בכירים בענף היהלומים בכנס תהליך קימברלי

קבוצות העבודה של תהליך קימברלי הגישו את דו"חותיהן המסכמים

אנדריי קוטפוב (Andrey Kutepov) יו"ר ועדת התקנות וההליכים של תהליך קימברלי פתח את דיוני אחר הצהרים של יום חמישי, יומו האחרון של כנס תהליך קימברלי בירושלים, בהצגת הדו"ח המסכם של הוועדה בראשה הוא עומד. קוטפוב אמר כי עבודתה של הוועדה במהלך ימי הכנס היתה פורה מאוד.

 
פאולו מוויקה (Paulo Mvika), יו"ר קבוצת העבודה של המדינות המפיקות יהלומים בשיטה הארטיזנלית והאלוויאלית, פירט גם הוא את הנושאים והתחומים שבהם עסקה הקבוצה במהלך ימי הכנס. נושאים אלה כללו זכויות אדם הנוגעים לכרייה ארטיזנלית, דוגמת: מחירים, שכר, כוח עבודה ובטיחות סביבתית, אלימות באזורי כרייה, אכיפה וכן, הגירה – סוגיה המשליכה על יציבותן ובטיחותן של הכרייה הארטיזנלית והאלוויאלית. מוויקה פירט גם לגבי קשריה של הקבוצה שבראשה הוא עומד עם היוזמה לפיתוח יהלומים.

 

גם יו"ר קבוצת העבודה לסטטיסטיקה דייל קלי (Dale Kelly) סקרה את מסקנות קבוצתה. לדבריה, החלטה מנהלית בנוגע לסטטיסטיקות אומצה ויושמה במהלך הכנס. החלטה זו תיכנס לתוקף ברבעון הראשון של 2011. היא ציינה עוד כי הקבוצה מתכננת להשיק פיילוט של מערכת לאיתור אנומליות בנתונים וכי היא חיברה שאלון מיוחד המיועד למשתתפות בתהליך שימצאו אנומליות בקרב נתוניהן. קלי הרחיבה גם על הפגישות המשותפות של קבוצת העבודה שלה עם ועדת מומחי היהלומים וכם קבוצת העבודה לנושאי פיקוח.

 

יו"ר קבוצת הפיקוח סטפן שרדון (Stephane Chardon) סקר חלק מהנושאים שעלו בפגישות הרבות שערכה הקבוצה במהלך 4 ימי הכנס, בהם: ונצואלה, חוף השנהב, גיני, ליבריה, מסחר גבולות ומסחר אלקטרוני.

 

יו"ר ועדת ההשתתפות קנדי המוטניה (Kennedy Hamutenya) הציג את הדו"ח המסכם של הוועדה. הוא ציין כי נציגים מקזחסן ומבורקינה פאסו, אשר הביעו עניין בהצטרפות לתהליך קימברלי, נכחו בכנס. המוטניה פירט באוזני הנוכחים חלק מהצעדים שבורקינה פאסו ומאלי יאלצו ליישם, בטרם יתקבלו כחברות בתהליך. המוטניה סיפר לנוכחים בכנס שמוזמביק ערכה סדנא ליישום תהליך קימברלי וציין כי המדינה היתה אמורה להגיש לבדיקה את החקיקה שלה.

 

מדינות נוספות שהביעו עניין בהצטרפות לתהליך קימברלי הן פרו, קניה ופנמה ואילו איגוד המדינות מפיקות היהלומים של אפריקה ביקש לקבל מעמד של צופה בתהליך קימברלי, הסביר המוטניה.
לגבי ממלכת סוואזילנד, אמר המוטניה, כי ועדת ההשתתפות המליצה לקבל אותה כחברה, בכפוף ליישומם של כמה תיקוני חקיקה במדינה. בנוגע לוונצואלה, אמר המוטניה, כי התקשורת עם המדינה לוקה בחסר וציין כי ועדת ההשתתפות מעוניינת בשיתוף פעולה עם ונצואלה עד לחזרה המלאה לשורות התהליך. כמו כן, עלתה הסוגייה של הארכת תקופת ההשעיה של ונצואלה מחברותה בתהליך קימברלי, שאותה ביצעה המדינה בדרום אמריקנית על דעת עצמה.

 

המוטניה הוסיף כי לבנון לא עמדה בהתחייבותה להגיש את הדו"ח השנתי שלה ל-2009, וכי הדבר מהווה הפרה חמורה של עקרונות תהליך קימברלי.
מארק ואן בוקסטייל (Mark Van Bockstael), יו"ר קבוצת העבודה למומחי יהלומים, הציג את מסקנותיה של הקבוצה. הוא התייחס לעבודה שנעשתה בנושא של יהלומים מחוף השנהב כחלק מהפטור שנתן האו"ם ליצא יהלומים ממדינה זו. נושאים נוספים שנסקרו על ידו, כללו את גיני, גאנה ומערכת סיווג היהלומים ההרמונית (Harmonised System Classification of diamonds) ושיטות להערכת יהלומים. ואן בוקסטייל התייחס גם לסוגיית הופעתם של תכשיטים משובצים ביהלומי גלם שלא ממדינות החברות בתהליך קימברלי.

 

 

בכנס דנו גם בסוגיות של תת-קבוצת עבודה שדנה בסיוע למסחר, בחסותה של קבוצת העבודה לנושאי פיקוח ובנושא של הקמת מזכירות קבועה לתהליך קימברלי.

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן