שיבוץ יהלום בטבעת סוליטר

יהלומים ממוחזרים: אתגר הולך ומתעצם עבור התעשייה

קרוב לתשע שנים לאחר פרוץ המשבר הכלכלי העולמי, ואחד הנספחים שלה ממשיך להשפיע על תעשיית היהלומים והתכשיטים: יהלומים ממוחזרים. איש בתעשייה לא באמת יודע מהו הנפח של היהלומים הממוחזרים (יהלומים בשימוש חוזר), וההערכות נעות בין 5% ל-10% מהשוק. היהלומים הממוחזרים מהווים חלק קטן מהתעשייה, אך ממשיכים להוות גורם, למרות התאוששותה של הכלכלה האמריקאית.

 

לאחר המשבר הכלכלי בסוף 2008 והמיתון העמוק בעקבותיו, שהוביל לאובדן מיליוני משרות ולמאות אלפי עיקולי בתים, אנשים החלו למכור ירושות משפחתיות, בניסיון נואש לעיתים להשיג מהר מזומנים.

 

דה בירס חוקרת

 

אפילו ענקית היהלומים דה בירס (De Beers) החליטה לבחון את ההיקף של היהלומים הממוחזרים בעולם המסחר, והשיקה לפני כמה שנים תכנית מחקר, במטרה "לשפר את ההבנה בנוגע לפעילות המכירה מחדש של יהלומים על ידי צרכנים, וחוויית הצרכן הקשורה בה". המחקר שבוצע בניו יורק, וכלל על פי ההערכות כ-14 חנויות של קמעונאי תכשיטים בארה"ב.

 

דה בירס רצתה להבין מדוע אנשים רוצים למכור את תכשיטי היהלומים שלהם, ולאמוד מכך כמה מהם נמכרים בשוק הרחב יותר. אחד החששות המרכזיים נגע לאופן שבו מכירת תכשיטים ישנים משפיעה על האופן שבו צרכנים תופשים יהלומים: מכירת יהלום כדי להשיג כסף במהירות אולי הגיונית מבחינת המוכר, אך דה בירס ראתה זאת כפגיעה במעמדם ויוקרתם של יהלומים בשוק הרחב יותר. דה בירס אמנם כבר לא שולטת בשוק היהלומים ביד רמה, אך עם זאת רוצה להמשיך ולחזק את התדמית של יהלומים בעיני הצרכנים. המכון הבינלאומי להערכת יהלומים (IIDV) של דה בירס נועד לביצוע מחקר חשוב, בנוגע לאופן שבו ניתן לעשות זאת.

מסננת יהלומים מלוטשים
מסננת יהלומים מלוטשים למציאת גדלים
צילום:IDI מכון היהלומים הישראלי

 

חברת ה"מיחזור" הגדולה בעולם

 

חברה שאינה מודאגת במיוחד בנוגע ליוקרה של יהלומים ותכשיטים ממוחזרים היא ווייט פיין טריידינג (White Pine Trading), אחת החברות הגדולות בעולם ליהלומים ממוחזרים. החברה עורכת מכירות חודשיות של יהלומים ממוחזרים, במרכזי יהלומים כמו מומביי, דובאי, הונג קונג וניו יורק. המכירות לרוב כוללות עשרות אלפי קרט של אבני מלס ממוחזרות, יהלומים ממוחזרים לא משובצים עם ובלי תעודות, בכל סוגי הליטוש, המשקל והאיכות, וכן של תכשיטים ממוחזרים, כך מוסרת החברה, הפועלת ממשרדים בניו יורק, טוקיו ובריטניה.

 

החברה רוכשת את היהלומים, מקבלת לידיה וממיינת מאות אלפי קרט מדי שנה, ואף מייצרת יהלומים בניו יורק ובהודו. היא מוכרת תכשיטים ויהלומים בעיקר בארה"ב ובאסיה, לרשת של גורמים בתעשייה, ובהם קמעונאים, יצרנים וסוחרים.

 

החברה, הפועלת למעלה מחמש שנים, נוקטת בגישה מאוד לא סנטימנטלית ליהלומים ממוחזרים. היא מקבלת יהלום מכל סוג לשם מסחר ומכירה פומבית, ומעסיקה מעריכים וממיינים מומחים. היא מציעה מקדמות במזומן על סחורה שקיבלה לידיה, ונעזרת ברשת רחבה של קשרים בתעשייה כדי למכור את אותם יהלומים, וכדי להבטיח לעצמה מלאי של יהלומים למכירה. לפני המכירה, היא מכינה את היהלומים על ידי הערכה, הרתחה ומיון, על מנת למקסם ערך, ומציעה אותם לקונים מתאימים, כדי להבטיח מחזור מהיר של תוצאות ותשלומים.

 

שאלת המחיר

 

מהם היתרונות של יהלומים ממוחזרים, הן עבור יהלומנים ותכשיטנים והן עבור הציבור הרחב? ניתן לרכוש אותם במחיר נמוך יחסית, ואז ללטש אותם מחדש. לרבים מהם, באופן בלתי נמנע, יש מראה מיושן, כי לוטשו לפני שנים רבות.

 

גבר ואשה בחנות תכשיטים
צילום:Syda Productions

 

נפח משמעותי של יהלומים ממוחזרים נשלח בחזרה למפעלי ליטוש באסיה, המחפשים מקורות חדשים לסחורה, לאור מחירי הגלם הגבוהים בימינו. היהלומים הללו נמכרים במחירים זולים מהמחירים הנוכחיים של יהלומי גלם, מה גם שכבר לוטשו, ולעיתים קרובות דורשים רק שינויים קוסמטיים, וטמונים בכל יתרונות ברורים מבחינת היצרנים.

 

בנוסף, חלק גדול מהסחורה כבר עבר מיון, ובכך מתאפשר ליהלומנים ותכשיטנים לבחור בדיוק את סוג הסחורה שהם צריכים, כשהיא מוכנה לליטוש מחדש. כמו כן, במקרים רבים הלקוחות עשויים לחפש ליטושים מפעם, בהתאם למגמת הרטרו בקרב צרכנים. במקרים האלו, נדרשת מעט מאוד עבודה עם אותם יהלומים.

 

הבנת השוק לעומק מאפשרת לווייט פיין ולחברת אחרות שמוכרות יהלומים ממוחזרים להפנות את הסחורה בדיוק לחברות שזקוקות ליהלומים בגודל, ניקיון או דרגת איכות מסוימת, ובכך למקסם את המחירים שהן גובות.

 

ווייט פיין, לדוגמא, מבצעת מעקב רציף אחר מחירי היהלומים, והידע שלה על הנעשה בשוק מאפשר לקבוע מחירי יעד לחבילות. לקוחות רבים מוכנים לשלם פרמיה עבור הסחורה שהם רוכשים, כי הם יודעים שהיא בדיוק מהסוג שחיפשו. החברה מאמינה שזה מודל מכירות טוב יותר ממכירת חבילות מעורבבות, כאשר היצרנים לא בטוחים בנוגע לפריטים שנמצאים בהן, ולכן מגישים הצעות נמוכות יותר לאור העובדה כי לא יוכלו להשתמש בסחורה רבה.

 

נתח השוק של יהלומים ממוחזרים

 

משקיפים מן התעשייה מאמינים כי למרות ששוק היהלומים הממוחזרים מהווה רק 5-10% מסך השוק כיום, הוא ימשיך להתרחב. "אנחנו חושבים כי הוא יגדל, אין בכך ספק", אומר יהלומן אחד. "אבל זה תלוי גם בשאלה כמה תכשיטים ימוחזרו על ידי הציבור וגורמים אחרים. קמעונאי תכשיטים רבים, לדוגמא, מחזיקים מלאי בעל ערך רב, שהיו רוצים לממש. מדובר מבחינתם בדרך טובה להיפטר ממלאי שאינו נמכר, ולהשיג כסף שבאמצעותו ירכשו מלאי חדש".

 

השפעתם של יהלומים ממוחזרים על תעשיית היהלומים עדיין לא ברורה. "קשה מאוד להעריך", אמר יהלומן אחר. "כשצרכנים קונים תכשיט עם יהלום שלוטש מחדש הם לא יכולים לדעת שבתכשיט שובצת אבן 'ישנה', אלא אם כן המוכר יבהיר זאת. קרוב לוודאי שהם אפילו לא חושבים על האפשרות. אך בכל פעם שיהלום כזה נמכר, מדובר בביקוש אחד פחות ליהלומים חדשים מן המכרות".

 

מפעלים רבים לליטוש מחדש של יהלומים אמנם נמצאים באסיה, אך לא ברור אם היהלומים המלוטשים החדשים הללו נמכרים שם, או נשלחים למדינות אחרות. אם אותם יהלומים נמכרים באסיה, יש לכך השפעה אם הם נמכרים באסיה, זה שומר על רמת מחירים נמוכה, ובכך מאזן את השפעת העלייה בביקוש, במיוחד באסיה.

 

יהלומים בשווי מיליארד דולר

 

שוק יהלומי הגלם העולמי מוערך בכ-15 מיליארד דולר בשנה, כאשר שווי היהלומים הממוחזרים מוערך בכמיליארד דולר. בשנים האחרונות, קשה יותר למצוא יהלומי גלם איכותיים, ויקר יותר לייצר מהם מלוטש, לכן התעשייה נתקלת ברמות גבוהות היסטורית של יהלומים ממוחזרים, לאור התחרות בין המחירים הגבוהים לבין הערך הסנטימנטלי של תכשיטים ביני הצרכנים. בנוסף למחירים הגבוהים, המידע אודות מחירי היהלומים זמין לציבור באינטרנט, ומוביל לכך שיותר צרכנים מוכנים למכור יהלומים בחזרה.

 

קשה לכמת במדויק את השפעתם הכוללת של יהלומים ממוחזרים על השוק בימינו, לאור העובדה שרוב הקניות מתבצעות בסביבות שנעדרות שקיפות, של תכשיטנים עצמאיים או בתי עבוט. רוב התכשיטנים במיינסטרים עדיין לא קונים בחזרה. בנוסף, יהלומים ממוחזרים רבים מלוטשים מחדש על ידי תכשיטנים, אשר הופכים ליטושים ישנים לעיצובים אופנתיים יותר, מה שמקשה מאוד על המעקב אחר יהלומים ממוחזרים.

 

"יהלומים משומשים" בשווי של כטריליון דולר, על פי ההערכות, נעולים בכספות ובתיבות תכשיטים, כאשר יהלומים רבים עשויים למצוא דרכם בחרה לשוק, ולהוריד בכך את הביקוש ליהלומים. זה סותר באופן ישיר את הנחת היסוד של עסקי היהלומים מה למעלה ממאה שנים, לפיה רוב הסחורה לעולם לא חוזרת לשוק. תכשיט יהלומים השייך למישהו או מישהו, על המטען הרגשי החזק שהוא נושא, לא אמור להימכר שום אי פעם, אלא לעבור לילדים או לאנשים אהובים אחרים, ובכך תעבור גם האהבה ליהלומים וייווצר ביקוש חדש.

 

יהלום יד ראשונה או שנייה?

 

עושה רושם כי נכון להיום, עולם המסחר ביהלומים אופטימי למדי ביחס לנושא. כפי שאמר יהלומן אחד, "אני מתקשה להאמין שאדם יציע נישואין עם יהלום שהוא בעיקרון יהלום יד שנייה. כמו כן, הוא לא ירכוש תכשיט ישן לרגל יום נישואין, או כמתנה מיוחדת לבת משפחה אהובה".

 

אבל השאלה היא: האם אותו אדם יודע שהיהלום ממוחזר? "כמה מהיהלומים הללו מגיעים מירושות, והליטוש שלהם אולי יצא מהאופנה, ועל כן הם מלוטשים מחדש כדי להתאים לטעם בימינו", אומר אנליסט. אותו יהלום ייכנס לשוק המלוטשים לאחר שנרכש על ידי סיטונאי או יצרן, ורק אז יעשה את דרכו למגזר הקמעונאי.

 

אברהם דיין (Abraham Dayan), אתר Rough & Polished

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן