idc 0921 8595730מתחםבורסה

סיכום 2018: התייצבות בהיקפי הסחר של ענף היהלומים הישראלי

משרד הכלכלה והתעשייה, מינהל יהלומים, אבני חן ותכשיטים פרסם את נתוני יצוא והיבוא של יהלומים בישראל לשנת 2018. ייצוא היהלומים המלוטשים מישראל הסתכם ב-2018 בכ-4.483 מיליארד דולר נטו, לעומת ייבוא בהיקף של 3.044 מיליארד דולר נטו. ייצוא יהלומי הגלם לישראל הסתכם אשתקד ב-2.253 מיליארד דולר נטו, לעומת יבוא הגלם, שהסתכם ב-2.656 מיליארד דולר.

 

משמעות הנתונים היא כי לראשונה מאז 2011, חלה ב- 2018 התייצבות בהיקף הפעילות של ענף היהלומים. ע"פ מינהל היהלומים הארכת תקופת האינספקשן תרמה לעליה שנתית של 4.1% בייבוא היהלומים המלוטשים. יצוא יהלומי הגלם עלה אשתקד בכ-.1.1%, וייצוא היהלומים המלוטשים ירד בכ-2.5%.

 

שוק הייצוא העיקרי של יהלומים מישראל היה ונותר ארה"ב, עם יצוא של כ-48% מכלל היהלומים. השוק השני בגודלו היא הונג קונג עם 28% מהייצוא ואחריו שווייץ 8%, בלגיה 7%, אנגליה 3% ומדינות אחרות בעולם 6%.

 

"ניצני אופטימיות ותקווה לעתיד הענף"

 

נשיא בורסת היהלומים הישראלית, יורם דבש, אמר בתגובה לנתונים כי "אחרי כמה שנים של משבר קשה מאוד בענף היהלומים, אנחנו מרגישים לאחרונה ניצני אופטימיות ותקווה לעתיד הענף. יצוא היהלומים ב-2018 רשם בפועל עלייה קלה לעומת 2017, אף כי שינוי שיטת המדידה גרם לכך שהעלייה בפועל אינה ניכרת בנתונים, ולפי הנתונים הייצוא רשם התייצבות מסוימת בלבד. כך או כך, אני שמח מאוד על העובדה שהירידה החדה בייצוא נעצרה, ועל הסימנים לפיהם הענף צועד לעידן טוב יותר. כולי תקווה שהמצב בשנת 2019 רק ישתפר".

 

דני טל, מנהל מינהל יבוא והמפקח על היהלומים במשרד הכלכלה והתעשייה, מסר כי משרדו השיק ב-2018 תכנית ייעודית לתמיכה בענף היהלומים הישראלי, המאפשרת לסוחרי יהלומים לקבל אשראי דולרי מקרן בערבות מדינה. כמו כן הפעיל המשרד תכנית לתמיכה שיווקית בהיקף של כשלושה מיליון שקלים, לסיוע בפיתוח שווקים בינלאומיים חדשים וקידום היצוא של ענף.

 

טל מסר כי לנוכח אתגרי הענף והתחזקות התחרות בתחום הליטוש והסחר, בעיקר מצד ארה"ב, הודו, הונג קונג ובלגיה, פורסמו אשתקד הקלות רגולטוריות, המאפשרות ליהלומנים להרחיב את החזרי הייצוא הלא ממומשים, ולבצע רכישות לאחר בחינת היהלומים בהליך אינספקשן של 30 ימים. הליך זה מאפשר לסוחרים לממש את יתרונם היחסי, הידע המקצועי והקשרים העסקיים שלהם בסחר העולמי.

 

עוד מסר המפקח כי במהלך 2018, עשרות סוחרי יהלומים הרחיבו את פעילותם גם לעיצוב תכשיטי יהלומים. פעילות זו פתחה בפניהם שווקים חדשים, מקומיים ובינלאומיים, ומהווה הזדמנות לסוחרים רבים בענף, לייצר ערך מוסף רב, ולשפר את הרווחיות העסקית השוטפת. בין היתר, השתתפו השנה עשרות תכשיטנים ביוזמת מטה כחול לבן במשרד הכלכלה והתעשייה וגוגל ישראל, לשיווק תכשיטים כחול לבן. בשבוע שעבר, אף נפתח קורס שיווק ויזואלי בהשתתפות למעלה מעשרים תכשיטנים. לאור הביקוש הרב, קורס נוסף ייפתח בקרוב.

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן