרי אינטרנט, passion.diamonds ו-trust.diamonds, שבהם צרכנים יוכלו 'לצלול' לעולם היהלומים, לראות וללמוד הרבה בעצמם, וכן לקבל מידע כיצד לרכוש תכשיטי יהלומים, לגלות את ההבדלים בין יהלומים סינתטיים לטבעיים, וכן הלאה. באמצעות אתרים אלו, הם יוכלו גם לבדוק אם קמעונאי מסוים קיבל חותם מטעם WDM, או להביע דעתם על חנות תכשיטים מסוימת.

הכיוון המרכזי השני הוא מדיה חברתית. ערכנו כמה ניסויים, וגילינו כי שימוש ברשתות החברתיות מאפשר להשיג תוצאות מדהימות בהשקעת כסף קטנה יחסית. אנחנו עובדים עכשיו על פיתוח קמפיינים פרסומיים ותבניות נקודתיות עבור קמעונאים, שיקודמו באמצעות הרשתות החברתיות.

וישנו, כמובן, פרויקט "פאות האנושות" (“The Facets of Mankind”). מאז סוף מאי, כשהודענו על השקת מוזיאון היהלומים העולמי (World Diamond Museum), קיבלנו משלוש ערים הצעות לאירוח התערוכה. עוד על כך בהמשך.

האם המשבר הכלכלי מוביל לשינוי תוכניותיכם?

אנו רואים במשבר הזדמנות ליצור משהו חדש ולהיות מוכנים להתקדם, ׳חמושים׳ לגמרי, לשלב שבו עבודתנו תתחיל לשאת פירות. המשבר לא כפה שינויים בתכניותינו.

מהי גישתך ליוזמה להקמת איגוד מפיקי היהלומים (Diamond Producers Association – DPA)?

חיובית מאוד. זו אינה יוזמה – זו עובדה מוגמרת. במשך זמן רב, ניכר צורך באיחוד כוחות ועבודה לטובת הכלל בתעשייה שלנו.

הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים (WFDB) והתאחדות תעשייני היהלומים הבינלאומית (IDMA) אמנם פועלות כבר עשרות שנים, אך חברות הכרייה תמיד ישבו, מטפורית, בצדו השני של השולחן, ותמיד אכלו את ארוחת הערב שלהן בנפרד, ולטענת רבים, שמרו לעצמן את המנות הטובות ביותר. אותם מעטים שהורשו לשבת בצד "האדונים" בשולחן, היו צריכים להתנהג ״כראוי״. זה נכון חלקית גם היום, אבל מצב דברים זה נמוג בהדרגה.

לכן, האיגוד המקצועי של חברות הכרייה מוזמן לתפוס מקום לצד שולחנם הצנוע של כל בעלי העניין האחרים בשוק. קרן WDM הוקמה על ידי WDFB, והצטרפו אליה IDMA והמועצה לקידום יצוא אבני חן ותכשיטים בהודו (GJEPC), לכן אני מדבר ופועל בשם כל מי שמעבד יהלומי גלם או מוכר יהלומים מלוטשים. ברוכים הבאים!

עד כמה מוצלח לדעתך סלוגן השיווק הגנרי החדש – Real is Rare. Real is a Diamond"”?

לדעתי, הסלוגן מוצלח מאוד מבחינת הקהל שהוא פונה אליו – בני דור המילניום. התוצאות יפורסמו עם תום עונת החגים של 2016! אני מאחל בהצלחה ל-DPA – לכולנו חשוב שהיוזמה הזו תצליח.

בקרן WDM, החלטנו להתמקד בלקוחות פוטנציאלים של חנויות תכשיטים עם סלוגן שניתן לתרגם לכל שפה – "Find a Part of You in Diamond"  ("גלה חלק ממך ביהלום"). כך אנו משלימים את הסלוגן "Real is Rare. Real is a Diamond” בהזמנה ללכת לחנויות תכשיטים, ואילו DPA משלים את "Part of You" עם פן רגשי. אני חושב שזה רצף מצוין, כמו שאומרים. כולם מנצחים!

האם נותרת אופטימי ביחס לעתיד מגזר היהלומים בתעשיית היוקרה?

אני באופן כללי אופטימי, למרות שאומרים כי אופטימיות גובלת בטיפשות. אני מאמין שבתעשייה שלנו לא מדובר בטיפשות, אלא באהבה לעסק שלך, מעין היקסמות מהמוצר שלך, סוג של נרקיסיזם אולי. לרוב, זה לא טוב לאיש, אבל בלי זה התעשייה שלנו תאבד את יחסיה האינהרנטיים עם אמנות, ותהפוך ליצרנית של חלקי חילוף ורכיבים לטבעות, עגילים ושעונים, על כל ההשלכות הנובעות מכך.

נכונו עוד שינויים גדולים וכואבים, אך התעשייה שלנו תשרוד, כי היא נועדה לעורר רגשות עזים אצל אנשים, ולא ניתן להחליף זאת – לא בגאדג׳טים אלקטרוניים, ולא בחומרים סינתטיים ואפילו לא בתיק בירקין (Birkin). אני חש בר-מזל ביותר, שביכולתי להשפיע איכשהו על ההתחדשות והעידן החדש בתעשייה. אני מאמין שזה יתגשם.

כולנו זוכרים את תערוכת התכשיטים ההודיים הנפלאה בקרמלין. האם אתם מתכננים להשיק משהו מעניין באותה מידה?

התשובה פשוטה – כן! כבר הזכרתי את "פאות האנושות". בעוד התערוכה בקרמלין הציגה ׳תכשיטים שהקסימו את העולם׳ מהודו, בפרויקט שאפתני זה נראה מה יכולים הטבע והדמיון האנושי לעשות, באמצעות דוגמאות של יהלומי גלם, יהלומים מלוטשים ותכשיטי יהלומים ברחבי העולם.

הקונספט של המוזיאון הוא להציג את כל יהלומי הגלם, היהלומים המלוטשים והתכשיטים שהשפיעו בדרך כזו או אחרת על גורלם של אנשים ואפילו מדינות, וממשיכים להלהיב אנשים עד עצם היום הזה. בלתי אפשרי, כמובן, להראות הכל בבת אחת ובמקום אחד, לכן אנו פועלים במקביל על מיצב מולטימדיה גדול ותערוכה נודדת, שבנוסף לחלק האינטראקטיבי תכלול גם תערוכות "חיות" – בין 50 ל-150 פריטים, בהתאם למקום התצוגה, המועד וזמינותם של אוספים השייכים למוזיאונים המארחים.

בנוסף, אנחנו מלקטים ארכיון של מחקרים ופרסומים, שיהיו זמינים למי שיבקשו להעמיק את הידע שלהם, ואולי יתעניינו בנושא מרתק זה.

לפנינו עשרות שנות עבודה, אבל אנו מצפים "לפתוח" את המוזיאון בתחילת 2017, ואלו שיבואו אחרינו ימשיכו לחדש ולשמר את ׳התערוכות׳.

כפי שאמרתי, מאז שהכרזנו על הקמת המוזיאון, אני מקבל כמעט מדי יום מכתבים מכל רחבי העולם המציעים לקיים תערוכות, לספק מידע, לחלוק ארכיונים משפחתיים, או פשוט שואלים ׳איך אוכל לסייע׳. זה בהחלט עוזר לשמור על האופטימיות והאנרגיה הדרושים כדי להוציא את כל זה לפועל.

אבל זה נראה כמו פרויקט ארוך-טווח בקנה מידה גדול!

כל מה שציינתי דורש לא רק עבודה לטובת הכלל, אלא גם כישרון וזמן, ואלו עולים כסף רב. אני רוצה לעודד את כל השחקנים לנוח רגע ממחשבות על המשבר הנוכחי, ולשאול את עצמם איפה הם רואים עצמם בעוד 20 שנה. אם התשובה היא לעשות הסבה לנדל״ן בתאילנד, ליצור Uber חדשה או לעבור ללאס-וגאס (ללא קשר לתערוכה), אז עדיף לשכוח את כל הדברים שאמרתי.

אך אם התשובה היא להיות חלק מתעשיית יוקרה חדשה, מרגשת ורווחית, אזי הכרחי לתרום לעתידנו המשותף את הקשרים, הכישרונות, הכסף, העבודה, המומחיות שלכם, או לתרום בכל דרך אחרת. קרן WDM מתעדת "ספר זהב", כחול ולבן למעשה, שבו נרשם בהיסטוריה פרק על שמו של כל מי שמסייע לעבודתנו. יום אחד, ספר זה יקבל את מקומות הראוי במוזיאון היהלומים העולמי, לצד מחבריו.

מאת: Galina Semyonova, Rough&Polished

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן