אולם ישיבות

עשרות יהלומנים השתתפו בסדנת מכשור לזיהוי יהלומים סינתטיים

סדנה להצגת מכשור לזיהוי יהלומים סינתטיים נערכה אתמול (שני, 10 ביולי) בחדר הישיבות של התאחדות תעשייני היהלומים. במהלך הסדנה, שיזם וארגן מכון היהלומים הישראלי, הוצגו מגוון מכשירים לזיהוי יהלומים סינתטיים, והאופן שבו הם עובדים. היהלומנים שהשתתפו באירוע התעניינו במכשירים, ושאלו שאלות רבות.

 

בשוק קיימים שני סוגים של יהלומים סינתטיים: יהלומי CVD, שבהם הגידול מתבצע על ידי הנחת אדים כימיים אחד על השני, כשלרוב היהלומים נוצרים בצורת הגלם שלהם, קובייה; ויהלומי HPHT, שמיוצרים בתנאי לחץ וטמפרטורה גבוהים, על ידי הכנסת מצע זעיר שעליו גדל היהלום.

 

הגמולוג של בורסת היהלומים, סרגי לזון, הציג והדגים את המכשור הקיים באגף הטכנולוגי. לזון הציג את הייעוד של כל מכשיר, והסביר איזה סוג יהלומים הוא מזהה, ואיזו בדיקה הוא מבצע. לדוגמא, הציג את מכשיר ה-AMS של דה בירס (De Beers), המיועד לאבחון ראשוני והפרדה בין יהלומים לאבנים אחרות. בנוסף, הציג את מכשיר Dscreen, המזהה אם היהלום הוא מסוג IIa.

 

"היהלומים הסינתטיים משתנים עם הזמן", אמר לזון. "בהתחלה היה קל מאוד לזהות אם היהלומים הם סינתטיים. כיום, עם התפתחות הייצור, במיוחד של יהלומים בשיטת CVD, יש יהלומים קשים מאוד לזיהוי, וגם הפגמים שלהם דומים לפגמים שיש ביהלומים טבעיים".

 

גלם סינתטי משנת 2013 בגידול HPHT. ניתן לראות את הגרעין שעליו נבנה היהלום
צילום:סרגיי לזון

 

ליאור מחברת 'ליאור מיכשור וציוד גמולוגי' הציג מכשור נייד וקל, המסוגל לזהות אם היהלום הוא מסוג IIa. "המכשיר מיועד למיון ראשוני, להפרדה בין יהלומים טבעיים לכאלו שיכולים להתגלות כיהלומים סינתטיים", הסביר ליאור. מכשיר נוסף שהוצג מבחין בין יהלומים לבין חיקויים כמו זרקון, זכוכית או המויאסנייט.

 

דני בן זנו מחברת אוגי הציג את Diamond True – מכשיר המזהה יהלומי CVD, יהלומי HPHT וחיקויים. "המכשיר בודק יהלומים בכל הגדלים, בכל סוג ליטוש, מבחין בין יהלום טבעי ללא טבעי, ועוד. הוא מבוסס על טכנולוגיה של רמאן, ויודע לבדוק גם תכשיטים", ציין בן זנו.

 

עופר קרני מחברת צבי יהודה הציג מכשיר לבדיקת יהלומים בגידול HPHT. "המכשיר יודע לזהות יהלומים סינתטיים בחבילות, בודדים ואף משובצים בתכשיטים. המכשיר מסמן את היהלומים החשודים בצבע שונה", הסביר קרני, שהוסיף כי המכשיר ישווק החל מעוד שלושה חודשים.

 

נושא היהלומים הסינתטיים הוא אחד הבוערים והמדוברים בענף. תעשיית היהלומים מתמודדת בשנים האחרונות עם חדירה הולכת וגוברת של יהלומים סינתטיים לעולם המסחר, במיוחד כשמדובר ביהלומים קטנים ומלס.

 

מאת איריס הורטמן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן