אורית סמט ראקש בארמצ'ה

איחוד כוחות: נירו ואי.זי יהלומים מתמזגות

בסוף שנת 2018 הודיעו חברת נירו יהלומים ואי.זי יהלומים על מיזוג של שתי החברות. לפני קרוב לשבועיים, ב-13 בפברואר, חגגו שתי החברות את המיזוג, והזמינו את לקוחותיהן בישראל לחגוג עמן.

 

ניצלנו את ההזדמנות לשיחה עם ראשי שתי החברות – נשיא נירו ראקש ברמצ'ה, ומנכ"לית אי.זי. יהלומים, אורית סמט, וניסינו בין היתר לברר מה עומד מאחורי המיזוג, ומה היתרונות בשיתוף הפעולה ביניהן.

 

מה עמד מאחורי החיבור עם איזי יהלומים?

 

נשיא נירו יהלומים, ראקש בארמצ'ה,: "כחברה, אנחנו חושבים קדימה. השנה אנחנו חוגגים 40 שנה להקמת נירו יהלומים, והתלבטנו איפה היינו רוצים לראות החברה בעוד 40 שנה, ואיך עושים את זה. נוכח ההצטמצמות בענף היהלומים, חשבנו מה האפשרויות שלנו להתקדם ואף לגדול. הגענו למסקנה שלגדול ולהגיע לגבהים חדשים לבד יהיה בלתי אפשרי. חיבור עם עוד חברה נראה לנו דרך טובה להתרחבות, והחיבור עם אי.זי יהלומים מאפשר לתת ללקוחות שלנו שירות שלא ניתן לקבל בשום מקום אחר".

 

מה היתרונות שטמונים בשיתוף הפעולה החדש?

 

"החברות משלימות אחת את השנייה, וזה מגדיל את מגוון המוצרים שאנחנו יכולים לספק ללקוחות. הן נירו והן אי.זי עוסקות ביהלומים קטנים, אנחנו עוסקים ביהלומים בליטושים מיוחדים והם לא. ביהלומים עגולים, הגדלנו מאד את המלאי שברשותנו. המלאי גדל מחד, ומאידך חסכנו בהוצאות. יש לנו נוכחות גדולה יותר בעולם, כי גם לאי.זי וגם לנו יש משרדים בכל העולם, ולאו דווקא באותם מקומות", הסביר בארמ'צה.

 

מנכ"לית אי.זי יהלומים, אורית סמט, הוסיפה כי "החיבור הזה היה כמעט טבעי. היתרונות שלנו השלימו את החסרונות שלהם – וההפך. השותפות הזו נולדה מתוך ידידות שלנו עם ראקש. היינו יושבים יחד ועושים סיעור מוחות בנושאים שונים המטרידים את הענף. מתוך כך צמח הרעיון לבצע שיתוף פעולה שיתרום לשתי החברות. אי.זי מביאה עמה מעל 800 לקוחות, ועבודה עקבית ושיטתית לאורך שנים, אשר הוכיחה את עצמה. אנחנו עובדים באופן שקוף ועקבי, וזה מה שנותן לנו את הכוח. אין אצלנו הבדל בין לקוח קטן וגדול, שניהם מקבלים את אותו יחס ואותו שירות".

 

חוגגים את המיזוג

באירוע שערכה נירו יהלומים לציון שיתוף הפעולה החדש עם אי.זי יהלומים, נכחו לקוחות רבים, עובדי החברה וחברי הנהלת בורסת היהלומים.

 

ראקש ברמצ'ה, שפתח דבריו בעברית ועבר לאנגלית, אמר באירוע כי: "במצטבר, יש לשתי החברות ניסיון של 100 שנות עבודה בענף היהלומים. מניסיון זה אנו רוצים להתקדם צעד גדול קדימה. חשבנו ששיתוף הפעולה יחזק כל חברה בנפרד, ורצינו לספק ללקוחות שלנו שירות טוב יותר. שירות של 'כל מה שתחפש במקום אחד'. זה היתרון הגדול שבמיזוג. יהלומים הם עסקים של אושר ושמחה. הצרכן הסופי קונה את היהלום ברגע של אושר. מה שאנחנו רוצים הוא להפיץ יותר ויותר שמחה ואושר".

 

"אנחנו עומדים בפתח חודש אדר, ובו יש מצווה לשמוח. אומרים 'משנכנס אדר מרבין בשמחה'", אמרה סמט. "אנחנו פועלים בשוק מאתגר, שבו נשמעים לעתים גם קולות של ייאוש. איחוד הכוחות שלנו עם נירו יהלומים הוא סיבה לשמחה. מפגן לאמונה ולכוח שניתן לתת עוד הרבה יותר. מזל וברכה".

 

הן אי.זי יהלומים והן נירו יהלומים הן בעלות סייט: אי.זי יהלומים היא בעלת סייט של דה בירס, ונירו יהלומים היא בעלת סייט של דה בירס ואלרוסה. שתי החברות הן חברות משפחתיות, העובדות על פי מתודות ונהלי עבודה מסודרים, ולשתיהן מפעלי ליטוש ומערך שיווק עולמי. עם זאת, הן מתמחות בתחומים שונים.

 

נירו
צילום: נירו יהלומים

 

נירו יהלומים – עסק משפחתי

נירו יהלומים שייכת לרנג'יט בארמצ'ה (Ranjeet Barmecha), דור ראשון בתעשיית היהלומים. החברה שומרת על המסורת המשפחתית, וראקש ברמצ'ה, בנו של רנג'יט, מכהן כנשיאה. אפילו לשם החברה (Niru) יש הקשר משפחתי – זהו שם החיבה של אשתו של ראנג'יט, נירמאלה (Nirmala) .

 

רנג'יט בארמצ'ה נולד בקולקטה, הודו, להורים מתחום הבנקאות. הוא החל את דרכו בענף היהלומים לאחר שדודו ביקש ממנו סיוע בעסקי היהלומים. הוא לווה כסף מאביו של אשתו, והחל לעסוק בליטוש יהלומים, במפעל שהקים בנאווסארי (Navsari)  אשר בהודו. במהרה הצטרף אליו אחיו סורש (Suresh), שפיתח את מחלקת המכירות בעיר הבירה מומביי. בשנת 1979 עבר לישראל עם משפחתו, כדי לצמצם את זמני הנסיעות למרכזי יהלומי גלם בעולם.

 

ברוח המשפחתיות, היה זה אך טבעי שבנו של ראנג'ייט, ראקש (Rakesh), יצטרף לחברה – והוא אכן עשה זאת ב-1996, והתייצב בראשה לאחר שנתיים של התמחות במחלקות השונות.

 

נירו – חברה מובילה ויוזמת

כחברה, נירו שואפת להוביל, ולא להשתרך מאחור. ברוח היזמות, פיתחה נירו ב-1984 מכונת לייזר, ופתחה מפעל משלה לביקוע יהלומי גלם, בעזרת מכשיר לייזר. עסקי הליבה של נירו הם ליטוש, לכן השגת מקורות גלם מהימנים חשובה במיוחד לחברה. ואכן, בין השנים 1993-1998 קיבלה נירו סייט של דה בירס.

 

בשנת 1991, פיתחה החברה את ליטוש הבאגט, וב-1999 הכניסה לעבודה את ליטוש הפרינסס. נירו פתחה משרדי מכירות ברחבי העולם וב-2004 פתחה מפעל ליטוש משוכלל וגדול בסרי לנקה. בשנת 2012, קיבלה נירו שוב סייט מדה בירס, וב-2017 נכנסה גם לרשימת הלקוחות הנבחרים של אלרוסה. נירו הוזמנה על ידי נשיא מדינת ישראל, רובי ריבלין, לקבלת אות יצואן מצטיין לשנת 2013 – אות כבוד המוענק אחת לשנה ליצואניות מצטיינות מישראל.

 

על מנת לנהל ולסנכרן את פעילותה כחברה גדולה, הפועלת באתרים שונים ברחבי העולם, נירו יצרה ספר נהלים המפרט את תהליכי העבודה בחברה, הכוללים מערכת מחשבים משותפת לכל המשרדים, המאפשרת ניהול מלאי גלובלי ותקשורת אונליין.

 

אי.זי יהלומים

אי.זי יהלומים מלטשת יהלומים עגולים במידות 0.01-0.75 קרט, המיועדים לתעשיית השעונים ולסוחרי יהלומים בעולם. הייחוד של אי.זי טמון באפשרות לקנות יהלומים ע"פ מ"מ, מאפיין קריטי בתעשיית התכשיטים. השנה חוגגת החברה 10 שנים להיווסדה. היא הוקמה בשנת 2009 ע"י פיליפ זיסהולץ. אורית סמט, דור שלישי למשפחת זיון-זיסהלץ, ממשיכה כיום לנהל את החברה.

 

יסודות החברה בשנת 1960, אז הקימו אברהם זיסהולץ, אוסלס פרוור (Oslas Pruwer) ויוסף קאופמן את חברת אספקה (ESPEKA). ב-1969, עזב אברהם זיסהולץ את בלגיה, השתקע בישראל והקים את חברת "אספקה ישראל". הדור השני של המשפחה, פיליפ-יעקב זיון-זיסהולץ, הצטרף ל"אספקה יהלומים בישראל" ב-1982, והפך במהרה לכוח מחדש ומקדם טכנולוגיות בתעשיית היהלומים.

 

אי זי יהלומים
צילום: אי. זי יהלומים

ב-1988, קיבלה החברה סייט מחברת דה בירס. בשנות התשעים, אספקה המשיכה לעבוד בישראל בלבד. במקביל, אספקה יצרה שיתוף פעולה עם חברה בסין, ופתחה במדינה מפעל ליטוש מתקדם, לצד משרדים בניו יורק, בלגיה והונג קונג.

 

בשנת 2003, אספקה שינתה את שמה ל-YEI (ר"ת – Yahalomi ESPEKA International), ופתחה מפעל ליטוש מתקדם נוסף בסין, המעסיק כ-500 עובדים. שש שנים לאחר מכן, בשנת 2009, אי.זי יצאה לדרך עצמאית משלה.

 

אי.זי: יצירתיות וטכנולוגיה בענף היהלומים

אי.זי. השקיעה תמיד מאמצים יצירתיים וטכנולוגיים, כדי ליצור ביטחון ושקיפות אצל לקוחותיה. כך עשה יצחק זיון, עם תוכנת "ברק" שהמציא ב-1982. "ברק" היא תוכנה לניהול מלאי יהלומים, המסווגת ומקדדת יהלומים לפי צבע, ניקיון ומידה. כיום, התוכנה נחשבת לאחת המובילות לניהול מלאי בענף היהלומים.

 

אי.זי היתה גם החברה הראשונה שפרסמה את רשימת המלאי באתר האינטרנט שלה, כולל מחירון וסוגי מיונים, ששמרו על עקביות במשך שנים. בנוסף, החברה הובילה הטמעה של טכנולוגיות חדשות בתחום הליטוש, במפעלי היהלומים שלה בסין. בשנת 2012, חברת היהלומים השיקה גם תוכנה ללקוחות, המיועדת להזמנת יהלומים עגולים לא מתועדים. התוכנה פועלת באותה שיטת מיון של אי.זי יהלומים, ומאפשרת לקהל הלקוחות להזמין ישירות מהאתר, ללא תיווך ובשקיפות מלאה.

 

מאת: איריס הורטמן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן