הדפסת תכשיטים

תכשיטים צפויים להוביל את תחום ההדפסות התלת מימדיות

 

דו״ח שפרסמה לאחרונה חברת ייעוץ העסקי AT Kearney התמקד בהתפתחות של ענף ההדפסה התלת מימדית, במיוחד בכל הקשור להדפסת תכשיטים. שוויו של שוק ההדפסות התלת מימדיות העולמי נאמד בשנים האחרונות ב-4.5 מיליארד דולר. אבל המחקר של AT Kearney צופה, כי השוק צפוי לשלש את ערכו ולהגיע ב-2020 ל-17.2 מיליארד דולר, כאשר התכשיטים ישחקו תפקיד גדול בסיוע סדרה של שיפורי חומרה וטכנולוגיה.

 

המחקר, שכותרתו ״הדפסה תלת מימדית: מהפכת יצור״ (3D Printing: A Manufacturing Revolution), סוקר את מצבה הנוכחי של התעשיה וכיצד היא צפויה להתפתח ב-5-7 השנים הבאות. החברה צופה כי שוק החומרה, החומרים המתכלים והשירותים צפוי להתרחב באופן משמעותי. הדו״ח מעריך שכיום, התעשיה האווירית (לרבות המגזר הבטחוני) מהווה 18% מהשוק, זהה לחלקו של המגזר התעשייתי (כולל בניה). מגזר הבריאות מהווה 16% מהשוק, בעוד מגזרי הרכב והתכשיטים אוחזים בנתח של 12% מהשוק, בהתאמה. לענף האנרגיה יש 5% מהשוק, כאשר 20% הנותרים מיוחסים למגזרים שונים, לרבות משתמשים ביתיים.

 

AT Kearney צופה שהשוק ירשום שיעור צמיחה שנתי כולל של 25% מדי שנה, ויגיע ל-17.2 מיליארד דולר בתוך חמש שנים. למרבה הפלא, חלק עצום מהצמיחה הזו מיוחס לתכשיטים, שהחברה צופה כי יגדלו בשיעור של 30-35%.

 

הדו״ח מזהה את אפשרות ההתאמה האישית כאלמנט מרכזי המושך חלק גדול מהלקוחות, בעוד שיכולות חדשות יאפשרו יצור המוני של סחורה ללא עלויות הון קבוע גבוהות. הם צופים כי השילוב בין הפחתת זמן היצור לבין העובדה שמדפסות 3D יעילות יכולות להיות ממוקמות בכל חנות ישנה את טבעו של הייצור עצמו.

 

״יצור דיגיטלי יאפשר לאנשים לעצב ולייצר חפצים על פי דרישה, בכל מקום וזמן בו הם רוצים לעשות זאת. המהפכה אינה שאלה של טכנולוגיות 3D שונות; זו היכולת להפוך נתונים לחפצים וחפצים לנתונים״, מציינים בדו״ח.

 

אבל הדפסה תלת מימדית אינה חפה מאתגרים, במיוחד בכל הקשור לסוגיית החומרה. מחברי הדו״ח סבורים, כי טכנולוגיית הדפסת 3D צפויה להשתפר באופן משמעותי בעשור הקרוב והיא חיונית לצמיחה הזו. ״החומרה עשויה להיות במרחק של 5-7 שנים מעמידה בדרישות הטכניות והכספיות הדרושות כדי להתפתח מכלי מידול כיום לטכנולוגיה התומכת ביצור בקטגוריות רחבות ורב-חומריות״, נכתב בדו״ח. בשנים שלאחר מכן, הדפסת 3D של מכוניות, שעוני אפל ומוצרים אחרים תהיה אפשרית גם היא, צופים החוקרים.

 

טכנולוגיית מדפסות התלת מימד עברו כברת דרך ארוכה מאז פותחו לראשונה בשנות ה-80, במיוחד בשנים האחרונות. כיום הדפסת 3D כוללת כל דבר מאמנות, דרך נשק וכלה בתותבים. יש חנות תכשיטים בהדפסה תלת מימדית הפועלת כיום – WonderLuk, פלטפורמה מקוונת המסייעת למעצבי אופנה ותכשיטים, מעצבי רכב ואפילו אדריכלים ליצור ולמכור אביזרי 3D ייחודיים.

 

התהליך לא רק מעניק לאנשים יצירתיים את החופש ליצור צורות גיאומטריות מורכבות, אלא גם מסייע להם להפחית את הבזבוז ולהביא את הקולקציות שלהם לשוק במהירות רבה יותר.

 

״אנחנו מותג מטריה שנותן למעצבים צעירים, עצמאיים ומוכשרים פלטפורמה שבה יוכלו להפגין את הכישורים שלהם״, הסביר אנדרה שובר (Andre Schober), שהקים ב-2013 את אתר WonderLuk עם שותפתו העיסקית רוברטה לוקה (Roberta Lucca). ״אין לנו כיוון יצירתי מגביל במיוחד, למעשה זה מאוד פתוח. העיצובים פשוט צריכים להיות מקוריים, לבישים וניתנים להדפסה״.

 

לוקה מספרת שמה שעורר בה השראה להקמת האתר היתה העובדה שתהליך הייצור של מותגי אופנה מיינסטרימית בזבזני כל כך. ״כל שרשרת הייצור של האופנה היתה בזבזנית למדי. חצי מכל הבגדים והאביזרים שרואים בחנויות יגיעו בסופו של דבר למזבלות. ב-WonderLuk אנחנו יוצרים תכשיטים על פי דרישה, כך שאף פעם לא קורה מצב שבו יש המון מוצרים שהולכים לפח בגלל שהעונה עברה ואיש לא רוצה בהם יותר״.

 

לדבריה, גם התאמה אישית היא מרכיב מרכזי בהפחתת פגיעה סביבתית: ״ברגע שאתה נכנס לאתר, מוסיף את ראשי התיבות של שמך למוצר, משנה את החומר או משנה מעט את הצורה – זה הופך להיות שלך. הדפסה תלת מימדית מציעה דמוקרטיזציה של התאמה אישית להמונים״, הסבירה.

 

לוקה מספרת כי ״הסיפור שלנו התחיל לפני זמן מה, כשקיבלתי מדפסת 3D וחשבתי שהיא תשנה את מערכת היחסים שלי עם אופנה. דמיינתי את עצמי יוצרת אביזרי אופנה מדהימים ונעליים שיהיו מוכנים ללבישה בתוך כמה שעות. אבל היתה צפויה לי אכזבה מסוימת. עום היצירה המשותפת שדמיינתי שיתפרש בפני התחלף בשעות של התעסקות עם טכנולוגיה רק כדי להדפיס צמיד פשוט. מעט קהילות ה-3D שפעלו נבנו עבור ועל ידי גברים גיקים – לא נשים כמוני, והם לא ממש התעניינו באופנה. לא הפסקתי לחשוב איך לשפר את המצב ו-WonderLuk הוא יעד לחובבי עיצוב ואופנה שלוקחים סיכונים, שלוקחים שליטה על חייהם, על האמנות, המשפחה והעסקים שלהם. הם רוצים שיתייחסו אליהם כאל אינדיבידואלים, רוצים לבלוט – לא להיטמע. הם נהנים מדברים שנעשים במיוחד עבורם, בצבע, חומר ומידה שהם רוצים, ולא רוצים מה שכל השאר רוצים״.

 

לדברי שובר, התהליך מטבעו פתח דלתות חדשות של יצירתיות עבור מעצבים: ״אנחנו עובדים עם חומרים מאוד מגוונים; ניילון הוא פלסטיק שמאפשר לנו להיות מאוד גמישים או מאוד מוצקים ויציבים, תלוי בעיצוב״, הסביר. ״הוא גם מאפשר למעצבים ליצור גיאומטריות וצורות שאי אפשר היה ליצור קודם: מבנה בתוך מבנה, חוטים שזורים או חיתוכים שונים. זה רלוונטי גם להדפסה תלת מימדית של מתכת״.

 

WonderLuk גם מאפשרת למעצבים למכור את המוצרים שלהם במהירות רבה יותר. ״אנחנו מהירים פי 2 מאופנה מהירה״, אומרת לוקה. ״בעולם האופנה היה לוקח 3-6 חודשים מרגע שמוצר כלשהו נהגה כחלק מקולקציה חדשה ועד הנקודה שבה הוא מגיע לחנויות. אצלנו זה לוקח 2-8 שבועות״, סיפרה.

 

החברה מקבלת כיום כ-100 הצעות מדי חודש, שמתוכם נבחרות חמש או שש. אבל המעצבים לא נדרשים להבין בהדפסה תלת מימדית. ״הם מעצבים את המוצרים ואנחנו תומכים בהם עם צוות העיצוב שלנו״, מסביר שובר. ״אחר כך אנחנו דוגמים את העיצובים, כדי להבטיח שהכל מושלם ועמיד וכאשר זה נעשה אנחנו דואגים לשיווק ומעלים את זה לאתר. היתרון הגדול עבור מעצבים הוא, שהם יכולים להתמקד במה שהם עושים הכי טוב – יצירה״.

 

למרות שהדפסה תלת מימדית יקרה יותר משיטות ייצור מסורתיות, המודל העיסקי היעיל הזה בא לידי ביטוי גם ברווח כספי, מסבירה לוקה.

 

״אם מעצב רוצה ליצור זוג עגילים ולמכור אותם בחנות יוקרה, הוא יצטרך לייצר הזמנה מינימלית ולרוב מדובר בכמות מינימלית של אלף יחידות. במקרה שלנו, אין צורך להשקיע שום דבר מראש – אנחנו יכולים ליצור זוג בודד של עגילים. עם הזמן זה הופך להיות הרבה יותר חסכוני לכל הגורמים בשרשרת. כבר אין צורך להיות תלוי בחנויות המבוססות הללו ולקוות שיבחרו בך מתוך אלפים אחרים. אתה יכול לחבור לסטארטאפ כמו שלנו ולחקור דרכים חדשות ליצירת מוצרים ולשווק אותם ישירות לאנשים״.

 

 

מאת הכתב של Rough & Polished בישראל, אברהם דיין

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן