נשיא הבורסה יורם דבש

יורם דבש קורא להחיל את החוק לעידוד השקעות הון על ענף היהלומים

"התעשייה, ההייטק והתיירות זוכים לסיוע ממשלתי ישיר ועקיף של מיליארדי שקלים, ואילו ענף היהלומים – אחד מענפי היצוא המרכזיים של ישראל – לא קיבל מאז הקמת המדינה מממשלת ישראל שקל אחד" כך כותב נשיא הבורסה, יורם דבש, בטור המתפרסם הבוקר בגלובס.

 

לדברי נשיא הבורסה, "הסיוע לעסקים במסגרת החוק לעידוד השקעות הון מוענק לפי שלושה קריטריונים: העסקת עובדים, יצוא ויצרנות. אין חולק על כך שענף היהלומים עומד בכבוד בשני הקריטריונים הראשונים, אבל ניתן לשאול עד כמה הוא מהווה כיום ענף יצרני לפי ההגדרה המקובלת". דבש הזכיר כי "ליטוש היהלומים הגדולים והיקרים במיוחד נשאר בישראל – חברות מעדיפות לשלם יותר כדי שהאבנים היקרות שלהן ילוטשו בישראל, מאחר וכאן הן מקבלות את רמת האבטחה הגבוהה ביותר ואת המקצועיות הגבוהה של העובד הישראלי. הבורסה ליהלומים ומכון היהלומים יחנכו עוד השנה מפעל חדשני נוסף לליטוש יהלומים גדולים. אבל עיקר פעילות הליטוש עברה למזרח אסיה".

 

נשיא הבורסה קורא לממשלה "להיגמל מהתפישה המיושנת והשגויה שבודקת את כדאיות קיומו של כל מפעל בנפרד ולא את כדאיות קיומו של הענף בכלל. ענף היהלומים הוא קהילה שמכניסה למדינה מיליארדי שקלים שהופכים למשכורות והכנסות של ישראלים ובסופו של דבר גם למסים. אפילו בשנת השפל של 2017, הענף ייצא יהלומים בכ-7 מיליארד דולר. הכסף הזה אינו נמצא בחלל ריק ואם הוא לא יגיע לישראל הוא יגיע למדינות אחרות שרק ממתינות לקלוט את החברות הישראליות".

 

לפיכך, מסביר נשיא הבורסה כי ממשלת ישראל צריכה להעניק לענף כלים שיאפשרו לו להתמודד טוב יותר בזירה הבינלאומית. "החלת חוק עידוד השקעות הון על ענף היהלומים תאפשר לנו להתמודד עם התנאים שמציעות ממשלות אחרות ותמנע את בריחת החברות הגדולות מישראל", כותב דבש.

 

"יש לנו תשובות לאתגרים שהתחרות הבינלאומית מציבה בפנינו", מבטיח נשיא הבורסה. "אנחנו מנצלים את היתרונות התחרותיים האמיתיים של ישראל ומחוללים בענף מהפיכה טכנולוגית. הקמנו ברמת גן חממה טכנולוגית לחברות שמפתחות טכנולוגיות לענף היהלומים ואת המרכז הגדול בעולם למסחר וירטואלי ביהלומים. כדי להצליח במהלך הזה אנחנו זקוקים לסיוע מהמדינה".

 

לסיכום, כותב הנשיא דבש כי "אנחנו זקוקים לכלים חדשים שיאפשרו לנו לנצח. חייבת להימצא דרך להחיל את הקריטריונים של הענקת מענקי השקעות הון על ענף היהלומים. ויפה שעה אחת קודם".

 

לקריאת הטור המלא לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן